LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד להתמודד עם תלונת שווא במסגרת הליך גירושין

    גירושין הם הליך קשה ונפיץ, שעלול להתדרדר במהירות ולהסלים בקלות, ולעיתים בני זוג פועלים באופן אימפולסיבי ואף פלילי על מנת לפגוע בבן הזוג השני.

    כיצד להתמודד עם תלונת שווא במסגרת הליך גירושיןפעולות אלה פוגעות בהליך הגירושין ובעיקר בטובת הילדים שנאלצים לעמוד בין הפטיש לסדן בסכסוך הגירושין שממילא נכפה עליהם. לפניכם מדריך להתמודדות עם תלונות שווא המוגשות נגדכם במסגרת הליך הגירושין.

    תוכן עניינים

    תופעה – תלונות שווא בהליכי גירושין

    תלונות שווא בהליכי גירושין הן מצב בו אחד מבני זוג שנמצאים בהליך גירושין, מגיש תלונה שקרית כנגד בן הזוג השני, במטרה לפגוע בו ואף לזכות ביתרונות בהליך המשפטי, למשל תלונת שווא על אלימות שמוגשת על מנת שלא יתקיימו זמני שהות בין האב והילדים וכפועל יוצא מכך גם דמי המזונות יוגדלו.

    מדובר בתופעה פסולה המהווה אף עבירה פלילית של מסירת ידיעה כוזבת לפי סעיף 243 לחוק העונשין כאשר העונש עליה יכול להגיע עד 5 שנות מאסר, וככל שתלונת השווא הינה בפני בית המשפט מדובר בעבירה של עדות שקר לפי סעיף 237 לחוק העונשין שהעונש עליה יכול להגיע עד תשע שנות מאסר.

    הנחיה 2.5 "מדיניות פתיחה בחקירה והעמדה לדין בגין חשד למסירת אמרה או עדות כוזבת או סותרת בחקירה או במשפט ובגין סירוב להעיד" קבעה במשך שנים כי יש להמנע מהגשת כתבי אישום כנגד מתלונן שמסר ידיעה כוזבת. ביום 21.3.2016 ההנחייה תוקנה בעקבות לחץ ציבורי, והנחיה 2.5 כיום מפרטת את התנאים לפתיחת חקירה כנגד מתלונן שמסר תלונת שווא.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האישה מאיימת בתלונת שווא – מה עליך לעשות?

      לתעד. תיעוד זה יוכל לשמש אותך בעת הצורך אם אכן ימומש האיום ותוגש כנגדך תלונה על לא עוול בכפך. צלם כל מה שאתה יכול, שמור התכתבויות ביניכם, הקלט שיחות, השתדל להמנע מלהיות איתה לבד בלא כל אדם נוסף שיהא נוכח.

      לפנות לעורך דין. גם אם אתה חושב שמדובר באיומי סרק, אל תיקח סיכונים מיותרים שיכולים לעלות לך ביוקר. גם אם בסופו של יום היא לא תגיש נגדך תלונה בפועל, ניכר שהסכסוך ביניכם יהייה קשה ועקוב מדם. פנה לעורך דין שייעץ לך מה לעשות במצבך ויקל את הקושי שבסכסוך.

      אל תאיים ואל תנהג באלימות. שים לב והשמר מכל משמר מליפול למניפולציות המתוכננות מראש האלה, גלה אורך רוח ואל תשתמש באלימות מכל סוג שהוא, לרבות איומים באלימות. אל תפחית מערכה, גם היא מתעדת הכל. צא מנקודת הנחה שהכל מתועד בכל רגע נתון, ויכול להתפוצץ או לצאת מהקשר בקלות רבה. פעולות אלימות ואיומים מצידך יובילו בסופו של דבר, בלי צל של ספק, לתלונה מבוססת ראיות נגדך.

      האישה הגישה תלונת שווא – כיצד ראוי שתפעל?

      פנה בדחיפות מירבית לעורך דין הבקיא בתחום שידע איך לפעול. אל תתמודד עם זה לבד. אתה עלול לעמוד בפני הליכים אל מול גופים שונים, ואתה חייב שיהיה מישהו מקצועי שבקיא בתחום לצידך.

      אתה עלול להיות ניצב בפני הליכים שונים שאתה חייב להצטייד בעורך דין על מנת לצלוח אותם:

      1. הליכים פליליים שיתחילו בחקירתך במשטרה וימשיכו אל תא המעצר ולאחר מכן תעמוד בפני שופט ובפני סכנה להגשת כתב אישום כנגדך.
      2. הליכים בפני בית המשפט לענייני משפחהצווי הרחקה וצווי הגנה, כמו כן תהא לכך גם השפעה על הליכי הגירושין הרגילים לגבי זמני השהות והקשר שלך עם הילדים ואף בעניין תשלום המזונות שיושפע מזמני השהות שלך עם הילדים.
      3. הליכים בפני הרווחה שעלולים לסכן את הקשר בינך לבין הילדים שלך.

      צו הגנה

      צו הגנה לפי החוק למניעת אלימות במשפחה התשנ"א-1991, מאפשר לתת צו הגנה במצב חירום לצורך הגנה על בן משפחה שמותקף על ידי בן משפחה אחר, כאשר הגדרת משפחה הינה מורחבת וכוללת גם קרובי משפחה מדרגה שנייה כגון דודים, אחיינים וכו'.

      צו הגנה הינו סעד זמני שמכורח הבהילות שבהוצאתו, ניתן להוציא במעמד אחד. יחד עם זאת יתקיים בו דיון לא יאוחר מ-7 ימים לאחר מתן הצו, במהלכו יקבע בית המשפט אם לבטל את הצו שניתן במעמד צד אחד או להאריכו למשך 3 חודשים, כשלאחר מכן ניתן להאריך פעם נוספת למשך 3 חודשים נוספים, כלומר למשך חצי שנה. במקרים חריגים ניתן יהא להאריכו לתקופה של שנה, ואף למשך שנה נוספת.

      צו הרחקה

      צו הרחקה (צו להבטחת מדור שקט ושלו) המבוסס על המשפט העברי לפיו במסגרת הזכות למזונות, אישה וילדים זכאים למדור שקט ושלו לגור בו, וככל שגבר נוהג באלימות כלפי מי מהם, הוא מפר את הזכות ועל כן יש להרחיקו מהבית.

      צו הרחקה הינו צו קבוע המרחיק את אחד מבני הזוג ממקום המגורים בו הם גרים. צו הרחקה יוגש במעמד שני הצדדים ויתקיים בו דיון בטרם ינתן הצו. כמו כן, הצו יכול להנתן ללא הגבלת זמן, על אף שבפועל לרוב בית המשפט יקבע מגבלת זמן. לאור כך שמדובר בצו קבוע, צו זה לא ינתן בנקל, ויהיה צורך להוכיח בין היתר כי נשקפת לצד המבקש סכנה מוחשית וכי מעשי אלימות הינן מעשים בעלי חומרה מיוחדת.

      מה ההבדל בין צו הרחקה לצו הגנה?

      ההבדל בין הצווים טמון למעשה במידת החומרה שלהם, ובהתאמה לכך במידת הדרישות לביסוס הצו, כאשר ככל שהצו חמור יותר הדרישות לבססו יהיו גבוהות יותר.

      כאמור, צו הרחקה הינו צו קבוע שמרחיק ללא הגבלת זמן את אחד מהצדדים מהבית לעומתו צו הגנה הוא למשך תקופת זמן קצרה.

      ובהתאם לכך התנאים לביסוס צו הרחקה יהיו קשים יותר מהתנאים לביסוס צו הגנה: במסגרת צו הרחקה יידרש דיון במעמד שני הצדדים לעומת זאת במסגרת צו הגנה מספיק יהא בתחילה דיון במעמד צד אחד כשרק לאחר מכן יתקיים דיון במעמד שני הצדדים; כמו העילות שיבססו צו ההרחקה יהיו חמורות יותר מהעילות שיבססו צו הגנה.

      צו הרחקה על ידי קצין משטרה

      חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו-1996 מאפשר לקצין משטרה להטיל מגבלות על העצור במסגרת הליך המעצר ומאפשר גם לבית המשפט במסגרת הליך המעצר להורות על שחרור תחת הגבלות, הגבלות אלה יכולות להיות בין היתר גם הרחקה מאדם, איסור יצירת קשר או הרחקה ממקום מסויים.

      צו למניעת הטרדה מאיימת

      צו למניעת הטרדה מאיימת לפי החוק למניעת הטרדה מאיימת התשס"ב-2001 מאפשר לתת צו שירחיק כל אדם שפועל באלימות או מטריד.

      צו למניעת הטרדה מאיימת הינו סעד זמני שניתן להוציא נגד כל אדם ולאו דווקא בן משפחה. בדומה לצו הגנה ניתן יהא להוציא צו במעמד צד אחד ויערך דיון לאחר 7 ימים, כמו כן התוקף של הסעד גם הוא זהה לתוקף של צו הגנה.

      האם וכיצד ניתן להתמודד עם צו הרחקה לבן משפחה?

      חשוב להבין שהפרת אחד הצווים מהווה עבירה פלילית שדינה עד 4 שנות מאסר, וככל שהצו ניתן במסגרת הליך מעצר או על ידי קצין משטרה ונקבעו בו תנאים, שלמעשה הופרו, יתכן שההפרה תוביל להמשך המעצר. על כן אין לפעול בפזיזות ואין להפר צו שיפוטי.

      אם ניתן כנגדכם או כנגד בן משפחה צו הרחקה על לא עוול בכפו, פנו באופן מיידי להתייעץ עם עורך דין שיערער על הצו שניתן ופעלו רק במסגרת החוק על מנת לא להסב לעצמכם נזק רב יותר שעלול להביא עימו השלכות כבדות משקל.

      שימוש לרעה בצו הרחקה בגירושין

      שימוש לרעה בצו הרחקה בדומה לתלונת שווא, יכול להוות עבירה פלילית של עדות שקר שעונשה עד 9 שנות מאסר. בנוסף, בתי המשפט רואים התנהלות שכזו בחומרה רבה, וכבזבוז זמן שיפוטי יקר, במיוחד כאשר מדובר בהליכים דחופים.

      אם יווכח בית המשפט כי הצו הוצא לשווא, בית המשפט יהא מוסמך לפסוק פיצויים כספיים לטובת מי שנפגע מהצו שהוצא לשווא, כגון הוצאות משפט והוצאות לטובת אוצר המדינה, ואף מבלי שהתבקש לכך על ידי הצד שנפגע.

      לסיכום

      ראוי שבני זוג ינהלו את הליך הגירושין בהגינות וימנעו מלנקוט בפעולות פליליות שיהפכו את הגירושין למלחמה עקובה מדם.

      תלונות שווא והגשת הליכי סרק למתן צווי הרחקה פוגעים בהליך המשפטי, בצד שהוגש כנגדו ואף בצד המגיש שיכולות להנקט כנגדו סנקציות פליליות וכספיות, ובעיקר בילדיכם המשותפים.

      בכל איום להגשת תלונת שווא נגדכם, ובוודאי כאשר מוגשת אחת כזו נגדכם, ובכל פניית שווא לבית המשפט לצורך הוצאת צווי הרחקה נגדכם, אל תחמירו את המצב ופנו מייד לעורך דין לענייני משפחה, שידע כיצד לסייע לכם.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף