LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    תופעה מזעזעת: ניכור הורי על רקע הגירושין

    גירושין היא תופעה מוכרת ונפוצה בישראל. בני זוג, על רקע גירושיהם, יכולים להגיע לבית המשפט לעתים קרובות מאוד, "לעקוץ" זה את זו ואף ממש לשנוא זה את זו. אחת מהתופעות המזעזעות ביותר שיכולות להתרחש על רקע גירושין, היא תופעת הניכור ההורי. מאמר זה יעסוק בתופעה זו.

     

    תוכן עניינים

    מה זה ניכור הורי?

    ניכור הורי הוא מצב שבו ילד מתנכר לאחד מהוריו, מבלי שיש סיבה מוצדקת לכך.

    לרוב, הדבר קורה מכיוון שההורה הלא מנוכר של הילד מעוניין בכך, והוא עושה מעין "שטיפת מוח" לילדיו ומנסה לשכנעם להתנכר להורה השני.

    ההורה הלא מנוכר עושה זאת, למשל, באמצעות אמירות קשות וחסרות שחר על ההורה השני, לעתים תוך שימוש בביטויים קשים כמו "מפלצת", "רשע" וכדומה. יש לו כעס, מוצדק או שלא מוצדק, כלפי בן זוגו לשעבר, והוא מנסה לגרום גם לילדיו לכעוס עליו, ופעמים רבות מצליח.

    כך, הילדים מנתקים קשר עם ההורה השני, לא מעוניינים לחדש אותו ולרוב כלל לא יודעים לומר מה הסיבה לכך. כמו כן, הם נוטים לומר על אותו הורה רק דברים שליליים, ועל ההורה הלא מנוכר – רק דברים חיוביים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תופעת ניכור הורי בישראל

      בישראל ישנם לא מעט מקרים של ניכור הורי. ברובם המוחלט של מקרים אלה, ההורה המנוכר הוא האב, שאינו בקשר עם ילדיו עקב ההתנגדות המוחלטת של אמם לכך.

      אמנם, כאמור, בישראל ישנם לא מעט מקרים של ניכור הורי, אך למרות זאת, נכון לכתיבת שורות אלה, לא קיימת חקיקה בנושא.

      הדבר מעט תמוה, אך יש לציין שהפסיקה הישראלית מתייחסת לתופעת הניכור ההורי מדי פעם בפעם.

      בית המשפט רואה את תופעת הניכור ההורי כחמורה ביותר, ונוטה לשים לנגד עיניו את טובת הילד וקובע כי הילד צריך להיות בקשר עם שני הוריו, וההורה הלא מנוכר צריך לתמוך בכך, שכן היחסים, או חוסר היחסים, בין שני ההורים, לא צריכים להשפיע על הקשר של הילד עם כל אחד מהם.

      בית המשפט רואה את תופעת הניכור ההורי כחמורה ביותר, ונוטה לשים לנגד עיניו את טובת הילדההשלכות של ניכור הורי

      מעבר לכך שניכור הורי גורם להורה המנוכר לכעס רב ולתסכול, הרי שלניכור הורי יש השלכות גם על הילדים עצמם, למשל:

      • הילדים לומדים שכוח יכול בהחלט לגרום להשגת תוצאות ואין כל פסול בכך
      • הילדים לא מתפתחים כראוי מבחינה רגשית והם יכולים להיות אדישים לחלוטין לזולת
      • הילדים עשויים להניח שכל מערכות היחסים זהות למערכת היחסים שבין הוריהם, ועקב כך לחשוב שמערכות יחסים הן דבר שלילי, שקרי, ובאופן כללי – לא מומלץ בלשון המעטה.

      איך מתמודדים עם ניכור הורי?

      הורה שילדיו מתנכרים לו, יכול וצריך להגיש תביעה לניכור הורי לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה, ולציין בכתב התביעה כיצד הוא מושפע מהניכור ההורי, ובאיזה סעד הוא מעוניין. במידה והוא עושה זאת, הערכאה הרלוונטית מזמנת לדיון את שני הצדדים, ואם לדעתה אכן מדובר בניכור הורי, היא ממנה פקיד סעד לבחינה מקצועית של הדברים.

      בנוסף, יכול אותו הורה לפנות לאחת מערכאות אלה ולבקש להפחית או לבטל לחלוטין את המזונות, או לבקש לקנוס את ההורה הלא מנוכר עקב כך שהוא מפר את החלוקה שנקבעה לזמני השהייה של הילדים.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף