LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    הסכם חיים משותפים

    בעידן הנוכחי, זוגות רבים שאינם יכולים או שאינם רוצים להינשא בוחרים בדרך של חיים משותפים ללא נישואין. במאמר הנוכחי נסביר מהו 'הסכם חיים משותפים', מה ניתן לכלול בו ומה היא חשיבותו.

    תוכן עניינים

    מתי יש צורך בהסכם חיים משותפים?

    בני זוג נשואים אינם צריכים הסכמה על עצם חייהם המשותפים, שכן הנישואין עצמם הם כמו חוזה לחיים משותפים. למעשה, לשיתופיות של חיי הנישואין יש משמעות משפטית ברורה שבאה לידי ביטוי בחלוקת הרכוש במקרה גירושין; החוק קובע כי בהעדר הסכם ממון שנערך כדין על ידי בני הזוג – הנכסים מתחלקים חצי-חצי.

    אולם ישנם זוגות רבים שאין להם אפשרות להינשא. למשל – בני זוג חד מיניים או בני זוג שאחד מהם אינו יהודי. עבור זוגות אלה, הדרך היחידה להצהיר על חייהם המשותפים הינה על ידי עריכת 'הסכם חיים משותפים'.

    נוסף, ישנם בני זוג שיכולים להינשא מבחינה חוקית אך בוחרים משיקולים כאלה ואחרים שלא להינשא. גם עבורם – האופציה של הסכם חיים משותפים יכולה להוות פתרון טוב.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הסכם חיים משותפים – מהו

      הרעיון של הסכם חיים משותפים הוא ליצור חוזה כתוב, בו הצדדים מצהירים על כך שהם מקיימים משק בית משותף ומקימים תא משפחתי משותף. בהסכם מצוין התאריך בו הם נכנסים למהלך של חיים משותפים.

      מה היא משמעותו של ההסכם?

      ראשית, ההסכם מהווה הוכחה שבני הזוג מנהלים אורח חיים משותף, ויכול לסייע לבני הזוג להיחשב 'ידועים בציבור' שזכאים להטבות שונות כמו בני זוג נשואים.

      ושנית, ההסכם מסדיר בדרך כלל את נושא הרכוש המשותף, כולל חלוקת הרכוש במקרה של פרידה. להסכמה בנושאים אלו ישנה חשיבות רבה לאור זאת שהוראות החוק על איזון המשאבים במקרה של גירושין אינן חלות על בני זוג שאינם נשואים.

      הסכם חיים משותפים הוא חוזה כתוב, בו הצדדים מצהירים שהם מקיימים משק בית משותף ומקימים תא משפחתי משותף

      הנושאים שניתן לכלול בהסכם חיים משותפים

      הצהרה על חיים משותפים: בני הזוג מצהירים כי הם מנהלים משק בית משותף ומקימים תא משפחתי משותף.

      הסדרת ניהול משק הבית המשותף: ניתן להסדיר בהסכם את הצורה בה יתנהל משק הבית המשותף מבחינת מימון ההוצאות השוטפות. למשל, האם ההוצאות יתחלקו באופן יחסי להכנסות והאם יתנהל חשבון בנק משותף.

      חלוקת רכוש במקרה של פרידה: ניתן להסדיר בהסכם את חלוקת הרכוש במקרה של פרידה. כאמור, 'הסדר איזון משאבים' הקבוע בחוק לא חל על בני זוג שאינם נשואים, ועל כן מומלץ להסדיר בהסכם את החלוקה במקרה של פרידה.

      מזונות, משמורת והסדרי ראייה: במידה ולבני הזוג כבר יש ילדים, ניתן לכלול בהסכם גם את הסדרת תשלום דמי המזונות ואת קביעת המשמורת והסדרי הראייה במקרה של פרידה. אולם הסכמה זו צריכה אישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני כפי שיבואר בהמשך.

      ההבדל בין 'הסכם ממון' ל'הסכם חיים משותפים'

      בני זוג הנישאים יכולים לערוך 'הסכם ממון' לפני הנישואין או לאחריהם. מהו בעצם ההבדל בין הסכם ממון להסכם חיים משותפים?

      ראשית: הסכם ממון, כשמו, נועד להסדיר את הנושאים הרכושיים בלבד. בהסכם ממון אין הצהרה על עצם הנישואין ואין הסדרה של משמורת והסדרי ראייה במקרה של פרידה.

      ושנית: הסכם ממון דורש אישור של ערכאה משפטית או לפחות אימות אצל נוטריון במקרה של הסכם לפני נישואין, לעומת זאת הסכם חיים משותפים אינו דורש שום אישור.

      עם זאת, כאשר ההסכם כולל הסכמות בסוגיות הנוגעות לילדים, חובה לאשר את ההסכם בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה. ובכל מקרה – מומלץ לאשר את ההסכם בערכאה משפטית בכדי לתת לו משנה תוקף בעיני בני הזוג ובכדי שיהיה ניתן לאכוף אותו ביתר קלות במקרה הצורך.

      מה המשמעות האמיתית של הסכם חיים משותפים? האזינו לתוכנית בפודקאסט 'מה הקייס':

      הסכם חיים משותפים - שאלות נפוצות

      מדוע יש צורך בהסכם חיים משותפים?

      בדרך כלל בני זוג המנועים מלהתחתן, למשל בני מין אחד או זוג מעורב (יהודי ושאינו יהודי), מצהירים על חייהם המשותפים בצורה של הסכם חיים משותפים המעגן את מערכת ההסכמות בין בני הזוג.

      מהי המשמעות המשפטית של הסכם חיים משותפים?

      הסכם זה, ככל הסכם, מחייב את הצדדים החתומים עליו. הסכם זה כולל את נושא הרכוש המשותף, חלוקת רכוש במקרה של פרידה ועוד הסכמות שונות שנקבעו בין בני הזוג.

      אלו נושאים נוספים ניתן לכלול בהסכם חיים משותפים?

      כאמור, נושא הרכוש המשותף, הצהרה על קיום משק בית משותף, הסדרי ניהול של משק הבית – חלוקת הוצאות שוטפות, נשיאה בעלות קניות וכד', אם לבני הזוג יש ילדים, ניתן לכלול בהסכם גם את נושא הסדרי הראייה, מזונות במקרה של פרידה וכד'.

      האם הסכם חיים משותפים דורש הסכמת ערכאה שיפוטית?

      כעיקרון, הסכם חיים משותפים הוא רצוני (וולונטרי) ואינו זקוק לאישור בית המשפט, זאת בניגוד להסכם ממון. יחד עם זאת, אם ההסכם כולל נושאים כמו מזונות והסדרי ראייה ומשמורת, הרי שהוא חייב לקבל את אישור הערכאה המשפטית הדואגת לאינטרסים של הילדים.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף