LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    תאום הורי למתגרשים [מדריך משפטי]

    פעמים רבות, הורים גרושים מתקשים להגיע להחלטות לגבי הילדים. לפעמים בשל כך שהנושא השנוי במחלוקת לא קיבל התייחסות בהחלטת בית המשפט, בפסק הדין או בהסכם הגירושין, ולפעמים בגלל פרשנות שונה לנושא שנקבע בהחלטה או הסכם.

    התוצאה של חוסר ההסכמה עשויה להיות הרת אסון, לגרום להארכת הליכי הגירושין, להמשך המאבקים גם לאחר הגירושין, ולפגיעה קשה בילדים. אחד הפתרונות החדשים בתחום, הוא תאום הורי למתגרשים. מהו תאום הורי וכיצד הוא יכול לעזור להורים שמתגרשים?

    מהו תיאום הורי?

    תיאום הורי הוא הליך שמטרתו לסייע להורים גרושים לפתור ביניהם מחלוקות באופן שיוציא את הילדים מהמשוואה, תוך התמקדות בשיח והתקשורת שבין ההורים. באמצעות תיאום הורי, הורים עשויים להגיע לידי פתרון מחלוקות ביניהם, מבלי להזדקק לצד שלישי שיתווך ביניהם, ובעיקר מבלי לערב את הילדים בסכסוך.

    חשוב להבין שתיאום הורי הוא לא הדרכת הורים או טיפול זוגי, ומטרתו אינה לשנות את דפוסי ההתנהגות של הורים לגבי ילדיהם ולא לפתור את הקונפליקטים הזוגיים, אלא מטרת התיאום ההורי היא להנחות את ההורים כיצד להגיע להסכמות משותפות הנוגעות למחלוקות הקיימות ביניהן בסוגיית הילדים.

    מה חשיבותו של התיאום ההורי?

    חשיבות התיאום ההורי היא גדולה. מטרת התיאום ההורי היא לסייע להורים להנמיך את עוצמות הסכסוך ביניהם ולהפחית את המחלוקות, באמצעות תקשורת בריאה יותר בין ההורים, שמתמקדת בהגנה על טובת הילדים.

    סכסוך גירושין בעצימות גבוהה פוגע בטובת הילדים, והפחתת הסכסוך תוך יצירת דרך תקשורת שלא תערב את הילדים בסכסוך, ותמנע חיכוכים מיותרים מעל ראשם של הילדים, בהכרח תטיב עם הילדים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כמו כן, גם טובת כל אחד מההורים נפגעת במצב של סכסוך מתמשך, וחוסר יכולת לתקשר ביניהם. תיאום הורי עשוי ליצור תקשורת בריאה בין ההורים, ובכך להשיב להורים את המושכות לידיים, כשהם יוכלו לנהל את ההחלטות שלהם כצוות, מבלי להזדקק לגורם שלישי שיתערב ויכריע במחלוקת.

      מי מגיע לתיאום הורי?

      לתיאום הורי ניתן להגיע בהסכמה, בהמלצת בית המשפט או לאחר שניתן צו בית המשפט. לתיאום ההורי מגיעים הורים גרושים לילדים, שמתעוררות ביניהם אי הסכמות, בנוגע לאופן הטיפול בילדים ולאופן יישום ההחלטות שנתקבלו בבית המשפט, או אופן יישום ההסכמות שהתגבשו בהסכם הגירושין.

      האם ביהמ"ש מוסמך להורות על תיאום הורי?

      כן. בית המשפט מוסמך להורות על תיאום הורי גם ללא הסכמת ההורים, ולתת בידו סמכויות הכרעה שיקבע בית המשפט.

      כך למשל בית המשפט מוסמך למנות מתאם הורי שבסמכותו תהייה להכריע, בהעדר הסכמה בין ההורים, מה יהיו דרכי התקשורת בין ההורים, מה תהיה חלוקת ההסעות של ילד שמתגורר רחוק מאחד ההורים, מה יהיה המוסד החינוכי בו ילמד הילד, מה יהיו זמני השהות של הילד עם כל אחד מההורים וכו'.

      חשוב לדעת, שסמכותו של המתאם ההורי תהיה לרוב מתוחמת לנושא ספציפי שיקבע בית המשפט, וכי ניתן לערער לבית המשפט על החלטתו של המתאם ההורי.

      באילו מקרים יורה בית המשפט על תיאום הורי?

      הסכמת הצדדים – בית המשפט יורה על תיאום הורי במקרה בו הצדדים מסכימים על תיאום הורי.

      חוסר שיתוף פעולה בין הצדדים – במקרים בהם הצדדים מצויים בקונפליקט מתמשך בעוצמה גבוהה, והם אינם מסוגלים להגיע להסכמות, ממשיכים להאבק ביניהם, לא מצליחים לראות מעבר לרצונות האישיים ומתקשים לראות את טובת הילדים, בית המשפט עשוי להורות על תיאום הורי.

      כאשר טובת הילדים מצריכה מינוי מתאם הורי – במקרים בהם הילדים נפגעים מהסכסוך המתמשך בין ההורים. למשל כאשר הצדדים מערבים את הילדים בסכסוך, מחליפים ביניהם מסרים באמצעות הילדים וכיוצ"ב, בית המשפט ישקול תיאום הורי לטובת הילדים, גם אם אף אחד מהצדדים לא ביקש מינוי מתאם הורי.

      מה קורה בתהליך התיאום ההורי?

      תהליך התיאום ההורי מתחיל בפגישות נפרדות של כל אחד מההורים עם המתאם ההורי. לאחר מכן יקיים המתאם ההורי פגישות משותפות, בהן יועלו נושאים שנויים במחלוקת לגבי הטיפול בילד. המתאם ההורי, יתן להורים כלים לבנות תקשורת עניינית ולקבל החלטות הממוקדות בצורך של הילד, גם בנושאים שנויים במחלוקת.

      במהלך התיאום ההורי, ההורים יגיעו להסכמות כיצד לפעול בנושא השנוי במחלוקת, שהעלו בפני המתאם ההורי. אם המתאם ההורי קיבל מבית המשפט סמכות הכרעה, המתאם ההורי הוא שיקבע כיצד יפעלו ההורים בנושא השנוי במחלוקת, ויעביר דיווח לבית המשפט, ככל שידרש ממנו.

      תיאום הורי לטובת הילדים

      בשורה התחתונה, הסכסוך בין הורים גרושים עשוי להמשך זמן רב, ואף לאחר תום הליכי הגירושין, והוא עשוי לצוף כל פעם מחדש, בכל נקודת מחלוקת הנוגעת לילדים.

      אחת הדרכים להתמודד עם הקושי להגיע להחלטות מוסכמות בנוגע לילדים, היא תיאום הורי, שינחה את ההורים כיצד לנהל תקשורת עניינית ומועילה, ולראות את טובת הילדים.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף