LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    האב טען לניכור הורי, בית המשפט קבע שלא יתקיימו מפגשים בניגוד לרצון הילד

    אב לשלושה ילדים ביקש לחייב את בנו הקטין לקיים מפגשים עמו, וטען שהאם גורמת לניכור הורי שמרחיק את הקטין ממנו. 

    החלטת בית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה הייתה לכבד את רצון הקטין, בן 17, ולא לחייב אותו במפגשים עם האב או בהמשך טיפול רגשי.

    תוכן עניינים

    האב לא פעל לחידוש ושיקום הקשר עם בנו בן ה-17

    אב לשלושה ילדים, הראשון בגיר, השני בן 17 והשלישי בן 13, ביקש לחייב את בנו בן ה-17 לקיים עמו מפגשים, על אף סירובו של הבן. לטענת האב, בנו הבגיר ובנו בן ה-17 ניתקו ממנו קשר במשך שנה, כיוון שהאם הסיתה אותם כנגדו. האב הוסיף שהקשר עם בנו בן ה-13 הוא קשר טוב ויציב, אך הוא חושש שהוא יוסת גם כן, וינתק איתו את הקשר.

    לטענת האם, הילדים הם אלה שבחרו לנתק קשר עם האב לנוכח התנהגות האב שפגעה בהם באופן קשה. האם טענה שהיא מעולם לא הסיתה את הילדים כנגדו והיא אף שיתפה פעולה עם גורמי הרווחה וגורמי הטיפול השונים שמונו, אך האב לא פעל לחידוש ושיקום הקשר עם הבנים הגדולים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ילד הוא אדם בפני עצמו, בעל רצונות משלו, וכל עוד אין ראיות המעידות אחרת, יש לכבד את רצונו

      בית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה קבע שיש לבחון האם המפגשים הם לטובת הילד, לצורך כך על בית המשפט לקחת בחשבון גם את רצון הילד. הילד הוא אדם בפני עצמו, בעל רצונות משלו, וכל עוד אין ראיות המעידות אחרת, יש לכבד את רצונו. רצון הילד יבחן בהתאם לגילו ולבגרותו, כך שככל שהילד בוגר יותר, ומסוגל להביע את רצונו באופן ברור יותר, בית המשפט יתן חשיבות רבה יותר לרצונו.

      השופטת אפרת ונקרט קבעה שיש לנהוג בזהירות בבחינת רצון הילד ולבחון האם הרצון שהילד מציג הוא רצונו האמיתי, או שהילד מבטא את רצון ההורה השני. השופטת התרשמה שבן ה-17 לא ביטא את רצון אימו, הוא שיתף פעולה עם הטיפול במשך זמן רב והביע את רצונו לא לקיים את המפגשים באופן ברור ושקול.

      לפיכך קבעה השופטת בהחלטתה שלמרות החשיבות של הקשר בין הילד לבין שני הוריו, יש לתת במקרה זה, משקל משמעותי לרצונו. כפיית קשר בין האב לבין הבן, בניגוד מוחלט לרצון המנומק של הבן, תפגע בטובתו באופן חמור יותר מאשר המשך הנתק בינו לבין האב. לבסוף קבעה השופטת שהבן לא חייב לקיים מפגשים עם אביו או להמשיך את הטיפול הרגשי.

      טובת הילד כוללת גם את רצונו של הילד

      עקרון טובת הילד הוא העקרון המנחה את בתי המשפט בחלוקת האחריות בין ההורים ובקביעת זמני שהות של כל הורה עם ילדו. על מנת לבחון מהי טובת הילד בית המשפט משקלל מספר מאפיינים, כמו גילו, בגרותו, מצבו הנפשי תחושותיו וגם רצונותיו של הילד. ככל שהילד יהיה בוגר יותר, בגיל ובהתנהלות, בית המשפט יתייחס יותר לרצונו של הילד.

      כך למד על בשרו אב לבן 17 שטען שהילד מסרב להיות עמו בקשר בשל ניכור הורי, אך בית המשפט קבע שעל אף כאבו של האב, יש לכבד את רצונו של הילד שהראה בגרות, ואין לחייב אותו בקיום הקשר עם האב.

      לקריאת ההחלטה המלאה ראו 40889-05-21 פלוני נ' אלמונית

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף