LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    בית המשפט ביטל את טיול השורשים של אב גרוש עם בתו הפעוטה

    בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב-יפו אפשר לאב גרוש לצאת עם בתו הפעוטה, בת שנתיים וחצי בלבד, לטיול שורשים בגאורגיה למשך 8 ימים.

    לבקשת האם, בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו הפך את ההחלטה על פיה, וביטל את טיול השורשים של האב עם בתו. נקבע כי הנסיעה לטיול תהיה בניגוד להסדרי הלינה המצומצמים של האב עם הילדה, ושהאב לא הוכיח סיבה מספיקה לסטות מפסק הדין בעניין המשמורת.

    תוכן עניינים

    הסדרי המשמורת קבעו כי הילדה תלון אצל האב לילה אחד בשבוע עד הגיעה לגיל 3

    הורים לפעוטה בת שנתיים וחצי, בני זוג לשעבר, נפרדו זה מזו ופנו לבית המשפט בהליך גירושין. במסגרת פסק הדין למשמורת ניתן תוקף להמלצות שירותי הרווחה, ונקבע כי זמני השהות של הילדה עם האב יורחבו בהדרגה בהתאם לגילה.

    הסדרי הלינה על פי פסק הדין נקבעו כך שעד גיל 3 הילדה תלון אצל האב לילה אחד בשבוע, מגיל 3 הילדה תלון אצל האב לילה אחד באמצע השבוע ובכל שבת שנייה, ומגיל 5 הילדה תוכל לשהות אצל האב שבוע ימים רצוף.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האב ביקש כי בת השנתיים תטוס עמו לטיול שורשים למשך 7 לילות

      לא חלפה חצי שנה מיום מתן פסק הדין בעניין המשמורת, והאב פנה בבקשה לבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב-יפו, וביקש להתיר לו לטוס עם בתו לטיול שורשים משפחתי בגאורגיה, למשך 8 ימים ו-7 לילות.

      האם סירבה בתוקף לבקשה וטענה כי היא מנוגדת לפסק הדין שקבע את הסדרי הלינה של האב עם הילדה, וכי השהייה הארוכה ללא האם, תהיה בניגוד לטובת הילדה שמעולם לא לנה עם האב למעלה מיומיים ברצף.

      בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב-יפו אישר את הנסיעה. בית המשפט קבע כי לא מדובר בשינוי קבוע או הרחבה של זמני השהות אלא בנסיעה נקודתית עם המשפחה המורחבת של האב, שיכולה לסייע לו בטיפול בילדה. השופטת, תמר סנונית פורר, הוסיפה כי חששות האם מובנים, אך יש לשים את הדברים בפרופורציה המתאימה – אין בנסיעה משפחתית קצרת טווח כדי להזיק לילדה.

      האם לא קיבלה את פסק הדין של בית המשפט לענייני משפחה, וביקשה רשות לפנות לבית המשפט המחוזי.

      נדרשת הצדקה מהותית לצורך שינוי הסדרי לינה

      בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו התערב באופן חריג בהחלטת בית המשפט לענייני משפחה והפך אותה על פיה.

      בית המשפט קבע שפסק הדין בעניין המשמורת ניתן לאחר מחשבה מרובה על טובת הילדה. אימוץ המלצות תסקיר שירותי הרווחה קבע מנגנון מפורש וספציפי להרחבת זמני השהות של הילדה עם האב בהדרגה, כך שרק מגיל 5 הילדה תלון אצל האב שבוע ברצף.

      השופט שאול שוחט הבהיר שפסק דין בענייני משמורת אינו חקוק בסלע, ועתיד להשתנות בנסיבות שיצדיקו זאת. אך האב שמבקש לסטות מפסק הדין, הוא שצריך להוכיח שהנסיעה המשפחתית לגאורגיה מצדיקה סטייה מהסדרי הלינה שנקבעו, ואין להסתפק בכך שהנסיעה לא תזיק לילדה.

      השופט קבע שהאב לא הראה כל נסיבה שמצדיקה סטייה מהסדרי הלינה, כגון נסיעה לצרכים רפואיים או לפגישה עם קרוב משפחה על ערש דווי, אלא מדובר בטיול שורשים שלא יפיק תועלת לקטינה עצמה, שסביר להניח לא תזכור אותו כלל וכלל בבגרותה.

      בבחירה בין מניעת החשש לפגיעה בטובת הילדה בהווה, לבין תקווה עתידית שהילדה תדע שנסעה לטיול שורשים, שאינה זוכרת, ותזהה עצמה בתמונות שצולמו, בחר השופט באפשרות הראשונה, וביטל את נסיעת הילדה עם האב לחו"ל.

      פסק דין גירושין בעניין לילדים ישונה בנסיבות מוצדקות בלבד

      גירושין עם ילדים בכלל, וגירושין עם ילדים בגיל הרך הם מורכבים. פסק הדין הנוגע לילדים, ניתן בהתאם לטובתם, ועל כן הוא לא חוסם את ההורים מלבקש לשנות את שנקבע, גם לאחר מתן פסק הדין.

      יחד עם זאת, חשוב להבין כי מי שמבקש לשנות את שנקבע בפסק הדין, עליו מוטל הנטל להוכיח שהשינוי מוצדק ויטיב עם הילד. כך גילה אב שתכנן טיול שורשים משפחתי עם בתו בת השנתיים בניגוד להסדרי הלינה שנקבעו בפסק הדין למשמורת, ובית המשפט המחוזי ביטל את הטיול.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו 31960-06-17 ע.ט נ' י.ק

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף