LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    עלות פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה

    לפני שמחליטים להתגרש חשוב לקחת בחשבון שיש לכך השלכות כלכליות. כמה בדיוק עולה הליך גירושין? מהי עלות פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה? אילו הוצאות יש לקחת בחשבון מראש?

    עלות פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה

    גירושין הן עסק יקר, ולא פשוט כלל. לא רק שמי שמתגרש משנה את חייו מן הקצה לקצה, אלא הוא מוצא את עצמו בחיסרון כיס, שנובע גם מכך שלפתע קיימת רק משכורת אחת, אך עדיין ישנן הוצאות שוטפות בהן יש לשאת, כגון: עלויות גידול ילדים, עלויות דיור וחשבונות, ובפרט: גם עלויות ניהול הליך הגירושין בכללותו.

    תוכן עניינים

    כך שנשאלת השאלה מהי בעצם עלות הליך הגירושין בישראל? ממה היא מורכבת? ומהי עלות פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה הלכה ולמעשה?

    אילו הוצאות מאפיינות את הליך הגירושין:

    ההוצאות המאפיינות את הליך הגירושין הן לא רק הוצאות משפטיות אלא הן הוצאות שכוללות גם את החיים האישיים כאמור, להלן הסקירה:

    1. הוצאות דיור: כאמור, בשלב הגירושין לא אחת אחד הצדדים עוזב את הבית, ומוצא את עצמו נושא בתשלומי דיור כפולים, שכן מצד אחד את המשכנתא על הבית המשותף עדיין יש לשלם עד אשר יחולק הרכוש בין הצדדים, אך מצד שני עדיין יש לחיות בדירה חדשה לאחר עזיבת הבית. בנוסף, להוצאות הדיור נלוות חשבונות כגון ארנונה, מים חשמל וגז. הוצאות אלו יחדיו מסתכמות באלפי שקלים לעיתים בחודש.
    2. הוצאות ילדים: גם כאשר מתגרשים עדיין יש לשלם על חוגים של הילדים המשותפים, יש לשלם לבית הספר ועל טיולים שנתיים, וסתם על בילויים רגילים כגון: הליכה לסרט, הצגה ומתנות יומולדת. בנוסף, עדיין יש לשאת בהוצאות רפואיות על ילדים. גידול הילדים הוא נחלת שני ההורים, בין אם הם חיים במשותף ובין אם לאו.
    3. תשלום מזונות זמניים: כאשר מתחיל הליך גירושין, בדרך כלל מוגשת בקשה לקביעת מזונות זמניים שישולמו ע"י ההורה אשר עזב את הבית, בדרך כלל האב. המזונות הזמניים נקבעים עד לקביעת מזונות קבועים. בנוסף לשאר התשלומים, עתה מתווסף תשלום חודשי קבוע שנע בין 1000 ₪ לילד לפחות ואף הרבה יותר מכך.

        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      • אגרות ותשלומים לעורכי דין: שלב הגירושין מתחיל את מסכת העלויות המשפטיות, מעבר לשכר טרחת עורכי דין בהם נושאים הצדדים בנפרד לעורכי דינם בדרך כלל, יש לשלם אגרות על פתיחות תיקים בבית הדין הרבני, ובבית המשפט לענייני משפחה.

      עלות פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה

      1. אגרות: אגרות משולמות כאמור בבית הדין הרבני ובבית המשפט לענייני משפחה. פתיחת תיק לגירושין בבית הדין הרבני עולה כ- 450 ₪ לערך, כאשר תביעה לשלום בית מוזלת יותר ועומדת על סך של 300 ₪ לערך. תביעת גירושין שמוגשת בהסכמת בני הזוג עומדת על סך של 750 ₪ לערך. חשוב להדגיש שאגרות משתנות מפעם לפעם. כמו כן, בבית הדין הרבני יש לשלם אגרה בסך מאות שקלים כמעט על כל בקשת ביניים בתיק, כמו לדוגמא: בקשות לצווי ביניים או צווי מניעה ועוד.
      2. אגרות בבית המשפט לענייני משפחה: בבית המשפט לענייני משפחה גם כן יש צורך בתשלום אגרות. תביעת מזונות ילדים עומדת על סך של 300 ₪ לערך, ותביעה לקביעת משמורת עומדת על סך של 550 ₪ לערך. תביעה לחלוקת רכוש בין בני הזוג עומדת על אחוז מסך התביעה, אך לא תהיה קטנה מסכום של 550 ₪. אגב, במקרים של קשיים כספיים, ניתן להגיש בקשה לפטור מאגרה בבית המשפט לענייני משפחה. כדי לקבל פטור מאגרה יש להראות קושי כלכלי ולצרף דו"חות על הכנסות והוצאות, וכן פלט מחשבון הבנק. בתי המשפט נוטים בדרך כלל להיעתר לבקשות כגון אלו, ככל שמוכח קושי כלכלי מובהק.
      3. עלויות שכר טרחת עורך דין: במסגרת תביעת גירושין, יש לדון במספר תביעות. שכן תביעת הגירושין אינה כוללת רק את הגירושין, אלא דיונים גם בענייני חלוקת הרכוש, מזונות, ומשמורת הילדים. ישנם עורכי דין הלוקחים שכר טרחה כולל על כל התיקים, שכרי הטרחה במקרים כאלו עומד על עשרות אלפי שקלים. מנגד, ישנם עורכי דין הלוקחים שכר טרחה פר תיק, גם אז שכר טרחה עומד על כמה עשרות שקלים, דהיינו בין 10,000- ומעלה, בהתאם למורכבות התיק.
      4. הוצאות משפט: שכר הטרחה והאגרות אינן ההוצאות המשפטיות היחידות, שכן במסגרת ההליך המשפטי לא אחת מוטלות הוצאות משפט על בקשות, ובסיום ההליך. הוצאות כגון אלו בגין פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה יכולות להסתכם גם באלפי שקלים.

      לסיכום: האם גירושין הן עסק יקר והאם אפשר להוזיל את הליך הגירושין?

      אכן, גירושין הן עסק יקר, אך עדיין ישנן אפשרויות להוזיל את העלויות המשפטיות בעיקר, להלן מספר דוגמאות:

      1. להתגרש בהסכמה: אחת הדרכים הזולות ביותר להתגרש היא לעשות זאת בהסכם כולל עם בן הזוג, אשר יקבל תוקף בערכאות המשפטיות הרלוונטיות.
      2. להסכים על שכר טרחה מדורג: עוד דרך להוזיל את העלות המשפטית, היא להגיע להסכם שכר טרחה מדורג שיגדל ככל שההליך מקדם. כך שאם הליך הגירושין מסתיים בהקדם בהסכמה, לא ייווצר מצב ששולם לעורך הדין שכר טרחה גבוה מאוד על מעט מאוד עבודה.

      עלות פתיחת תיק בבית המשפט לענייני משפחה - שאלות נפוצות

      כמה עולה הליך פתיחה תיק גירושין וניהול תיק גירושין על ידי עורך דין?

      העלות משתנה מעו"ד לעו"ד. לעיתים נגבה מהלקוח שכר טרחה גלובלי על ניהול התיק כולו ובנוסף חיוב עבור דיונים, הגשת בקשות לתיק, וכו', ולעיתים שכר הטרחה נגבה בהתאם לשלבי התיק. כמו כן ישנם עו"ד הגובים שכר טרחה לפי שעות עבודה.

      מהי עלות פתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה?

      לא מוגשת בקשה לפתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה אלא, יש להגשת תביעה בעניין הדרוש הכרעה. התביעה תוגש לבית משפט לענייני משפחה אשר בתחום סמכותו מקום מגוריו של הצד השני או במקום המגורים המשותף האחרון של בני הזוג.

      איפה מומלץ לפתוח תיק גירושין בבית משפט או בבית הדין הרבני?

      לא מוגשת בקשה לפתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה אלא, יש להגשת תביעה בעניין הדרוש הכרעה. התביעה תוגש לבית משפט לענייני משפחה אשר בתחום סמכותו מקום מגוריו של הצד השני או במקום המגורים המשותף האחרון של בני הזוג.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף