LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    גבר שלא תרם למשק הבית לא יקבל זכויות בפנסיה של אשתו

    בית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה קבע שגבר שסירב לעבוד משך תקופה ארוכה, ולא תרם את חלקו במשק הבית, לא זכאי לקבל זכויות בפנסיה של אשתו לאחר הגירושין. הגבר ערער על קביעה זו לבית המשפט המחוזי.

    בית המשפט המחוזי במרכז-לוד קבע שהגבר בחר באופן מודע לא לעבוד, לא מתוך כורח ולא במטרה לעבוד בזמן זה בטיפוח משק הבית, ושנטל הפרנסה וגידול הילדים נפל כמעט במלואו על האישה, ולכן דחה את הערעור ופסק שהגבר לא זכאי לקבל זכויות בפנסיה של האישה.

    תוכן עניינים

    הגבר לא תרם למשק הבית, לא בפרנסה ולא כ"עקר בית"

    גבר שלמד לימודי רפואת שיניים בחו"ל, נכשל מספר פעמים בבחינת קבלת רשיון העיסוק, ובחר שלא לעבוד כלל במשך כעשור, עד שקיבל את רישיונו. אשתו ואם לשתי בנותיו, הפצירה בו במשך השנים למצוא עבודה זמנית או חלקית במקצוע אחר, אך הגבר סירב לכל בקשותיה ונשאר מובטל. לאחר שהגבר קיבל את הרישיון המיוחל, הוא החל לעבוד, אך במשרה חלקית בלבד.

    לאחר מספר שנים נישואי הגבר והאישה עלו על שרטון והם התגרשו. במסגרת הגירושין, האישה ביקשה לחלק את הרכוש המשותף באופן לא שוויוני לאור כך שהגבר לא תרם למשק הבית. לטענתה הגבר לא עבד במשך רוב חייהם המשותפים, ואף לא טרח לעבוד במשק הבית, אלא היה אחראי על הסעת הבנות והשבתן מהמסגרות החינוכיות בלבד, בעוד האישה כרעה תחת נטל הפרנסה ועבודות הבית הרבות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בית המשפט רשאי לחלק את הרכוש באופן לא שוויוני בנסיבות מיוחדות

      בית המשפט לענייני משפחה דחה את טענת הגבר לפיה הוא עסק בגידול הילדים, וקבע שהגבר לא תרם למשק הבית לא בעבודה מחוץ לבית ולא בתוך הבית. האישה היא שעשתה את מלוא המאמצים לפרנס ולגדל את הבנות, בעוד הגבר בחר שלא לתרום את חלקו. לפיכך פסקה השופטת שהגבר לא זכאי לקבל זכויות בפנסיה של האישה ובכספים בחשבונה הפרטי.

      הגבר ערער על פסק הדין לבית המשפט המחוזי במרכז-לוד. הרכב השופטים, אב בית הדין השופט צבי ויצמן, השופטת הלית סילש והשופט עוז ניר נאוי, קבע שבהתאם לחוק יחסי ממון, לבית המשפט יש שיקול דעת בנסיבות מיוחדות וחריגות, לחלק בין הצדדים את הרכוש המשותף או חלקים ממנו, באופן לא שוויוני, במטרה למנוע תוצאה בלתי צודקת.

      השופטים קבעו שהגבר בחר באופן מודע לא למצות את פוטנציאל ההשתכרות שלו, לא מתוך הסכמה בין בני הזוג, לא מתוך הכרח שלא בשליטתו ולא במטרה למלא חלק אחר בניהול משק הבית, כמו למשל תפקיד "עקר הבית" וגידול הילדים.

      לבסוף השופטים דחו את הערעור וקבעו שבידי הגבר ישארו הזכויות מעבודה שהוא צבר, ושהכספים בחשבונה האישי, הזכויות הסוציאליות, וכספי קרן ההשתלמות אותם צברה האישה משך שנות עבודתה, ישארו בידיה.

      חוק יחסי ממון מאפשר בנסיבות חריגות לחלק את הרכוש באופן לא שוויוני.

      הכלל הקבוע בחוק יחסי ממון הוא שרכוש שנצבר לבני הזוג במהלך חייהם המשותפים יחולק באופן שווה בין הצדדים. יחד עם זאת, ישנו חריג לכלל לפיו, בנסיבות מיוחדות, במקרים חריגים, לבית המשפט שיקול דעת לחלק את הרכוש באופן לא שוויוני, במטרה למנוע תוצאה בלתי צודקת.

      כך קבע בית המשפט המחוזי במרכז-לוד שגבר שלא תרם למשק הבית, לא בעבודה ולא כעקר בית, לא יהיה זכאי לזכויות בפנסיה ובכספים בחשבונה האישי של האישה.

      לקריאת פסק הדין ראו 45248-10-21 ח.ו נ' ח.ו

       

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף