LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    להתגרש עם תינוק [מדריך משפטי, 2023]

    בני זוג מחליטים להתגרש ולעיתים ההחלטה הזו מגיעה לבשלות רגע אחרי לידת בנם או בתם המשותפת. 

    אם חיים עם תינוק הם אינטנסיביים וקשוחים, הרי שההחלטה להתגרש עם תינוק הופכת את החיים למורכבים אף יותר. סיר הלחץ גואה, הרגשות המלווים הורים המתגרשים עם הולדת התינוק הם קשים מאוד והשינויים הרבים מחייבים יכולת הכלה רבה, תעצומות נפש וסבלנות אין קץ.

    כדי שתוכלי להתגרש עם תינוק ועדיין לשמור על הזכויות שלכם, הכנו עבורם את המדריך המשפטי הבא. ככל שלא כיסינו את כל הנושאים החשובים אשר דורשים מענה, אל תהססו לפנות אלינו ולבקש הכוונה וייעוץ.

    תוכן עניינים

    להתגרש עם תינוק ראשון

    גירושין עם תינוק ראשון הם קשים ומצריכים התמודדות לא קלה, הן עם הליך הגירושין עצמו והן עם גידול התינוק. הליך גירושין יכול לקחת זמן רב, משאבים רבים ולכלות את הכוחות שכה דרושים לכם בעת טיפול בתינוק רך בשנים.

    הליך גירושין עם תינוק יכלול סוגיות ייחודיות לתינוק שישתנו בהתאם לגדילת התינוק ולשינוי התכוף בצרכים של התינוק, כך למשל זמני השהות והמזונות של תינוק יכולים להקבע לתקופת זמן מסויימת ולהשתנות בהדרגה בהתאם לנסיבות.

    אל תשארו לבד בהליך גירושין עם תינוק, שמרו על הכוחות שלכם לצורך הטיפול בתינוק ופנו להיוועץ בעורך דין בקיא בענייני משפחה. כמו כן מומלץ ביתר שאת בגירושין עם תינוק להגיע להסכם גירושין שיקצר את התהליך, יחסוך לכם עלויות רבות וימנע מאבקים ממושכים.

    להתגרש עם תינוק שני

    גירושין עם תינוק שני יהיו דומים לגירושין עם תינוק ראשון בכל הנוגע לזמני השהות והמזונות שיקבעו לתינוק.

    כמו כן בכל הנוגע לילד הראשון, הגירושין יהיו דומים לגירושין עם ילד בהתאם לגילו של הילד הראשון, המזונות וזמני השהות עם הילד הראשון יתקיימו בהתאם לפסיקה הנוהגת, וההעדפה תהא לקבוע זמני שהות נרחבים עם הילד הראשון ומזונות בהתאם לזמני השהות ופערי ההשתכרות בין ההורים.

    השוני העיקרי בגירושין עם תינוק שני, הוא שזמני השהות של התינוק השני יורחבו בהדרגה ובמקביל המזונות יצומצמו בהדרגה ויושוו לזמני השהות והמזונות שנקבעו בנוגע לילד הראשון, כך שבסופו של דבר, לאחר שהתינוק יגדל, לא יתקיים שוני בזמני השהות ובמזונות בין הילדים, אלא במקרים חריגים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה העלויות של גידול תינוק בגיל הרך?

      עלויות גידול תינוק בגיל הרך, הינן גבוהות משמעותית מעלויות גידול ילד מעל גיל 3, גדילתו המואצת של התינוק וצרכיו הייחודיים מצריכים מההורים להשקיע משאבים רבים, זמן רב וכסף רב.

      עלויות הגידול יכללו את עלויות קניית הציוד הראשונית שיכולה להאמד בסך של אלפי ואף עשרות אלפי שקלים. נוסף על כך ישנן עלויות חודשיות גבוהות שכוללות הפסד שכר בחודשים הראשונים שלאחר לידת התינוק ותום חופשת הלידה בתשלום, עלויות מטפלת/גנים, עלויות מזון לתינוקות, היגיינה, ביגוד וצעצועים (שיש לקנות בתכיפות רבה לאור גדילתו של התינוק) ועוד עלויות שונות ומגוונות.

      כשמדובר במשמורת על תינוק – האם בית המשפט נותן עדיפות לאם?

      חוק הכשרות והאפוטרופסות קובע את חזקת הגיל הרך לפיה משמורת על הילד עד גיל 6 תהא נתונה לאם. חזקה זו לא בוטלה על ידי המחוקק מעולם. יחד עם זאת, כבר זמן רב בתי המשפט פוסקים משמורת משותפת בגילאים קטנים יותר, והחל משנת 2021 בתי המשפט לא פוסקים עוד משמורת על הילדים, אלא קובעים זמני שהות בהתאם לנסיבות, תוך העדפה ברורה לפסיקת זמני שהות שווים בין ההורים.

      יחד עם זאת כאשר מדובר בתינוק רך בשנים, ישנה סבירות לא נמוכה שבית המשפט יפסוק זמני שהות נרחבים יותר עם האם, וזמני שהות מצומצמים עם האב שיורחבו בהדרגה, וזאת בהתאם לנסיבות השונות, כגון האם מדובר בתינוק יונק, מי המטפל העיקרי בתינוק, קושי של התינוק להפרד מהאם, קשיים של התינוק להתרגל ללינה בבית האב וכו'.

      להתגרש עם תינוק יונק

      בתחילת חייהם של תינוקות יונקים, הם יונקים פעמים רבות ביום משך זמן רב, וצמודים לאימם משך מרבית היממה. ככל שהתינוק גדל משך זמן ההנקה מתקצר וכך גם ההנקות מתמעטות, והתינוק שוהה זמן רב יותר בנפרד מאימו.

      על כן ברוב המוחלט של המקרים, משמעותם של גירושין עם תינוק יונק היא כי בשנה-שנתיים הראשונות לחיי התינוק זמני השהות של התינוק עם האב יהיו מצומצמים יותר ככל, והם לרוב לא יכללו לינה אצל האב.

      יחד עם זאת, גם כאשר התינוק יונק, הנטייה תהא לקבוע זמני שהות בין האב לבין התינוק כך שהתינוק יקשר גם לאביו. זמני שהות עם התינוק יורחבו בהדרגה ככל שהתינוק יגדל, כך שזמני שהות של אב לתינוק בן חודש שיונק לפי דרישה פעמים רבות ביום, יהיו שונים משמעותית מזמני שהות של אב לתינוק בן שנה וחצי שיונק פעם-פעמיים ביום.

      איך להתגרש עם תינוק בן חודש?

      בהתאם לתאוריית ההיקשרות, לרוב תינוק רך שזה עתה נולד יהייה קשור לדמות עיקרית שהיא במרבית המקרים אימו, ויהיה קשה לנתקו ממנה בתקופת החיים הראשונית למשך יותר ממספר שעות.

      בית המשפט יפסוק בהתאם לנסיבות של כל מקרה, אך לרוב זמני השהות בתקופת החיים הראשונית ביותר של התינוק יהיו מצומצמים עם האב, וילכו ויגדלו בהדרגה בהתאם לטובת התינוק.

      על אף שזמני השהות יהיו מצומצמים יותר, בית המשפט יראה חשיבות גדולה בקביעת זמני שהות קבועים עם האב לצורך יצירת קשר ראשוני בין התינוק לבין האב, כך שהתינוק יגדל למציאות בה האב נוכח בחייו.

      יחד עם זאת, דווקא בגיל כה צעיר של התינוק, יכולת ההסתגלות שלו לגירושין היא טובה יותר מיכולת הסתגלות של ילד בוגר, ואף משל פעוט בן שנתיים-שלוש שכבר מגלה מודעות לסביבה ורצונות משלו. תינוק בן חודש שנולד לתוך המציאות של הורים גרושים, אינו מכיר מציאות אחרת, הוא אינו חווה את הגירושין כאובדן ופירוק התא המשפחתי, ואינו מגלה תסמינים של אבלות.

      להתגרש עם תינוק בן שנה

      התינוק שלכם בגר מעט, יתכן כי הוא כבר זוחל ואולי גם הולך והוא אף מבין אתכם. הריבים ביניכם מחמירים ואתם לא מסוגלים להמשיך יחד וחוששים שהתינוק יושפע מכך. האם גירושין עם תינוק בן שנה יהיו שונים מגירושין עם תינוק בן חודש? התשובה לכך מורכבת.

      תינוק בן שנה מבין יותר את העולם סביבו, אמנם לא מדובר בילד בוגר, הבנתו מוגבלת, וכנראה שהוא גם יסתגל לחיים החדשים במהירות רבה יותר ביחס לילד, אך כאמור הוא מתחיל להבין דברים, הוא כבר מגלה חרדת נטישה, והוא יחוש את השינוי בחייו לאחר שדרככם יפרדו, ואף יגיב לכך.

      לכן ישנה חשיבות גדולה בקיום זמני שהות קבועים, שיצרו שגרה שכה חשובה לילד בגיל זה. בגיל שנה ניתן יהא לקיים זמני שהות נרחבים יותר מאשר עם תינוק בן יומו. תינוק בגיל שנה יוכל להפרד מאימו לזמן רב יותר מאשר תינוק בן חודשים ספורים.

      אך יש לזכור שעדיין מדובר בתינוק קטן, ובהתאם לנסיבות יתכן שלינה אצל האב תהייה עדיין קשה יותר לתינוק, במיוחד אם לרוב האם היא המטפלת העיקרית, היא זו שנוהגת להשכיבו לישון, או כאשר האם עדיין מניקה.

      תשלום מזונות בעת גירושין עם ילדים בגיל הרך

      בגיל הרך על האב חלה חובה ליזון את ילדיו במלוא המזונות ההכרחיים שלהם, כלומר בהתאם לצרכי הילד. יחד עם זאת, בית המשפט יתחשב בזמני השהות של האב עם הילד, ובמקרים מסויימים גם ישקל הפער בין הכנסות הצדדים.

      חשוב לקחת בחשבון שישנן הוצאות רבות על תינוק, ושזמני השהות של תינוק עם האם לרוב יהיו נרחבים יותר בתחילה, ועל כן סביר להניח שיקבע מתווה הדרגתי של מזונות, בהתאם לנסיבות.

      התמודדות של ילדים בגיל הרך עם גירושין

      אין גיל נכון לגירושין. גירושין בכל גיל יביאו עימם קשיים שונים.

      בתקופת הינקות, חוסר ההבנה של התינוק את הסיטואציה סביבו, חוסר היכולת שלכם להסביר לו את הדברים, וחוסר היכולת של התינוק לתקשר עימכם, עלולים לעורר אצלו אי ודאות וחרדות, קושי בפרידה, קשיים בהבנה של מתי כל הורה מגיע לקחת אותו וכיוצ"ב.

      בגילאים המעט בוגרים יותר, סביב גילאי 1.5-3 התינוק מתחיל לתקשר, מתקשה להבדיל בין דמיון למציאות ומגלה אגוצנטריות כך שהוא בטוח שהכל סובב סביבו. התינוק עשוי לחוות סיוטי לילה, לחוות קשיי הרדמות, קשיי שינה, קשיי אכילה ואף להסיק שהוא אשם בגירושין.

      מנגד ישנן נקודות אור בהתמודדות של ילדים בגיל הרך עם גירושין, על אף הקושי שיחוו, תחושת האובדן והאבל שלהם בגיל כה צעיר תהייה פחותה משל ילד שהכיר מציאות חיים שונה במשך ילדותו.

      תינוקות שזה עתה נולדו יוולדו למציאות בה ההורים גרושים והם חיים בשני בתים ולא יחושו כל אובדן, ופעוטות יסתגלו במהירות רבה יותר ביחס לילדים בוגרים, לשינוי הסטטוס שלכם.

      על מנת לעזור לילדיכם להתמודד עם גירושין בגיל הרך, הקפידו על שגרה וסביבה יציבה עד כמה שניתן, הקפידו לקיים את זמני השהות כסדרם, והמנעו מהפתעות ושינויים תכופים.

      איך לעמוד בלחצים של גידול תינוק בתוך הליך גירושין

      השנה הראשונה בחיי תינוק היא קשה, מדובר בתקופה אינטנסיבית, שדורשת משאבים רבים ומאופיינת בלילות ללא שינה וימים ללא מנוחה.

      הוסיפו על כך את הלחצים והקשיים הרגשיים איתם אתם מתמודדים בהליך הגירושין, והרי לכם מתכון לאפיסת כוחות.

      הרשו לעצמכם להרגיש את התחושות הקשות של האובדן והאבל, ואם יש צורך בכך, פנו לתמיכה מקצועית.

      הקיפו את עצמכם בסביבה תומכת ועזרה ככל הניתן. משניים שמטפלים בתינוק, הפכתם כל אחד מכם לאחד על אחד עם התינוק. אמנם בן הזוג לשעבר נותר בחיי התינוק, וסביר להניח שיטפל בו במשך חלק מהזמן, אך כאשר כל אחד מכם עם התינוק, הוא נמצא עם התינוק לבדו.

      על כן מומלץ להקיף את עצמכם בעזרה ככל שיש באפשרותכם, הן בגידול התינוק, והן בתמיכה רגשית, הכלה של הצרכים שלכם והקשבה.

      הסכם הורות משותפת לילד נוסף עם הגרוש

      לאחרונה אנו עדים למקרים של גרושים שהבינו שאמנם הם לא מתאימים לחיות כזוג, אך הם טובים יחד כהורים, והחליטו באופן מודע ומוסכם להביא ילד נוסף לעולם לאחר הגירושין, מתוך מטרה שלילד המשותף שלהם יהייה אח או אחות.

      במקרה כזה, על ההורים לערוך הסכם הורות ביניהם שיכלול את כלל הנושאים הרלוונטיים לילדים, מתווה מזונות בהתאם לגיל התינוק, תשלומים מיוחדים לתקופת ההריון ולידת התינוק, זמני שהות בהתאם לגיל התינוק, מגורים של כל אחד מהצדדים וכיוצ"ב.

      לרוב ניתן יהא להתבסס על הסכם הגירושין שלכם בכל הנוגע לילד הראשון כהסכם הבסיס בנוגע לילד הנוסף, תוך מתן דגש על כלל הנושאים הרלוונטיים לתינוק. עורך דין בקיא בדיני משפחה יוכל לערוך הסכם שיתאים לצרכים שלכם ושל ילדכם העתידי.

      גירושין עם תינוק מצריכים הסתגלות וגמישות

      בשורה התחתונה, גירושין עם תינוק, בדומה לתינוק בתחילת חייו, מצריכים מכם סבלנות יתרה, הסתגלות מהירה וגמישות רב. ההחלטות בנוגע לתינוק אינן יכולות להיות נוקשות, אלא חייבות להתגמש בהתאם לצרכיו המשתנים והייחודיים של התינוק.

      עורך דין בקיא בענייני משפחה יוכל לייעץ לכם, להכווין אתכם ולערוך לכם הסכם שיתאים לצרכי התינוק שלכם ולהפוך את תקופת הגירושין עם התינוק לקלה יותר.

      להתגרש עם תינוק - שאלות נפוצות

      אצל מי התינוק יהיה לאחר גירושי הוריו?

      התינוק, עקב היותו בן פחות מ-6, צפוי להיות, אם אין הסכמה בין הוריו על משמורתו, בחזקת אמו. כך קובע בית המשפט, במה שמכונה "חזקת הגיל הרך". ואולם, על חזקה זו גובר "עקרון טובת הילד", כך שאם מוכח שהאם מפעילה אלימות, פיזית או מילולית כלפי התינוק, או מזניחה אותו וכיו"ב, בית המשפט מבין שלטובת התינוק, הוא צריך להיות בחזקת אביו, ולכן המשמורת עליו מוענקת לאב.

      איך הגירושין צפויים להשפיע על התינוק?

      תינוקות אינם מבינים את המשמעות של גירושי הוריהם. יחד עם זאת, הם יכולים לשים לב לכך שמשהו השתנה בשגרת החיים שלהם. כמו כן, הגירושין משפיעים, מן הסתם, גם על ההורים עצמם, מה שעלול לגרום להם להעניק לילדיהם תשומת לב פחותה משהוענקה לפני הגירושין, עקב מצב רוח ירוד והצורך בהסתגלות למצב החדש. ההפחתה במתן תשומת הלב יכולה לגרום לפגיעה בהתפתחות הנפשית של אותם תינוקות, באופן שיגרום להם לקושי ביצירת קשרים עם אחרים, וכן עשוי לגרום להם לחוסר תיאבון, לכעס לעתים קרובות, וכן לפיתוח חרדת נטישה.

      על מה חשוב שהורי התינוק יקפידו?

      חשוב שהורי התינוק יקפידו על כך שבשבועות הראשונים שלאחר הגירושין, יישאר התינוק בבית ובסביבה שבהם היה עוד בטרם גירושי הוריו, שהרי סביבה זו כבר מוכרת לו, הוא רגיל אליה ואף קשור אליה. מכיוון שלרוב, ההורה שעוזב את הבית הוא האב, הרי שבמילים אחרות, חשוב שבשבועות הראשונים שלאחר רוב מקרי הגירושין, יהיה הילד רק אצל האם (כחלק מחזקת הגיל הרך ועקרון טובת הילד). רק לאחר מספר שבועות ניתן לחשוף את התינוק גם לבית ההורה שעזב את הבית, וגם שם חשוב שיהיו דברים המוכרים לתינוק ושהוא קשור אליהם – כמו צעצועים, תמונות וכדומה.

      מהי חובת האב במזונות התינוק?

      האב חייב לספק את הצרכים הבסיסיים של בנו/בתו התינוק/ת בתחומי המזון, הביגוד, וכן בתחומי התקשורת והנסיעות ככל שישנם. תחומי הרפואה והחינוך, צריכים להיות מסופקים הן על ידי האב והן על ידי האם.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף