LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    גם תינוקות מרגישים שההורים שלהם מתגרשים

    גירושין ופרידה הם הליך קשה שמשפיע לא רק על עולמם הרגשי של בני הזוג אלא גם על עולמם הרגשי של ילדיהם. כבר בגילאי לידה תינוקות מרגישים שההורים שלהם מתגרשים, הם מגלים מודעות לסביבתם ובפרט לשינויים בשגרה שלהם.

    גירושין עם ילדים בכל גיל הם קשים ומעלים מורכבויות ייחודיות. גירושין עם ילדים בגיל הרך, מצריכים מכם הערכות מוקדמת והבנה של הקשיים והסוגיות שעשויות לעלות, על מנת לעזור להם לצלוח את הגירושין.

    תוכן עניינים

    גירושין עם תינוקות עד גיל שנתיים

    גירושין עם תינוקות עד גיל שנתיים הם קשים ומורכבים, על אף שבגילאים המוקדמים מאוד של חיי התינוק הוא לא מסוגל להביע את תחושותיו, הוא עדיין מרגיש וחווה את הגירושין ואת השינוי בחייו.

    חוסר פניות של ההורים לאור הגירושין יכול להשפיע אף הוא על מצבו הנפשי וההתפתחותי של תינוק בגילאים צעירים.

    תינוקות בגילאים המוקדמים יתקשו או לא יוכלו כלל להסביר את הקושי שלהם במילים, אך הם חווים אותו, והם עשויים לפתח חרדת נטישה ופחדים נוספים סביב הפרידה ושינוי השגרה.

    פחדים אלה עשויים להתבטא בקשיים באכילה, בכי מוגבר, קשיים בשינה וכדומה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      גירושין עם ילדים בגיל הרך

      גירושין עם פעוטות מגיל 2-5 מביאים עימם קשיים מעט שונים מגירושין עם תינוקות, ילדים בגיל הרך מבינים באופן טוב יותר את מה שקורה סביבם, הם מסוגלים לתפוס את עצם הפרידה ביניכם, אבל עשויים לחשוב שמדובר במשהו זמני ולהתקשות להבין לעומק שמדובר בפרידה קבועה.

      ילדים בגיל הרך עשויים להרגיש בנוסף לחרדת נטישה גם רגשות מורכבים יותר כגון, תחושות אשמה ותחושות שביכולתם להשפיע על הגירושין ולמנוע אותם. כמו כן הם עשויים לגלות קשיים באכילה, בשינה, סיוטים, התפרצות רגשות ואף לבנות לעצמם עולם דמיוני ולהתכנס לתוכו.

      איך למזער את הקשיים של הילדים?

      הגיעו להסכם גירושין וצמצמו את המאבקים ביניכם

      הסכם גירושין הוא הדרך המהירה, והטובה ביותר לסיים את הליך הגירושין עם ילדים בגיל הרך, עם מינימום נזקים לילדים. המנעו ממלחמות ומאבקים ממושכים, ונסו לזכור שאתם עדיין הורים במשותף לילדיכם הרכים.

      שמרו על שגרה יציבה וקבועה

      נסו להסביר לילדים ולתת מענה לשאלותיהם בהתאם לגיל שלהם. נסו לשמור על שגרה יציבה וקבועה, ודבקו בסדר היום אליו הורגלו הילדים בטרם לגירושין ככל האפשר. כך הילדים יוכלו לקבל תחושת ודאות ובטחון, גם אם הם אינם מתקשרים עדיין.

      כמובן שהילדים ידרשו להתמודד עם מספר שינויים בסדר היום, לנוכח המציאות והפרדת הבתים, אך הם יוכלו לקבל את השינויים באופן טוב יותר, אם תשתדלו לשמור על שגרה קבועה ויציבה.

      גלו הבנה וגמישות לצרכים שלהם

      אמנם חשוב לדבוק בשגרה יציבה וקבועה, אך יש לגלות גם גמישות רבה לצרכים המשתנים שלהם. עליכם להיות קשובים לילדיכם הרכים ולנסות להתאים ולתווך את הסביבה והשינויים אותם הם חווים כך שתספקו ככל הניתן מענה לצרכיהם.

      מענה לצורך הילד לא חייב להיות פתרון, ברור שהילדים רוצים לראות את אבא ואמא ביחד שוב, וחשוב להבהיר להם שזה כבר לא יקרה. יחד עם זאת, גלו הבנה לרגשות שלהם ותווכו להם אותם, ובמקרי הצורך, שקלו גם מתן טיפול רגשי.

      תסתכלו על הצדדים החיוביים

      היתרון בגילאים בהם הילדים רכים בשנים, הוא שאם עורכים את הליך ההסתגלות באופן נכון והדרגתי, מהירות ההסתגלות שלהם לשינוי ולגירושין היא גדולה יותר מאשר של ילדים גדולים שזוכרים את חייהם בטרם לגירושין, ועשויים להתקשות יותר להשלים עם הגירושין.

      חזקת הגיל הרך

      חזקת הגיל הרך קבועה בחוק הכשרות והאפוטרופסות והיא מעולם לא בוטלה באופן רשמי. בהתאם לחזקה, ילדים נמצאים במשמורת אימם עד גיל 6, אלא אם יש נסיבות חריגות.

      אף על פי כן, בשנים האחרונות בית המשפט לענייני משפחה הפסיק לחלוטין לקבוע "משמורת" על הילדים, וכיום נקבעת אחריות הורית משותפת שמתחלקת בין שני ההורים בנוסף לחלוקה של זמני שהות של כל אחד מההורים עם הילדים.

      המשמעות היא שכיום בית המשפט בוחן את חלוקת זמני השהות של ילדים בגיל הרך בכל מקרה לגופו בהתאם לנסיבות המוצגות בפניו, כך למשל אם מדובר בתינוק יונק בן חודש, כנראה שזמני השהות בינו לבין האב יהיו מצומצמים יותר ולא יכללו לינה, לעומת זאת ניתן לראות כיום יותר מקרים בהם פעוטות בגילאי 3-4 לנים אצל האב כמחצית השבוע.

      דאגה לצרכים הייחודיים של ילדים בגיל הרך

      בשורה התחתונה, כשמתגרשים עם ילדים בגיל הרך חשוב לשמור על שגרה יציבה וקבועה שתספק לילדים ודאות, לצמצם ככל הניתן את המאבקים בין ההורים, להכיל את הרגשות הלא מווסתים של הילדים, ולעזור להם להתמודד בדרך מותאמת לגילם עם הקשיים הטבעיים שעולים מהפרידה.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף