LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    איך להתגרש בלי לפגוע בילדים

    תהליך הגירושין של ההורים עשוי להיות כואב ומייסר עבור הילדים. כיצד ניתן להקל על הילדים לעבור את התהליך? על מה חשוב להקפיד בכדי למזער את הקושי שלהם? על כך במאמר שלפניכם.

    איך להתגרש בלי לפגוע בילדיםבמידת האפשר – נסו לשקם את הנישואין

    ילד שהוריו מתגרשים מאבד באחת את הקן שלו, את הביטחון שלו, ונקלע לתוך מערבולת של אי-וודאות. תהליך הגירושין, שאינו קל גם עבור ההורים, קשה שבעתיים עבור הילדים.

    מחקרים רבים מראים כי ילדים להורים גרושים נמצאים בסיכון להיקלע לקשיים נפשיים, ובמקרים חריגים – אף לקשיים התפתחותיים.

    משום כך, כאשר הגירושין אינם מחויבי המציאות ויש סיכוי לאחות את הקרעים, מומלץ לנסות קודם כל לשקם את הנישואין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      טובת הילדים אינה מצדיקה חיי נישואין בלתי נסבלים

      אולם ישנם מקרים בהם אין מנוס מגירושין. במקרים כאלו, למרות הקשיים של הילדים והרצון להקל עליהם ככל האפשר, טובת הילדים אינה מצדיקה חיי נישואין בלתי נסבלים של הוריהם.

      זאת ועוד: מסתבר שעדיף לילדים שהוריהם יהיו גרושים אך רגועים, מאשר לגדול בבית רווי מריבות וכעסים בין ההורים. משום כך, במקרים בהם חיי הנישואין הם בלתי נסבלים, מוטב לילדים שההורים יפרידו כוחות ויתגרשו.

      איך להתגרש בלי לפגוע בילדים - אינפוגרפיקה

      נסו לסיים את הליך הגירושין בהסכמה ובמהירות

      אם הגעתם להחלטה להתגרש, השתדלו להגיע להסכמות ולסיים את הליך הגירושין במהירות האפשרית. ככל שתסיימו את הליך הגירושין מהר יותר, כך יהיה לילדים קל יותר לשוב לשגרה ולעכל את השינוי שחל בחייהם.

      לצורך גיבוש ההסכמות בנושאים השונים, ניתן להיעזר במגשרים מקצועיים. תפקידו של המגשר הוא ליצור בסיס של אמון והבנה הדדית תוך שמירה על האינטרסים של שני הצדדים.

      איך להתגרש בלי לפגוע בילדים? דבר 1 – אל תתעמתו בפני הילדים

      הקפידו לנהל את העימותים הרחק מאוזנם של הילדים, ובוודאי אל תצעקו אחד על השני בנוכחותם של הילדים. ילדים לוקחים קשה מריבות וסכסוכים בין ההורים.

      נסו להכריז על הפסקת אש כאשר הילדים בסביבה והשתדלו להתמקד במשותף ביניכם – היותכם הורים לילדים שלכם – ולא בכעסים ביניכם.

      אין לערב את הילדים בהחלטות הנוגעות אליהם

      בעידן של ימינו, בו לילדים יש דעה על כל דבר, ניתן בנקל להיתפס למחשבה שצריך 'להתייעץ' עם הילד ולשמוע את דעתו בסוגיות שנוגעות אליו בהליכי הגירושין. למשל: לשאול את הילד את מי הוא רוצה בתור המשמורן שלו או כמה ימים בשבוע הוא רוצה שיתקיימו הסדרי הראייה.

      אך זו טעות חמורה. ילדים אינם צריכים להיות מעורבים בשאלות החינוך שלהם – בוודאי לא לבחור מי הוא ההורה המועדף עליהם. עצם חשיפת הילד לשאלות כאלה עלולה להזיק לנפשו. קבלו את ההחלטות בעזרת הגורמים המוסמכים לכך, והילדים כבר יתיישרו עם ההחלטות שלכם.

      הסתה הורית הינה דבר חמור מאד שעלול להשפיע על התפתחותו של הילד לטווח הארוך

      הסתה כנגד ההורה השני עלולה לפגוע קשות בנפשו של הילד

      אחת התופעות החמורות ביותר בהליכי גירושין היא הסתה כנגד ההורה האחר. במקרים קיצוניים הסתה כנגד ההורה האחר עלולה ליצור 'ניכור הורי' בו הילד לא מעוניין להכיר בהורה השני. הסתה הורית הינה דבר חמור מאד שעלול להשפיע על התפתחותו של הילד לטווח הארוך.

      השתדלו מאד שהוויכוחים שלכם לא יגררו להסתה כנגד ההורה האחר. גם אם אתם שונאים את הגרוש/ה וגם אם אתם סבורים שהשנאה מוצדקת, הילד יישאר תמיד ילד שלו/ה וההסתה תפגע בראש ובראשונה בילד שלכם.

      עם כל הצער שבדבר ולמרות הקושי של הילדים, לפעמים הפרדת הכוחות היא מחויבת המציאות. זאת ועוד, במקרים בהם ישנן מריבות ושנאה בין ההורים, יתכן שמוטב לילדים שהוריהם יתגרשו מאשר לגדול בבית רווי ויכוחים ושנאה הדדית.

      במידה והחלטתם להתגרש, השתדלו לסיים את הליכי הגירושין בהסכמה ובמהירות והקפידו להרחיק את המריבות ואת הכעסים מעיני הילדים. בנוכחות הילדים נסו להתמקד במשותף ביניכם: היותכם הורים.

      פנייה לגישור בגירושין ימזער את הפגיעה בילדים?

      התשובה לכך חיובית. כל הליך גירושין הוא קשה, אך רבים מהליכי הגירושין גם מלווים בוויכוחים, בריבים, בהקנטות הדדיות, וב"דם רע" ששורר בין בני הזוג המתגרשים. בני הזוג, הן שניהם יחדיו והן כל אחד בנפרד, נמצאים בסערה רגשית, והמטרה היחידה שכל אחד מהם רואה לנגד עיניו היא להתגרש מבן זוגו, כמה שיותר מהר. הליך הגירושין קשה לא רק עבור בני הזוג עצמם אלא גם עבור הסובבים אותם, ובפרט עבור ילדיהם המשותפים.

      במקרים רבים, היחסים הרעועים בין בני הזוג נמשכים גם אחרי שהם מתגרשים באופן רשמי, מה שגורם לכך שהסיכוי שביום מן הימים, היחסים בין בני הזוג יחזרו להיות קורקטיים – שואף לאפס. מדובר בדבר חמור ובפרט אם לבני הזוג יש ילדים משותפים.

      פנייה לגישור בגירושין אכן צפויה למזער את הפגיעה בילדים, שכן עקב ניסיונו, המגשר למעשה מציב מעין "מראה" בפני בני הזוג, ומשקף להם את המצב שבו הם נמצאים, שעקב ה"דם הרע" ששרר ביניהם, אולי התקשו לראות. הדבר תלוי, כמובן, בשיתוף פעולה מלא מצד בני הזוג עם המגשר. עליהם לשוחח איתו בפתיחות ובכנות, ולתאר לו את אופי היחסים ביניהם באופן מדויק ככל הניתן.

      איך גירושין בהסכמה מפחיתים את הפגיעה בילדים?

      ראשית, גירושין בהסכמה מונעים מחלוקות קשות בין בני הזוג. הליכי גירושין רבים מלווים בריבים, בצעקות, בהתנגחויות, ואף בהקנטות אחד כלפי השנייה. דבר זה לא משפיע רק על בני הזוג עצמם, אלא גם על הסובבים אותם, ובעיקר על ילדיהם.

      בדרך כלל, הסיבה ל"דם הרע" ששורר בין בני הזוג היא חוסר הסכמה ביניהם על נושאים שעליהם להסדיר במסגרת הגירושין. לכן, כאשר הגירושין נעשים בהסכמה, כלומר באמצעות הסכם שבני הזוג עורכים וחותמים עליו, הסיכוי ל"דם רע" בין בני הזוג, פוחת באופן משמעותי, ועקב כך גם הסיכוי לפגיעה בילדים.

      בנוסף, אחד מהנושאים שהסכם גירושין צריך לכלול, אם לבני הזוג יש ילדים משותפים, ובפרט בני פחות מ-18 – הוא הסדרי שהות, כלומר, מתי הילדים ישהו אצל כל הורה – בימי חול, בסופי שבוע ובחגים. כאשר יש הסכמה בין ההורים על כך, הילדים פחות נפגעים שכן קיימת ודאות ושגרה אצלם.

      כיצד לשמור על טובת הילדים גם כשישנה מחלוקת בענייני משמורת?

      כשישנה מחלוקת בענייני משמורת, לרוב מתנהל דיון בנושא בבית המשפט. כדי להכריע במחלוקת, פועל בית המשפט בהתאם לעיקרון טובת הילד. טובת הילד תלויה בתשובה לשאלה מי מבין הורי הילדים מסוגל לספק את הצרכים הבסיסיים של ילדיו, בנושאי מזון, חינוך, בריאות, ביגוד וכיו"ב. אם גם האב וגם האם מסוגלים לעשות כן, כל אחד מהם נפגש עם מומחה ומנסה לשכנע אותו שטובת הילדים היא שהוא יהיה זה שיקבל את המשמורת עליהם. אותו מומחה עורך חוות דעת בהתאם לאותן פגישות, ומגיש אותן לבית המשפט.

      כשהילדים הם בני 6 או פחות, המשמורת עליהם מוענקת באופן אוטומטי לאמם. ואולם, אם מוכח שלטובת הילדים, מומלץ שהאב יהיה זה שיקבל את המשמורת עליהם, שכן האם מזניחה את הילדים, נוהגת כלפיהם באלימות, או מכל סיבה שהיא לא מסוגלת לספק את צרכיהם הבסיסיים של הילדים, המשמורת על הילדים מוענקת לאב. במקרים מסוימים, בעיקר כשהילדים הם בני יותר מ-6, נוטה בית המשפט להתחשב ברצונם.

      ואולם, הפתרון המומלץ ביותר לשמירה על טובת הילדים כשישנה מחלוקת בענייני משמורת, הוא שהאב והאם ישימו את טובת הילדים לנגד עיניהם, יבינו שאין כל סיבה שהם יהיו חשופים ל"דם רע" ביניהם – ויערכו ביניהם הסכם גירושין בו תוסדר המשמורת.

      מדוע כדאי לשקול הדרכת הורים בגירושין?

      כדאי לשקול הדרכת הורים בגירושין מכיוון שהדרכת הורים, כשמה כן היא, מדריכה את ההורים כיצד להתנהל מול הילדים במסגרת הגירושין, ומפחיתה באופן משמעותי את הסיכוי לפעולות שגויות, שלעתים יכולות להיות בעלות השלכות קשות.

      חשוב לדעת כיצד לדבר עם הילדים על הגירושין, ובפרט איך לספר להם על כך לראשונה, וכן מה צריכה להיות שגרת החיים של ילדים להורים גרושים טריים. כמובן שהתשובות לשאלות אלה, נקבעות על פי גילם של הילדים.

      איך להתגרש בלי לפגוע בילדים - שאלות נפוצות

      איך כדאי לשוחח עם הילדים על הגירושין על מנת שלא יפגעו?

      הדבר תלוי בגילם של הילדים. אם הילדים הם מאוד קטנים, כלומר עד גיל שנתיים, אין הצדקה לשוחח איתם על הגירושין, שכן הם עוד לא מבינים את משמעות הדבר. לכן, חשוב שבשבועות הראשונים שלאחר הגירושין, הילדים יישארו רק בבית ובסביבה שהם מכירים ורגילים אליהם, ורק כעבור כמה שבועות ניתן לחשוף אותם לביתו ולסביבתו של ההורה שעזב את הבית, וגם שם חשוב שיהיו משחקים, תמונות וחפצים אחרים שהם כבר מכירים וקשורים אליהם. אם הילדים הם בני שנתיים עד חמש, ניתן לשוחח איתם על הגירושין ועל הסיטואציה שנוצרה עקב כך, ולאפשר להם להביע את כל תחושותיהם ורגשותיהם בנושא, גם אם מדובר בגעגוע להורה השני, או לחילופין בכעס. כשמדובר בילדים מעט יותר גדולים, בני 6 עד 12, חשוב שכל הורה ימנע מלהשמיץ את ההורה השני בנוכחות הילדים, וכן ימנע מלדרוש מילדיו "לקחת צד" בהליך הגירושין ולתמוך באחד מההורים. בנוסף, על ההורים לשתף את צוות בית הספר של ילדיהם בגירושין, כדי שבמידת הצורך, יאפשר בית הספר לילדים להביע את מצוקתם או כל תחושה אחרת. ילדים בגיל ההתבגרות, בני 13 עד 18, נוטים שלא לשתף הרבה את הוריהם בחייהם האישיים, ולכן, על אף בגרותם של ילדים אלה, על ההורים להימנע מלהעמיס "עליהם" ולהפוך אותם למבוגר הנוסף בבית.

      האם נכון לפנות להליך גישור?

      הליך גישור בהחלט יכול למנוע פגיעה בילדים שהוריהם מתגרשים. הסיבה לכך היא שעקב היות המגשר ניטרלי (אין לו עדיפות לאף אחד מבני הזוג או היכרות מוקדמת עם מי מהם), בתוספת הידע והניסיון הרב שלו – הוא מציג שקיפות מצב מקצועית גרידא בפני בני הזוג, שאולי התקשו לראותה בעצמם עקב כך שהיו נתונים בסערת רגשות, וכך הם יכולים להחליט כיצד עליהם לפעול בהליך הגירושין מבלי לפגוע בילדים, וכמובן בעצמם.

      האם ככל שהליך הגירושין מהיר יותר, הסיכוי לפגיעה בילדים הוא בהכרח קטן יותר?

      לא. הליך גירושין יכול להיות מהיר מדי, ועקב כך לפגוע בילדים. למשל, אחד מבני הזוג יכול לנצל את רצונו של בן הזוג השני להתגרש כמה שיותר מהר, ובכך לגרום לו לעשות ויתורים קשים ולא פרופורציונליים – כמו ויתורים על מפגשים עם הילדים.

      על מה חשוב שההורים יקפידו גם זמן רב לאחר השלמת הליך הגירושין על מנת לא לפגוע בילדים?

      כל הורה צריך לזכור שילדיו ישארו תמיד ילדיו המשותפים שלו ושל בן זוגו לשעבר. לכן, גם זמן רב לאחר השלמת הליך הגירושין, חייבים ההורים להקפיד על שימוש דוגמא אישית עבור הילדים, ולהימנע מלחשוף אותם ליחס רע, קשה ועוקצני ביניהם. הם צריכים לזכור, שעל אף היותם גרושים, לשניהם עדיין יש מטרה משותפת – והיא שילדיהם יצליחו בחייהם, יהיו בריאים ושמחים.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף