LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד מבטלים הסכם חיים משותפים?

    חתמתם על הסכם חיים משותפים ואין לכם מושג איך לצאת מזה? חיים בזוגיות וחושבים על ההסכם וחשוב לכם לדעת מראש האם יש פתח מילוט? כל המידע על ההסכם של בני זוג לא נשואים במאה ה-21, ובעיקר כיצד ניתן לבטל את ההסכם.

    הסכם חיים משותפים הוא הסכם משפטי לכל דבר, אשר תפקידו להסדיר את כל הממשקים המשותפים בין בני זוג אשר חיים יחדיו, ואינם נשואים.

    ההסכם הזה הוא לא הסכם למקרה של פרידה, להיפך, הוא בא להסדיר ולתת תוקף לזוגיות של בני הזוג, כאשר אינם נשואים. ההסכם דן בכל תחומי החיים, אך חשוב לציין כבר עכשיו שהוא לא יכול להסדיר משמורת ומזונות ילדים עבור ילדים שטרם נולדו.

    תוכן עניינים

    למי זה מתאים?

    הסכם חיים משותפים מיועד בעיקר לזוגות שאין בכוונתם להינשא כדת וכדין, ומקיימים חיים משותפים ממש כזוג נשוי לכל דבר – מנהלים משק בית משותף, או מתכוונים לעשות זאת, מגדלים ילדים משותפים או מתכוונים לעשות זאת, מתכוונים לרכוש נכסים משותפים, וכו'.

    הסכם חיים משותפים פופולארי גם בקרב זוגות חד מיניים אשר אין ביכולתם להינשא על פי ההלכה כיום בישראל, וכן מעוניינים לחיות כבני זוג נשואים לכל דבר. ההסכם מהווה הסכם משפטי, חוזה משפטי, וגם הסכם שמבטא את מחויבות שני הצדדים לחיים משותפים.

    מדוע חשוב לערוך הסכם חיים משותפים?

    להסכם הזה יש שני מישורים עיקריים בהם הוא יכול לסייע לבני הזוג. המישור הראשון מתייחס לתוקף המשפטי של המסמך. בני זוג שאינם נשואים מקבלים פחות הטבות ממוסדות המדינה, כגון ביטוח לאומי. הסכם חיים משותפים בהחלט מעלה אותם מדרגה, נותן לזוגיות תוקף משפטי ושם את בני הזוג במקום הרבה יותר רשמי ומוחזק מול מוסדות המדינה.

    המישור השני הוא אישי יותר ומתייחס להסכם כמסגרת שנועדה להסדיר את החיים המשותפים של בני הזוג, בכל מיני מישורים. אפשר לומר שזהו סוג של הסכם ממון, אבל בפן רחב יותר וכולל יותר. ההסכם לא מתייחס רק לממון של בני הזוג.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה תחומי ההתייחסות בהסכם חיים משותפים?

      ממון – ממון ורכוש מתייחסים לכל התחומים הפיננסיים והכספיים ועושים סדר מראש בכל מה שבני הזוג הביאו עימם ליחסים המשותפים, ומה קורה בהסכם של פרידה.

      משק בית – האם הנכס שייך לאחד מבני הזוג מלכתחילה? האם ההתנהלות תהיה בחשבון בנק משותף בכל הנוגע לבית? מה חלוקת האחריות בין בני הזוג? על כל אלו ונושאים נוספים דנים בהסכם וקובעים מראש את מהות ועיקרי הדברים, כשחשוב לציין שנקודת המוצא היא חיים משותפים ולא הסתכלות לכיוון של פרידה.

      ילדים – פה חשוב לציין שניתן להכליל את נושא הילדים מבחינת משמורת, מזונות, הסדרי ראייה לאחר לידתם של הילדים. לא ניתן לקבוע מראש לגבי תחומים אלו לפני לידתם של הילדים, וזאת על פי החוק הישראלי, בלי קשר להסכם חיים משותפים.. אף הסכם משפטי לא יכול לקבוע לגבי ילדים שטרם נולדו.

      כיצד ניתן לבטל הסכם חיים משותפים?

      האם ניתן לבטל את ההסכם באופן חד צדדי? בהתאם לדיני החוזים, אשר חלים גם על הסכם חיים משותפים, יש אפשרות לבטל את ההסכם, אם מוכיחים שאחת הטענות הבאות מתקיימת:

      הטעייה – טענת ההטעייה אומרת שמי שמבקש לבטל את ההסכם טוען שהוסתר ממנו מידע מהותי, אשר אם היה מודע לו, לא היה חותם על ההסכם.

      כפייה או עושק – טענה זו מתייחסת למצב בו החתימה על ההסכם לא נעשתה מרצון חופשי, אלא מתוך לחץ כפוי שהופעל על אחד הצדדים.

      כשמדובר בהפרה יסודית של ההסכם, הצד הנפגע בהחלט יכול לדרוש לבטלו

      מה קורה כאשר ההסכם מופר?

      בחלק מהמקרים, הפרה של ההסכם יכולה להוות עילה לביטול, בהתאם למה שכתוב בהסכם ובהתאם לחוק כמובן. כשמדובר בהפרה יסודית של ההסכם, הצד הנפגע בהחלט יכול לדרוש לבטלו. הצד השני יכול גם לתבוע את אכיפת ההסכם, אם זה אפשרי מבחינה פרקטית ומבחינה משפטית.

      האם ניתן לעדכן את ההסכם?

      עריכת שינויים בהסכם אפשרית כאשר ישנם שינויים מהותיים בחייהם של בני הזוג. הרי מלכתחילה מהותו של ההסכם היא לשמור על הצדדים במהלך חייהם המשותפים, ולהשתדל למנוע מאבק במקרה של פרידה.

      אם חלים שינויים מהותיים במצבם האישי או הכלכלי של בני הזוג במהלך השנים, כדאי מאוד לעדכן את ההסכם על מנת שישקף את המצב החדש.

      כל שינוי בהסכם צריך להיעשות בכתב, בחתימת שני הצדדים ובפנייה לנוטריון אשר יאמת את החתימות. חתימה או בקשה חד צדדית לא תקפה ברוב המקרים, אלא רק במקרים חריגים, ולכן יש לבצע שינויים באמצעות עורך דין המתמחה בתחום זה.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף