LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    ההבדל בין הסכם ממון להסכם חיים משותפים

    הסכמים לפני נישואים ובמהלכם הפכו להיות דבר נפוץ בישראל בשנים האחרונות. זוגות רבים חותמים על הסכמי ממון לפני הנישואין, או על הסכם חיים משותפים. מהם שני ההסכמים האלו? מהי מהותם? מתי נבחר בכל אחד מהם? כל המידע בכתבה שלפניכם.

     

    המשפט הישראלי מבדיל בין הסכם ממון לבין הסכם חיים משותפים.

    בקצרה, הסכם ממון הוא הסכם שנערך בין זוגות אשר עומדים להינשא, או כבר נשואים, ומטרתו לעשות סדר בכל הנוגע לתחום הכלכלי, במידה והנישואין מתפרקים. כלומר, ההסכם מתייחס להסדרים כלכליים בין הצדדים במקרה של פרידה.

    הסכם חיים משותפים מיועד לזוגות שאינם נשואים ומעוניינים לערוך הסכם רחב יותר מהסכם ממון, עם התייחסות לתחומי החיים הנוספים מעבר לפן הכלכלי. הסכם חיים משותפים מתייחס כשמו למהלך החיים המשותפים ולא רק לפרידה.

    אלו עיקרי הדברים, כעת נתעמק בכל הסכם, מה חשוב לדעת לגביו, ומתי נבחר בהסכם המתאים לנו ביותר.

    תוכן עניינים

    מהו הסכם חיים משותפים?

    הסכם חיים משותפים מיועד לבני זוג אשר חיים בזוגיות, לא התחתנו, וגם לאו דווקא הגדירו עצמם כ"ידועים בציבור" (ידועים בציבור – בני זוג שחיים יחדיו, מקיימים משק בית משותף, לא התחתנו, ומוגדרים בחוק בהגדרה הקרובה ביותר לנשואים).

    מדובר בהסכם עם תוקף משפטי לכל דבר ועניין, הוא לא מצריך הליך בירוקרטי כלשהו על מנת להיות מאושר משפטית. ניתן לאשר הסכם חיים משותפים בבית המשפט לענייני משפחה או אצל נוטריון.

    הסכם חיים משותפים בעצם מעניק הכרה בזוגיות ובעיקר מהווה יתרון עבור מי שהגדירו עצם כבני זוג ידועים בציבור, או בני זוג חד מיניים, מכיוון שההסכם מהווה הוכחה רשמית שהם בני זוג, מה שבהחלט עשוי לסייע בהתנהלותם מול מוסדות המדינה הרשמיים כגון ביטוח לאומי. ישנן הטבות המתקבלות לבני זוג בלבד, והן יכולות להתקבל כאשר יש הסכם חיים משותפים.

    הסכם לחיים משותפים בעיקר מעניק ביטחון, שקט, קרקע יציבה, ומגדיר בפני כל אחד מהצדדים כי הנכסים אשר היו לו לפני הזוגיות, יישארו שלו ללא מאבק, ובאותה מידה יודע מה הנכסים המשותפים וכיצד יחולקו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה כולל הסכם חיים משותפים?

      הכרה בזוגיות – בני הבית מנהלים משק בית משותף, ידועים בציבור ומצהירים כי בכוונתם לקיים תא משפחתי משותף.

      רכוש – פירוט של מה מביא עימו כל צד, מה מוגדר רכוש משותף, מה יישאר אצל כל צד במקרה של פרידה, מה קורה אם בני הזוג חיים בדירה ששייכת לאחד מהם, וכו'.

      חובות – האם יש חובות של אחד הצדדים לפני תחילת הקשר? מה דינן בהמשך הקשר ובמקרה של פרידה?

      ניהול משק הבית המשותף – מה חלוקת התשלום לגבי משק הבית המשותף? האם ייפתח חשבון משותף?

      ילדים – ניתן לקבוע מראש משמורת, מזונות והסדרי ראייה במידה ויש ילדים משותפים, וגם אם אין ויש בכוונת בני הזוג להביא ילדים לעולם. חשוב לציין כי אם ההסכם נכתב בשלב בו אין ילדים עדיין, לא ניתן לקבוע מזונות לילדים במקרה של פרידה, עם תוקף משפטי בבית המשפט לענייני משפחה. ניתן לטפל בנושא הילדים מול בית המשפט לענייני משפחה, רק לאחר לידתם.

      הסכם חיים משותפים לזוגות חד מיניים

      בישראל מקובל להגדיר הסכם לחיים משותפים בעיקר במקרה של זוגות חד מיניים. ההסכם מעניק תוקף לזוגיות, למשק הבית המשותף, ושם אותם בעמדה ברורה יותר מאשר "ידועים בציבור", עם תוקף משפטי מיידי. כן חשוב להוסיף כי כשמדובר בהורים חד מיניים, בכל הנוגע לנושא ההורות, הילדים נחשבים ילדים משותפים של שני בני הזוג, בכלכלה משותפת.

      מהו הסכם ממון?

      הסכם ממון הוא חוזה בין בני זוג אשר מבקשים לעגן באופן מסודר וחוקי את היחסים הכספיים ביניהם. הסכם ממון מתייחס לחלוקת הרכוש בין בני זוג במקרה של פרידה ומסייע למנוע עוגמות נפש וכאבי ראש מיותרים, מבעוד מועד, וללא חששות של אינטרסים כספיים כאלו או אחרים.

      הסכם ממון יכול להיחתם לפני הנישואין או אחריהם, כאשר המטרה היא בעיקר לייצר שקט נפשי וכלכלי ביחד ולחוד, עכשיו ובעתיד. חשוב לציין כי הסכם ממון לא מתייחס רק לרכוש. הוא יכול להתייחס גם לחינוך ילדים, משמורת ילדים, מזונות ועוד. כל עניין הנודע לחיים המשותפים יכול להיכנס להסכם ממון, בהסכמת שני הצדדים כמובן.

      כאשר בני הזוג עורכים הסכם ממון לפני החתונה, ניתן לאשר את ההסכם אצל נוטריון. כאשר בני הזוג עורכים הסכם ממון לאחר שנישאו, הסכם כזה יקבל תוקף על ידי בית המשפט בלבד.

      הסכם ממון מתייחס לחלוקת הרכוש בין בני זוג במקרה של פרידה ומסייע למנוע עוגמות נפש וכאבי ראש מיותרים

      הסכם ממון – חשוב לדעת

      לא ניתן להתייחס למזונות ילדים או משמורת ילדים בהסכם ממון שנעשה לפני הנישואין. בית המשפט לא מאשר לעשות הסכמים והסדרים לגבי ילדים שטרם נולדו.

      לא ניתן לקבוע סנקציות כספיות לגבי קבלת גט או אי קבלת גט, בהסכם ממון.

      סוגי הסכמי הממון נחלקים בעיקר להסכם שנחתם לפני נישואין או זוגיות מוכרת בחוק, ומחויבים באישור בית משפט לענייני משפחה, רושם נישואין או נוטריון.

      הסכם ממון לאחר נישואין, אשר נחתם על ידי בני זוג נשואים או לאחר שזוגיותם הוכרה בחוק.

      הסוג השלישי הוא הסכם פירוד או גירושין, שגם הוא הסכם ממון אך נעשה ונחתם בסיום הנישואין / הזוגיות, כאשר אין יותר ביסוס להמשך חיים משותפים.

      מה ההבדל בין הסכם חיים משותפים להסכם ממון ומתי מומלץ לבחור בכל אחד מהם?

      בשנים האחרונות, בני זוג רבים מקיימים מערכת יחסים זוגית מחייבת, ללא נישואין ומעדיפים להיות מוגדרים כ"ידועים בציבור". במקרה כזה, כדאי בהחלט לחתום על הסכם חיים משותפים, אשר נותן תוקף משפטי לזוגיות וגם מסדיר ביניהם את כל הסוגיות המהותיות.

      חשוב לציין כי הסכם חיים משותפים לא צריך אישור משפטי כדי להיות תקף, הסכם ממון צריך אישור משפטי על מנת להיות תקף. זוגות חד מיניים וזוגות אשר לא נשואים, בהחלט עשויים להיעזר בהסכם חיים משותפים.

      הסכם ממון מיועד לזוגות שמתכוונים להינשא או כבר נשואים, ומסדיר את היחסים הפיננסיים ביניהם, כמו גם יחסים נוספים.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף