LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    מתי נכון להגיש תביעה לשלום בית?

    כאשר אחד הצדדים מעוניין להיפרד, והצד השני מעוניין להישאר יחד, ניתן להגיש תביעה ל שלום בית, בבית הדין הרבני. מהי תביעה לשלום בית? כיצד מתבצע ההליך? באילו מקרים לא מאשר בית הדין הרבני את התביעה? כל המידע לפניכם.

    תוכן עניינים

    מהי תביעה לשלום בית?

    תביעה לשלום בית היא תביעה שמוגשת על ידי גבר או אישה לבית הדין הרבני, ומטרתה לסייע לבני הזוג לשוב למערכת יחסים תקינה – ולשלום בית. המושג "שלום בית" הוא מושג שמקורו בעולם הדתי, והוא מתייחס לחשיבות השמירה על הבית כמוסד חשוב מאוד בדת היהודית.

    בית הדין הרבני מאוד משתדל כאשר מוגשת תביעת גירושין, קודם כל לעשות את המקסימום על מנת להשיג שלום בית. רק לאחר שקלו כל הקיצים ונעשו כל הניסיונות, הוא עשוי לאשר תביעת גירושין, אך שלום בית הוא לחלוטין במקום הראשון.

    מתי נכון להגיש תביעה לשלום בית?

    תביעה לשלום בית מוגשת בעצם כאשר אחד הצדדים מעוניין לשקם את מערכת היחסים, מעוניין בשלום בית. מדובר בתביעה שבית המשפט היחיד שיכול לקבל אותה בישראל הוא בית הדין הרבני, מכיוון שהיא נגזרת של סמכות בית הדין הרבני, אשר עוסק בתביעות גירושין בין יהודים, ונישואין בין יהודים.

    התקופה המתאימה להגיש את התביעה, היא כאמור כאשר יש רצון ועניין של אחד הצדדים בשלום בית, והצד השני מעוניין להתגרש.

    אז מה הבעיה?

    הבעיה מתחילה כאשר יש סיכוי לכפייה על אחד הצדדים. אם בית הדין הרבני מעדיף שלום בית על גירושין באופן כללי, סביר להניח שיתמוך בבקשה של אחד מבני הזוג, ומה עם הצד השני? אם הצד השני לא מעוניין בכך, זה אמור לקרות למורת רוחו?

    בעיה שנייה שעשויה לעלות היא כאשר אחד הצדדים תובע לשלום בית רק כדי להביא להפחתת גובה מזונות מהצד השני. מדובר כמובן במקרה קיצוני ובית הדין הרבני מודע לאפשרות הזו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מתי לא תאושר תביעה לשלום בית?

      על אף הדבקות החזקה בשלום בית בדין העברי, יש מקרים בהם בית הדין הרבני לא מחייב שלום בית, והצדדים מחויבים להתגרש. לדוגמא, אם אשה בגדה בבעלה, אם בני הזוג פרודים בפועל כבר שנים רבות, או אם קיימת התעללות ו/או אלימות כלשהי בין בני הזוג.

      איך מגישים תביעה לשלום בית?

      תביעה לשלום בית מוגשת לבית הדין הרבני באיזור המגורים של הפונים. בתחילה מגישים בקשה ליישוב סכסוך ביחידת הסיוע שליד בית המשפט לענייני משפחה או יחידת הסיוע שסמוכה לבית הדין הרבני. במידה וההליך ביחידת הסיוע לא צלח, ניתן להגיש את התביעה לבית הדין. חשוב להוסיף כי תביעה לשלום בית אינה סותרת הליך מקביל בבית המשפט לענייני משפחה.

      התביעה לשלום בית מוגשת לבית הדין הרבני באמצעות מסמך קצר שמפרט את הסיבות מדוע הצד מבקש תביעה לשלום בית, ואפשר גם להגיש באמצעות טופס מוכן של בית הדין הרבני. יש לצרף צילום פרטים אישיים ולשלם אגרה.

      מי שאין באפשרותו לשלם אגרה, בית המשפט בא לקראתו וניתן לקבל הקלות בנושא זה.

      תביעה לשלום בית מוגשת לבית הדין הרבני באמצעות מסמך שמפרט את הסיבות מדוע הצד מבקש תביעה לשלום בית

      על הדיון בתביעה

      לאחר הגשת התביעה והטפסים, ותשלום האגרה, ייפתח תיק בבית הדין והצדדים יוזמנו לדיון. הדיון נערך בדלתיים סגורות, במעמד שני הצדדים, ואם יש סיכון כי אחד הצדדים עשוי להימלט מהארץ, בית הדין בהחלט מוסמך להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ. בדיון בבית המשפט נשמעים שני הצדדים, ובית הדין פוסק – הוא יכול להורות לצדדים לנסות לקיים שלום בית, או יכול גם להורות שלא.

      מה שבטוח, אם בית הדין קבע כי התביעה התקבלה, ואחד הצדדים לא מקיים אותה, הוא נחשב "מורד" וזה יכול להאיץ את תהליך הגירושין, מכיוון שזו עילה לגירושין, אצל בית הדין הרבני.

      כיצד אוכפים את ההחלטה?

      שאלה מצוינת. אי אפשר לאכוף באמת את ההסכם של שלום הבית בלשכת ההוצאה לפועל, נכון? מה שכן ניתן לעשות במידה ושלום הבית אינו תקף, הוא לפנות לבית הדין הרבני או לבית המשפט, להמשך הליכים.

      כיצד מגישים ערעור?

      אם אתם רוצים להגיש ערעור על החלטה של בית הדין הרבני לגבי תביעה לשלום בית, תוכלו להגיש ערעור כתוב תוך 30 יום מקבלת פסק הדין, ואין זה משנה אם התביעה הוגשה כהליך ראשי או משני.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף