LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    גירושין עם ילדים בגיל הרך

    תופעת הגירושין היא מוכרת ונפוצה מאוד, אך היא כמעט תמיד מלווה בהליך מורכב ולעתים אף קשה. מאמר זה יעסוק בגירושין עם ילדים בגיל הרך.

    תוכן עניינים

    כיצד ילדים בגיל הרך מושפעים מגירושי הוריהם?

    "הגיל הרך" הוא הכינוי הניתן לילדים מגיל לידה ועד גיל חמש-שש. על ילדים בני גילים אלה, גירושי הורים משפיעים באופן שונה מהאופן שבו הם משפיעים על ילדים בגיל מבוגר יותר: ילדים עד גיל שנתיים: ילדים אלה אינם מבינים את המשמעות וההשלכות של גירושי הוריהם, אך הם מרגישים שמשהו בחייהם השתנה, ועקב כך הם יכולים לחוש בלבול, חרדה ותסכול.

    בנוסף, במקרים רבים, עקב השפעת הגירושין גם על מצב הרוח של ההורים, לא מעניקים האחרונים את אותה תשומת לב רבה כפי שהעניקו לילדיהם בטרם הגירושין. כאשר מחליטים להתגרש עם תינוק, הדבר עלול לגרום לילדים עד גיל שנתיים לפגיעה בהתפתחות הנפשית, שתקשה עליהם ליצור קשרים עם אחרים, וכן לגרום להם לפתח חרדת נטישה, לכעוס לעתים תכופות, ולחוסר תיאבון.

    ילדים מגיל שנתיים עד חמש: ילדים אלה מבינים, במידה מסוימת, את המשמעות של גירושי הוריהם, אך נוטים להאמין שהסיטואציה שנוצרה היא זמנית, ושבעתיד, ואולי אף בעתיד הקרוב, יחזרו הוריהם לחיות ביחד. לעתים הם גם יוצרים לעצמם מציאות דמיונית כדי להתמודד ביתר קלות עם סיטואציה זו. ילדים אלה עדיין זקוקים לכמות גדולה של תשומת לב מהוריהם, ועקב הגירושין הם חוששים שאחד מההורים "יעלם" מחייהם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הם יכולים לבטא חשש זה באמצעות טון דיבור ילדותי יותר, ובשינויים בהרגלי האכילה, השינה והניקיון. יש להבהיר, שלגירושי הורים עם ילדים בגיל הרך יכולות להיות גם השפעות ארוכות טווח.

      כך, למשל, ע"פ מחקרים, לילדים שהיו בגיל הרך בעת גירושי הוריהם יש נטייה גדולה יותר מלאחרים לביטחון עצמי נמוך. מבחינה מעשית, לילדים אלה יש נטייה גדולה יותר שלא לרכוש השכלה גבוהה, או לא לסיים את הלימודים. כמו כן, לילדים אלה יש נטייה גדולה יותר להשתמש באלכוהול ובסמים. בנוסף, התנסותם המינית מתחילה לרוב בגיל צעיר יותר, וכמות מערכות היחסים שלהם גדולה יותר.

      חשוב שההורים יאפשרו לילדיהם להביע את כל רגשותיהם ותחושותיהם בקשר לגירושין

      התגרשנו ויש לנו ילדים בגיל הרך – על מה עלינו להקפיד?

      ילדים בגיל הרך לא יכולים לנהל בעצמם את שגרת חייהם. לכן, במצב של גירושין עם ילדים בגיל הרך,

      ישנם מספר דברים שחשוב שההורים יקפידו עליהם. למשל, להקפיד שילדים עד גיל שנתיים יישארו, בשלב הראשון שלאחר הגירושין, בבית ובסביבה שבהם חיו לפני שהוריהם התגרשו.

      אלו מקומות שהם כבר מכירים ומורגלים אליהם. רק לאחר תקופה מסוימת, ניתן לחשוף אותם גם לסביבת ההורה שעזב את הבית, אך גם בה חשוב שיהיו צעצועים, משחקים וחפצים נוספים שהילדים כבר מכירים וקשורים אליהם.

      גם כשמדובר בילדים בני שנתיים עד חמש, חשוב שההורים יקפידו על כך ששגרת החיים שלהם תהיה רגילה וקבועה ככל הניתן.

      בנוסף, חשוב שההורים יאפשרו לילדיהם להביע את כל רגשותיהם ותחושותיהם בקשר לגירושין.

      לסיכום, ילדים בגיל הרך מושפעים מגירושי הוריהם באופן שונה מילדים גדולים יותר, וגירושין אלה יכולים להשפיע על הילדים גם לטווח הארוך. חשוב שההורים יקפידו על כך ששגרת החיים של ילדיהם תהיה רגילה, קבועה ומסודרת ככל שמתאפשר, ושיאפשרו לילדיהם להביע את כל הרגשות והתחושות שלהם לגבי הגירושין.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף