LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    כמה זמן נמשך הליך גירושין

    אחת הסברות הפופולריות ביותר היא כי הליך גירושין לוקח זמן רב, והוא דורש משאבים כספיים ונפשיים רבים. האמת, הסברה הזו דיי נכונה, אך כמו לכל כלל, לסברה זו יש גם חריגים. אם כך, כמה זמן לוקח להתגרש?

    כמה זמן נמשך הליך גירושיןהליך גירושין יכול אומנם לקחת זמן רב, ובאמת לגזול תעצומות כספיות ונפשיות רבות, אך הוא גם יכול להיות קצר קולע, וראוי. הכל תלוי בדבר אחד- בבחירת הצדדים. אז כמה זמן נמשך הליך הגירושין?

    תוכן עניינים

    כאשר מבקשים להתגרש – מהי הפרוצדורה לכך?

    הליך הגירושין כולל כמה שלבים, שיפורטו להלן

    1. קבלת ההחלטה: ככל שלב בחיים, אנו מתחילים בעצם בקבלת ההחלטה. כך שהגירושין מתחילים עם ההודעה לצד השני. לאחר מכן, בדרך כלל נהוג שאחד מבני הזוג עוזב את הבית, ומכאן "מתגלגלים" לשלבים הבאים.

    2. שלב הפרידה: לעיתים, אומנם ההחלטה להתגרש מתקבלת, אך לא בהכרח מיושמת. לעיתים בני הזוג בוחרים לתת הזדמנות, או להתרחק או אף לגשת לייעוץ זוגי. בדרך כלל, לאחר תקופת הביניים שמאפיינת לא מעט בני זוג, פונים האחרונים לגירושין לגופם.

    3. פתיחת תיק ברבנות: כדי להתגרש במדינת ישראל, יש בדרך כלל לעשות זאת בבית הדין הרבני, או בבית דין דתי ככל שמדובר בבני זוג נוצרים או מוסלמים או דרוזים. כאשר מדובר בבני זוג יהודים שהתחתנו על פי דת או בנישואין אזרחיים בחו"ל, הגירושין ייעשו בבית הדין הרבני. כיום, קיים מחסור גדול בדיינים בבית הדין הרבני לצערנו תיקים נמשכים תקופה ארוכה שיכולה להגיע אפילו למספר שנים במקרים חריגים. בדרך כלל, ככל שבני הזוג מתגרשים בהסכמה, כמובן שהגירושין בבית הדין הרבני ייעשו בהקדם.

    4. חלוקת הרכוש: עם הגירושין, יש גם לערוך חלוקת רכוש משותף. בדרך כלל לבני הזוג דירה משותפת, ורכוש יקר ערך משותף, אותו צברו בני הזוג במהלך החיים המשותפים שלהם. ישנן כמה דרכים לחלק את הרכוש המשותף. אפשר לעשות זאת בהסכמה במסגרת הסכם גירושין, או שניתן להגיש תביעה לבית המשפט לענייני משפחה. תביעות בבית לענייני משפחה מתבררות בדרך כלל ביתר מהירות מאשר בבית הדין הרבני. זמן הממוצע לניהול תיקי ממונות בבית המשפט לענייני משפחה נע בין שנה לשלוש שנים לערך בממוצע.

    5. קביעת משמורת הילדים והמזונות: עוד נושא אותו יש להסדיר בשלב הגירושין, הוא קביעת משמורת הילדים וקביעת דמי המזונות, ככל שלבני הזוג ילדים משותפים. את ענייני המשמורת והמזונות אפשר להכריע גם במספר דרכים: ניתן לעשות זאת בהסכמה כאמור במסגרת הסכם, ניתן לכרוך את ענייני המזונות והמשמורת יחד עם תביעת הגירושין לבית הדין הרבני, וניתן לעתור בתביעה נפרדת לבית המשפט לענייני משפחה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כמה זמן לוקח להתגרש וכמה זמן כל הפרוצדורה הזו לוקחת?

      כאמור, בתי המשפט בישראל עמוסים לעייפה, כך גם בתי הדין הרבניים והדתיים בכלל. בשנת 2013, נפתחו בבית המשפט לענייני משפחה כ- 17,000 תיקים, כך שזמן ניהול התיק הממוצע בבית המשפט לענייני משפחה הוא קצר יותר.

      זאת לעומת בתי הדין הרבניים, ששם משך זמן ניהול התיק הוא שנה ומעלה, לפחות. זאת בשל מחסור חמור בדיינים שקיים נכון לכתיבת שורות אלו כאמור.

      בנוסף, בכל הנוגע לבתי הדין הרבניים, נפתחו בשנת 2014 סך הכל 21,639 תיקי גירושין, הכוללים תיקי מזונות, גירושין, שלום בית, וחלוקת רכוש.

      ניתן לסכם ולציין כי משך הזמן שבו מתנהל תיק גירושין עומד על שנה וחצי לערך בממוצע. אך חשוב להבהיר, כי זהו זמן ממוצע ואינו מבטיח כמה זמן לוקח להתגרש, אין הוא כולל תיקים מורכבים, דחיות של דיונים שמורחות את משך זמן ניהולו, ותיקים מורכבים שבהם בני הזוג פשוט נהנים ובוחרים מרצונם להתדיין ולהקשות אחד על השני.

      כמה זמן לוקח להתגרש

      כמו כן, הזמן המתואר גם לא כולל מקרים קשים בהם בני הזוג מנהלים מספר הליכים במקביל, הן בבית הדין הרבני והן בבית המשפט לענייני משפחה, והכל דווקא במטרה להקשות.

      ולא פחות חשוב, הזמן הממוצע גם לא כולל דיונים במסגרות של ערעורים לבתי המשפט המחוזיים, ולבית הדין הרבני הגדול.

      כמו כן, לצערנו ישנם תיקים שבהם אחד מבני הזוג מסרב לתת גט במסגרת תביעת הגירושין בבית הדין הרבני. כך שישנם תיקי גירושין מסוג של "סרבנות גט" שנמשכים שנים רבות.

      כיצד אפשר להתגרש מהר?

      אפשר לקיים הליך גירושין קצר, שבו בני הזוג יוכלו להתפנות בהקדם לפתיחת דף חדש בחייהם, הדרך לכך היא "גישור".

      במסגרת הליך גישור, בני הזוג נעזרים במגשר חיצוני, באופן לא פורמאלי, ומקיימים יחדיו מגעים על מנת להגיע להסכם גירושין מוסכם. להבדיל מהליך משפטי שיכול להימשך ולהיגרר, הליך גישור יכול להיעשות בהקדם, כאשר בני הזוג הם אשר קובעים את מועדי המפגש, וגם את מקום המפגש.

      כיום, יותר ויותר בני זוג בוחרים בפתרון של גירושין בהסכמה, באמצעות גישור.

      ניתן כמובן גם לחתום על הסכם גירושין, בין עם לבד, ובין עם סיוע של עו"ד או מגשר.

      לסיכום

      אפשר לבחור בדרך הקשה אשר תגרור הליכי גירושין ארוכים ויקרים, מנגד אנו יכולים לבחור בדרך הקלה, ולהתגרש בהקדם.

      כמה זמן לוקח להתגרש - שאלות נפוצות

      כמה זמן נמשך הליך גירושין בבית הדין הרבני?

      כאשר מדובר בבני זוג יהודים, הסמכות הבלעדית לגירושין היא של בית הדין הרבני. כיוון שמערכת בתי הדין אינה משופעת בתקני דיינים, הרי שהליך הגירושין עלול לארוך זמן רב. ישנם תיקי גירושין הנמשכים כמה שנים. אחת הדרכים לקצר תהליכים, היא להגיע להסכמות מראש.

      כמה זמן נמשך הליך גירושין בבית המשפט לענייני משפחה?

      בדרך כלל הליך הגירושין שתחילתו בבית המשפט, קצר יותר ואורך בין שנה לשלוש שנים, תלוי בהסכמות שאליהן הגיעו בני הזוג ומורכבות הסוגיות בתיק כמו: משמורת, חלוקת רכוש ועוד. ביהמ"ש למשפחה עוסק בכל הסוגיות הממוניות והסדרי הראייה אלא אם כן אלו נכרכו בתביעה בבית הדין הרבני.

      כמה זמן נמשך הליך גירושין במקרה של סרבנות גט?

      ישנם מקרים של סרבנות גט שארכו עשרות שנים עד למתן הגט. בית הדין מוסמך להטיל סנקציות חריפות ועונשי מאסר לסרבני הגט. במקרים רבים סרבני הגט נכנעים לפסק בית הדין ומעניקים את הגט. אולם ישנם מקרים קיצוניים שארכו ועדיין אורכים תקופה ארוכה מאוד.

      כיצד ניתן להתגרש בדרכים מהירות יותר?

      כאמור, השאלה כמה זמן נמשך הליך גירושין תלויה בהסכמות שאליהן הגיעו בני הזוג. פנייה לעורך דין מגשר המעגן את הסכמות הצדדים ומעלה אותן לכדי הסכם גירושין, עשויה לקצר בצורה משמעותית את הליך הגירושין. ההסכם מוגש לאישור בית הדין, והגט ניתן.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף