LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    מהו טקס יריקה במהלך גירושין ברבנות, טקס גירושין

    בני זוג יהודים המעוניינים להתגרש צריכים לעבור טקס גירושין דתי בבית הדין הרבני. כיצד נערך טקס הגירושין? מהו 'טקס יריקה' (והאם הוא בכלל קשור לגירושין)? והאם אשה צריכה לחשוש מטקס הגירושין בבית הדין? על אלה ועוד במאמר שלפניכם.

    מהו טקס יריקה במהלך גירושין ברבנות, טקס גירושיןגירושין בישראל נערכים על ידי בית הדין הרבני [המכונה גם: רבנות]. בית הדין הוא הערכאה היחידה שמוסמכת להשיא ולגרש בני זוג יהודים.

    הגירושין בבית הדין נערכים על פי ההלכה והמסורת היהודית, באמצעות נתינת גט. נתינת הגט היא טקס בו הבעל נותן לאשה מסמך המכונה גט. טקס מסירת הגט הוא האקט המסיים את הנישואין והופך את בני הזוג לגרושים.

    יצוין כי לא רק בני זוג שנישאו כדת משה וישראל צריכים להתגרש בבית הדין הרבני, אלא גם בני זוג יהודים שנישאו בנישואין אזרחיים בחו"ל.

    תוכן עניינים

    בית הדין דן תחילה בסוגיות הנלוות לגירושין

    תביעת גירושין המוגשת לבית הדין עשויה לכלול סוגיות נוספות הקשורות לגירושין, ביניהן: חלוקת רכוש, מזונות, משמורת והסדרי ראייה. סוגיות אלה אמנם מצויות בסמכותו של בית משפט לענייני משפחה, אך במידה והן מצורפות לתביעת הגירושין, בית הדין מוסמך לדון בהן.

    תביעת גירושין אליה צורפו סוגיות נוספות מכונה: 'תביעת גירושין כרוכה'. כאשר מוגשת תביעה כזו, בית הדין דן תחילה בסוגיות הנלוות לגירושין, ורק לאחר ההכרעה בהן – אם על ידי הסכם גירושין ואם על ידי החלטה של בית הדין – מגיע שלב טקס סידור הגט.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      טקס סידור הגט – טקס גירושין

      טקס נתינת הגט, המכונה גם 'טקס סידור הגט', כולל בירור שמות הבעל והאשה, כתיבת גט, ביטול מוֹדעות ומסירת הגט לידי האשה. רוב חלקי הטקס מתבצעים על ידי בית הדין ואנשיו, והחלק הרלוונטי לבני הזוג הוא החלק האחרון: מסירת הגט.

      לאחר כתיבת הגט וביטול המודעות, הבעל נוטל את הגט, מוסר אותו לידי האשה ואומר לה:

      "הָרֵי זֶה גִּיטֵךְ וְהִתְקַבֵּל גִּיטֵךְ זֶה וְהָרֵי אַתְּ מְגֹרֶשֶׁת בּוֹ מִמֶּנִּי מֵעַכְשָׁו וְהָרֵי אַתְּ מֻתֶּרֶת לְכָל אָדָם".

      האשה מקבלת את הגט לידיה, מרימה אותו, מניחה אותו תחת בית שחיה השמאלי – סמוך לליבה, הולכת עִמו כמה צעדים קדימה, וחוזרת למקומה. פעולה זו מסמלת את פרידת האשה מבעלה ומהווה את האקט שהופך את בני הזוג לגרושים.

      האזינו למי שהיה נוכח פעמים רבות בטקס גירושין, והכירו מקרוב את מתכונת הטקס:

      טקס הגט אינו כולל – לא יריקה ולא זריקת נעל

      רבים שואלים: האם טקס הגירושין ברבנות אשר בבית הדין כולל זריקת נעל? האם הוא כולל יריקה?

      ובכן, התשובה היא חד משמעית: לא. טקס הגירושין אינו כולל – לא זריקת נעל ולא יריקה. טקס הגירושין כולל רק מסירת גט לידי האשה, כפי שפורט לעיל, ותו לא.

      טקס גירושין

      המחשבה שטקס הגירושין כולל זריקת נעל או יריקה הינה טעות נפוצה הנובעת מבלבול בין טקס הגירושין לבין טקס הלכתי אחר המכונה 'חליצה'.

      טקס החליצה הוא טקס נדיר שאינו נוגע כלל לגירושין, אלא לאשה שהתאלמנה מבעלה ללא ילדים שנולדו לו שעדיין בחיים ומעוניינת להתחתן בשנית. על פי התורה, אחיו של הבעל שנפטר צריך 'לייבם' את האלמנה, כלומר להינשא לה, ובמידה והיא מעוניינת להינשא לאדם אחר, עליה לבצע טקס חליצה הכולל יריקה וזריקת נעל.

      אין מה לחשוש מטקס הגירושין

      לא מעט נשים חוששות מטקס הגירושין וסבורות כי הוא משפיל ומבזה. אולם המציאות רחוקה מכך.

      טקס הגירושין מתנהל בצורה עניינית ומכובדת, וכאמור – אינו כולל יריקה או זריקת נעל. זאת ועוד, טקס סידור הגט נערך ברובו על ידי בית הדין ואנשיו, ועל בני הזוג מוטל בעיקר לבצע את מסירת הגט.

      משום כך, אין סיבה אמיתית לחשוש מגירושין בבית הדין הרבני.

      טקס גירושין - שאלות נפוצות

      האם כל זוג חייב לעבור טקס יריקה במהלך גירושין ברבנות?

      כל זוג יהודי, בין אם התחתן בחתונה מסורתית ובין אם התחתן בחתונה אזרחית, כפוף לסמכותו הבלעדית של בית הדין בענייני גירושין. טעות נפוצה לחשוב כי אחד השלבים שעובר הזוג בדרכו לקבלת הגט הוא טקס יריקה, ולא היא.

      האם קיים בכלל טקס יריקה במהלך טקס הגירושין ברבנות?

      מהלך סידור הגט מורכב מהשלבים הבאים: טקס נתינת הגט, סידור הגט הכולל את בירור השמות המדויקים של בני הזוג, כתיבת הגט ומסירת הגט לידי האישה. החלק האחרון בטקס הוא מעמד מסירת הגט מהאיש לאישה. טקס היריקה אינו קשור כלל להליך הגירושין.

      אם כן, מהו טקס יריקה ברבנות?

      טקס יריקה הוא מעמד נדיר בהחלט, במסגרתו אישה ללא ילדים שהתאלמנה מבעלה ומעוניינת להינשא שנית, עליה לבצע טקס חליצה המשחרר את אחיו של הבעל שנפטר, מלהתחתן עם האלמנה.
      הטקס כולל חליצת נעל מיוחדת שאותה נועל האח ויריקה בנוכחות האח, בוודאי שלא עליו או על פניו. זהו טקס דתי ששורשיו במקרא המצווה על אח הבעל להקים את שם אחיו מחדש.

      האם צריך לחשוש מטקס הגירושין ברבנות?

      כאמור, אין טקס יריקה במהלך הגירושין ברבנות, אין חליצת נעל וכד'. הליך של טקס הגירושין מתנהל מתוך כבוד לצדדים, כיבוד פרטיותם ובצורה עניינית ומהירה.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף