LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    מי פותח ראשון תיק גירושין?

    סיימתם להתחבט ולהתלבט בעניין הגירושין, אתם נמצאים בתהליכי עיכול ועיבוד של האבל שלכם על פירוק התא המשפחתי המוכר, ואתם פונים להתמודד עם תא משפחתי חדש, תא משפחתי פוסט גירושין.

    מי פותח ראשון תיק גירושין?כידוע, כל סוף וגם כל התחלה טומנים בחובם בין היתר, גם חששות רבים, מה יהייה עם הילדים? מה תעשו עם הרכוש, מי יפתח ראשון את תיק הגירושין? ומה יוצא לי מכך?

    התייעצות ראשונית עם עורך דין לענייני משפחה לצורך תכנון מוקדם של ההליך, תיתן מענה לשאלותיכם ותותיר אתכם עם היד על העליונה בנוגע לניהול ההליך כולו ולתוצאותיו לטווח הארוך.

    תוכן עניינים

    האם מי שפותח תיק גירושין זוכה ביתרון?

    כן, מי שפותח כדין תיק גירושין ראשון, זוכה ביתרון גדול, הוא זכאי לבחור באיזו ערכאה שיפוטית ידון ההליך.

    בישראל, קיימות שתי ערכאות שיפוטיות:

    1. בית הדין הרבני
    2. בית המשפט לענייני משפחה

    לשתי הערכאות ישנן סמכויות מקבילות בעניינים הכרוכים לגירושין:

    1. זמני שהות עם הילדים
    2. איזון משאבים
    3. החזר הוצאות מזונות קטינים

    הערכאה השיפוטית שתקנה סמכות זוהי הערכאה הראשונה אליה הוגשו תביעות מתאימות, במסגרת "מרוץ הסמכויות".

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיום, במסגרת החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, בן זוג המעוניין לפתוח בהליך גירושין נדרש לפתוח ראשית ובטרם להגשת התביעות בנושא הגירושין, הליך יישוב סכסוך.

      על אף הדרישה לפתיחה של הליך יישוב סכסוך טרם להגשת התביעות, הליך זה לא מאיין את מירוץ הסמכויות, אלא מהווה נקודת זינוק ראשונית. לאחר תום הליך יישוב הסכסוך, מי שהגיש את הליך יישוב הסכסוך, קונה את זכותו להקדים להגיש תביעה במשך 15 ימים, לערכאה אותה יבחר, ומנגד הצד השני מנוע מלהגיש תביעות במשך תקופה זו.

      לאחר תקופה זו שני הצדדים יכולים להגיש תביעה לערכאה אותה יבחר במשך שנה, שלאחריה נדרשים הצדדים לפתוח מחדש בהליך יישוב סכסוך, ככל שהם עדיין מבקשים להגיש תביעות.

      ההבדל בין פתיחת תיק גירושין ברבנות לבין בית המשפט לענייני משפחה?

      בית הדין הרבני פוסק על פי שאלת אשמת פירוק הנישואין, ויבחן האם העילה לגירושין הינה מוצדקת בהתאם לראות עיניו או לאו.

      פתיחת הליך גירושין בבית הדין הרבני תתנהל בהקשרים רבים בהתאם לדין הדתי. אמנם בית הדין הרבני כפוף לחוק, אך הוא אינו כפוף להלכות בית המשפט ולכך השפעה רבה בניהול ההליך.

      כך למשל, במקרה בו בני זוג נישאו לפני שנת 1974, וחוק יחסי ממון אינו חל עליהם אלא הלכת השיתוף, בית הדין הרבני לא יהייה כפוף לכך מה שיכול להשפיע רבות על תוצאות ההליך.

      בית המשפט לענייני משפחה לעומת זאת אינו בוחן עילות גירושין והוא פוסק בהתאם לעקרון השוויון וחלוקה שווה, כשיש לו סמכות לשקול את הנסיבות לצורך קיום שוויון מהותי.

      פתיחת הליך גירושין בבית המשפט לענייני משפחה תתנהל בהתאם לחוק יחסי ממון בזוגות שנישאו לאחר תחילת שנת 1974 ובהתאם להלכת השיתוף בזוגות שנישאו בטרם לשנת 1974 ובזוגות ידועים בציבור.

      היכן כדאי לפתוח את הליך הגירושין?

      יתכן ששמעתם שכדאי לגברים לפנות לבית הדין הרבני ולנשים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, אך מדובר בסברה מוטעית.

      ראוי לציין שישנן פעמים שלנשים מומלץ לפנות דווקא לבית הדין הרבני, למשל כאשר הרכוש רשום על שם האישה בלבד, שכן בית הדין הרבני מחלק את הרכוש בהתאם לבעלות עליו.

      כמו כן, במקרים שלאישה ישנן עילות גירושין שיזכו אותה בכתובתה או במזונות אישה להן היא זכאית עד למתן הגט, יתכן וגם כן יומלץ לה להגיש תביעה לבית הידן הרבני. עוד במקרים בהם האישה מעוניינת להשאר לדור בבית המשותף יתכן ויומלץ לה להגיש בקשה לצו מדור ספציפי במסגרת תביעה לשלום בית.

      על כן מומלץ לא להתבסס על עצות זרות ממכרים ואנשים שחוו גירושין בעצמם, ולהתייעץ בעורך דין שבקיא בתחום על מנת לבחור את הערכאה המתאימה לכם בהתבסס על הנסיבות האישיות שלכם ושל בן זוגכם.

      איך פונים לבית הדין הרבני?

      על מנת לנהל את התביעה בבית הדין הרבני, אין זה מספיק להגיש תביעה לגירושין, ועליכם יהא לכרוך את התביעות הנלוות אותן תרצו לנהל בבית הדין.

      לצורך כריכת התביעות תאלצו להוכיח שתביעת הגירושין היא כנה ואתם מעוניינים להתגרש, שהכריכה היא כנה ואתם מעוניינים שהעניינים ידונו בבית הדין הרבני ושהכריכה נעשתה כדין באופן מפורש.

      יצויין כי אין צורך לכרוך תביעה לזמני שהות שתידון אוטומטית כחלק מתביעת הגירושין. כמו כן תביעת כתובה הינה חלק אינטגרלי מתביעת הגירושין שלא ניתן להפריד ועל כן לא כורכים אותה.

      בנוסף חשוב לדעת כי לא ניתן לכרוך תביעה למזונות קטינים, אלא רק בהסכמת הצדדים לדון בתביעה זו בבית הדין הרבני.

      מה קורה כאשר ההליך נפתח בבית המשפט לענייני משפחה?

      בית המשפט לענייני משפחה אינו מוסמך לדון בגירושין בין בני זוג, כלומר במתן הגט עצמו, ועל כן גם אם הגשתם את כלל התביעות לבית המשפט לענייני משפחה, תאלצו לפנות גם לבית הדין הרבני לתביעת גירושין.

      לרוב בית הדין הרבני ימתין עם תביעת הגירושין והכתובה עד למתן פסק דין בבית המשפט לענייני משפחה. יחד עם זאת לעיתים ניתן משיקולים אסטרטגיים לפנות מוקדם יותר לבית הדין הרבני על מנת להראות לצד השני שיש לכם עילות לקבלת הכתובה ושכדאי לו להגיע עמכם להסכמות בתביעת איזון המשאבים.

      עורך דין הבקיא בתחום המשפחה יבחן את מכלול הנסיבות ויוכל להמליץ לכם על כלל ההחלטות האסטרטגיות בהליך, היכן כדאי לנהל את הליך הגירושין, מתי כדאי להגיש כל תביעה ואף במקרים מסויימים יוכל להגיע עם הצד השני לכדי הסכם גירושין שיקל על התהליך כולו.

      מה צריך להכין לפני שפותחים תיק גירושין

      לפני שפותחים תיק גירושין כדאי להכין מראש כל מסמך שיש בו כדי להוכיח טענות שאתם מתכוונים להעלות בתביעות שלכם.

      1. תלושי שכר בשנה האחרונה או דו"ח שנתי ככל שאתם עצמאיים.
      2. תדפיסי בנק
      3. תדפיסי אשראי
      4. קבלות על כל ההוצאות שיש לכם עבור הילדים – קניות לבית, קייטנות, חוגים, רכישת ציוד וכיוצ"ב.
      5. קבלות על כל ההוצאות שיש לכם עבור הדירה – הוצאות הבית – ארנונה, חשמל, מים, גז, אינטרנט, ועד בית וכו'.
      6. חוזה שכירות או תשלומי משכנתא.
      7. חובות ככל שיש.
      8. אישורים מביטוח לאומי אם אתם או ילדיכם זכאים לקצבאות.
      9. קשיים מיוחדים לילד – ככל שיש קשיים מיוחדים לילד אחד או יותר, הכינו מסמכים המעידים על כך, מסמכים מרופאים, פסיכולוגים, פסיכיאטרים, הערכת התפתחות הילד, מכתבים והמלצות שניתנו מהמוסד החינוכי וכל מסמך אחר שיכול להעיד על המצב של הילד.

      מהן העלויות של פתיחת תיק גירושין

      גירושין הם עסק יקר שנלווים לו תשלומים והוצאות רבים.

      התשלומים הבסיסיים ביותר הם אגרות בית הדין הרבני או אגרות בית המשפט לענייני משפחה שיכולות לנוע בין כ- 100-3,000 ₪. האגרה הראשונית הינה אגרה לפתיחת תיק, ולאחר מכן ישנה אגרה לכל בקשה שתגישו. לכן חשוב לקחת בחשבון כי ככל שתרבו בבקשות במהלך ההליך, תשלמו בהתאם.

      בנוסף לתשלומי האגרה הבסיסיים ישנם תשלומים לעורך הדין שיהיו תלויים במורכבות התיק, עלויות מגשר ככל שתבחרו לפנות גם למגשר, עלויות אקטואר שלעיתים תדרשו להן, ועוד עלויות רבות שיכולות להתווסף עם הזמן ולהגיע לסכומים נכבדים של עשרות ואף לעיתים מאות אלפי שקלים.

      מה החשיבות של תכנון מוקדם של הגירושין

      תכנון מוקדם ונבון של הליך הגירושין יכול לשנות את תוצאות ההליך מקצה לקצה, לחסוך לכם הוצאות רבות בניהול הליך הגירושין, ולמנוע טעויות גורליות שיכולות לעלות לכם ביוקר ולגרום לנזקים עצומים (כלכליים ורגשיים) לטווח ארוך.

      תכנון מוקדם יכול להוביל אתכם להגיע להסכם גירושין עוד בתחילת הדרך ולחסוך לכם מאבקים ממושכים ומכוערים, תוך שהיד תמיד על הדופק, והתביעות מוכנות להגשה מיידית ככל שהמו"מ מתפוצץ, כך שתזכו גם לירות את "יריית הפתיחה" ב"מירוץ הסמכויות" ולהיות אלו שזוכים לבחור בערכאה המתאימה מבחינתכם לניהול ההליך.

      האם נכון לפנות למגשר כשרוצים להתגרש?

      אתם מבינים שהדרך הנכונה, המהירה והטובה ביותר גם לכם וגם לילדיכם היא הגעה להסכם גירושין. אך אל לכם לפעול בפזיזות, וככל שאתם בוחרים לפנות למגשר, פנו במיידי בנוסף גם לעורך דין, או שתפנו לעורך דין שהוא מגשר מוסמך, על מנת שיוכל לתכנן מראש את הליך הגירושין לרבות כלל השיקולים האסטרטגיים ובכך תמנעו מנזקים עתידיים.

      לסיכום

      פתיחת הליך הגירושין היא עסק מורכב שדורש מחשבה מקדימה ושיקולים רבים בדרך בה ינוהל ההליך, אם בפנייה להסכם גירושין ואם בבחירה בין הערכאות השיפוטיות ואם בהחלטות רבות ונוספות שיש לעשות בעת פתיחת ההליך.

      לשאלה מי יורה את "יריית הפתיחה" ולמעשה מי פותח ראשון את הליך הגירושין יש חשיבות גדולה שיכולה לעיתים אף להיות מכרעת במסגרת "מירוץ הסמכויות", ויש ליתן את הדעת על כך בטרם פותחים הליך גירושין.

      החלטות כבדות משקל אלה כדאי להשאיר לאנשי המקצוע המנוסים בכך, ולפנות להיוועץ בעורך דין לענייני משפחה ברגע הראשון שאתם מבינים שאתם רוצים לפתוח בהליך גירושין.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף