LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    מה המשמעות של טקס הגירושין?

    הגירושין בישראל נתונים לסמכות בית הדין הרבני.

    גם אם נישאתם בחו"ל בחתונה אזרחית, ולא ראיתם רב או חופה מעולם, כל עוד שניכם יהודים, תאלצו לעבור טקס גירושין דתי, בבית הדין הרבני, שמשמעותו התרת הנישואין ביניכם.

    מה המשמעות של טקס הגירושין?

    זוגות רבים שמבקשים להתגרש אינם יודעים מה המשמעות של טקס הגירושין, והם תוהים האם מדובר בטקס משפיל? כיצד עליהם להתכונן לטקס הגירושין? מה עליהם להביא לטקס הגירושין? ומה קורה במהלך טקס הגירושין?

    תוכן עניינים

    האם טקס גירושין משפיל נשים?

    לא, מדובר בטקס ענייני שאינו משפיל נשים או גברים. על אף השמועות המוטעות, טקס הגירושין אינו מכיל פעולות של יריקה, או של חליצת נעליים, ותזכו להישאר עם נעליכם על רגליכם, במהלך כל טקס הגירושין. שמועות אלה מתבססות, באופן שאינו מדויק, על אקטים מטקס אחר הנקרא חליצה, ואינו רלוונטי לגירושין.

    כיצד להתכונן לטקס הגירושין?

    אין צורך בהכנות מיוחדות לקראת טקס הגירושין, אך חשוב לדאוג מבעוד מועד לעדים מטעמכם שיוכלו ללוות אתכם בטקס הגירושין. על העדים להכיר אתכם היטב, את השמות שלכם, ואת השם של אביכם. ביום הטקס עליכם לזכור להצטייד בתעודת זהות, תעודת נישואין ובשטר הכתובה. הופיעו לטקס בלבוש צנוע, בהתאם לתקנות בית הדין הרבני, וזכרו להצטייד גם בכיפה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד מתנהל טקס הגירושין?

      בירור זהות בני הזוג

      השלב הראשון של טקס הגירושין הוא השלב בו מבררים את זהותם של בני הזוג. בשלב זה בית הדין מברר את השמות של בני הזוג ושל אביהם, ומזהה את כל אחד מבני הזוג באמצעות העדים שהביאו עמם.

      ביטול התחייבויות קודמות לגירושין

      בשלב זה על הגבר לבטל כל התחייבות קודמת לגירושין. התחייבויות קודמות עשויות לפסול את הגט ולהפוך אותו ללא כשר, ובכך לסכל את הגירושין. לכן, הגבר מכריז כי הוא מבטל כל הכרזה שלו שאם תתקיים, תגרום לביטול או פסילה של הגט.

      כתיבה ומסירה של הגט

      לאחר שמסיימים את השלבים המקדמיים של טקס הגירושין, בית הדין הרבני מנסח את הגט וכותב אותו על קלף. שלב זה יכול להתארך, שכן בית הדין מוודא בדקדוק שהגט כשר, ועליכם להתאזר בסבלנות.

      לאחר שבית הדין משתכנע שהגט כשר, מגיעים לשלב העיקרי של טקס הגירושין, שהוא שלב מסירת הגט. בשלב זה הקלף יימסר קודם כל לגבר. במקביל, דיין בית הדין הרבני יברר האם הוסדרו כלל העניינים בין בני הזוג, ויברר עם האישה שהיא מעוניינת להתגרש מרצונה.

      לאחר שבית הדין משתכנע שהגט כשר, מגיעים לשלב העיקרי של טקס הגירושין, שהוא שלב מסירת הגט

      לאחר מכן על הגבר למסור לאישה את הקלף ולהכריז שזהו הגט שלה, שהיא מגורשת ושהיא מותרת לכל אדם, באלו המילים: "הָרֵי זֶה גִּיטֵךְ וְהִתְקַבֵּל גִּיטֵךְ זֶה וְהָרֵי אַתְּ מְגֹרֶשֶׁת בּוֹ מִמֶּנִּי מֵעַכְשָׁו וְהָרֵי אַתְּ מֻתֶּרֶת לְכָל אָדָם".

      לאחר שהאישה מקבלת לידיה את הגט עליה לבצע טקס קצר וענייני: היא מקבלת לידה את הגט, מקמצת את היד שלה באגרוף, מרימה את היד, שמה את הגט מתחת לבית שחי שמאל, צועדת מספר צעדים, מסתובבת וחוזרת על צעדיה.

      בסיום הטקס הקצר, האישה נותנת את הגט לידי דיין בית הדין. הדיין שמקבל את הגט, מוודא את כשרות הגט וקורע את הקלף.

      מסירת אישור הגירושין

      לאחר טקס מסירת הגט וקריעת הקלף, ימסור דיין בית הדין לכל אחד מהצדדים את אישור הגירושין, ויסביר להם את המשמעות המשפטית של הגט.

      מה עושים לאחר טקס הגירושין?

      טקס הגירושין למעשה מסיים את הנישואין בין בני הזוג. לאחר הטקס על בני הזוג לפנות למשרד הפנים ולעדכן את הסטטוס שלהם מנשואים לגרושים. כמו כן לאחר טקס הגירושין, הם רשאים להתחיל לנהל מערכות יחסים זוגיות חדשות, להינשא ולהקים משפחה חדשה.

      לרוב טקס הגירושין נערך לאחר סיום כל ההליכים המשפטיים, ובאופן סימבולי הוא חותם גם את הליך הגירושין המשפטי כולו.

      התרת קשרי הנישואין בטקס הגירושין

      בשורה התחתונה, טקס הגירושין הוא טקס דתי, שבני זוג יהודים המבקשים להתגרש נדרשים לקיים. בניגוד לשמועות שאינן מבוססות, הטקס אינו כולל רכיבים המשפילים את בני הזוג.

      משמעות טקס הגירושין הדתי, היא כי בני הזוג מתירים ביניהם את קשרי הנישואין. משמעות התרת קשר הנישואין, היא כי מותר לכל אחד מהצדדים להינשא מחדש, להביא ילדים לעולם מאדם אחר, להקים משפחה חדשה, ולהתחיל בחיים חדשים.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף