LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד נקבעת משמורת בין בני זוג חד מיניים?

    סוגיית המשמורת בין בני זוג חד מיניים לאחר פרידה היא סוגיה מורכבת. מעבר לקושי הנלווה לכל פרידה בין בני זוג עם ילדים, ישנן סוגיות ייחודיות לבני זוג חד מיניים, ובפרט לרישומם כהורים לילדים של בני זוגם.

    על מנת לקבל החלטות מושכלות מבעוד מועד, חשוב שתדעו כיצד נקבעת משמורת בין בני זוג חד מיניים, כיצד בית המשפט מסדיר זמני שהות עם ילדים להורים חד מיניים, ומה עליכם לעשות על מנת לשמר את הקשר עם הילדים לאחר הפרידה.

    תוכן עניינים

    האם הורים חד מיניים נחשבים כהורי ילדיהם של בן זוגם?

    בעוד אבות שאינם חד מיניים נרשמים באופן אוטומטי כהורי הילד של האישה, או נדרשים להצהרת אבהות פשוטה במשרד הפנים (עד שנה מהלידה); בני זוגם של הורים חד מיניים, נדרשים להליך משפטי על מנת להחשב כהורי הילד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      קיימים שני הליכים בהם יורה בית המשפט לרישום ההורה של בן הזוג:

      צו אימוץ לבני זוג חד מיניים

      בעבר בני זוג חד מיניים של הורה ביולוגי או של הורה חד מיני שאימץ ילד בחו"ל נאלצו להוציא צו אימוץ על מנת להחשב כהורי הילד של בן הזוג, גם כאשר היה מדובר בילד ביולוגי.

      כיום הליך צו אימוץ משמש בעיקר במקרים בהם הילד אומץ על ידי אחד ההורים בלבד (בד"כ במדינות בהן אימוץ מתאפשר רק לבני זוג גבר ואישה), וההורה השני מבקש לאמץ אותו לאחר שובם לישראל.

      צו הורות פסיקתי לבני זוג חד מיניים

      החל משנת 2012 בית המשפט מאפשר לבני זוג חד מיניים של הורה ביולוגי לפנות בבקשה לצו הורות פסיקתי. הצו מצהיר על הורותו של בן הזוג של ההורה הביולוגי, מכוח מערכת היחסים הזוגית איתו. חשוב לדעת שניתן בנסיבות מסויימות להוציא צו זה גם לאחר הפרידה.

      כיצד בית המשפט מכריע בסוגיית משמורת בין בני זוג חד מיניים?

      בית המשפט מכריע בסוגיית האחריות ההורית וזמני השהות בין הילדים להורים חד מיניים בהתאם לטובת הילד.

      במקרים בהם בן הזוג נרשם כהורה של הילד

      בית המשפט לא ייחס משמעות לכך שבני הזוג הם חד מיניים. שני ההורים יהיו האפוטרופוסים הטבעיים של הילד בהתאם לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, וחלוקת האחריות ההורית וזמני השהות תקבע בהתאם להסכם בין בני הזוג או בהתאם להכרעת בית המשפט, לפי טובת הילד.

      במקרים בהם בן הזוג לא נרשם כהורה של הילד

      בן הזוג רשאי לבקש צו הורות פסיקתי גם לאחר הפרידה. במקביל הוא רשאי גם לבקש לקבוע זמני שהות עם הילד גם אם לא נקבעה הורותו וכל עוד אין הורה נוסף לילד. בית המשפט יפסוק בהתאם לטובת הילד, והוא עשוי להכיר בהורה כ"הורה פסיכולוגי" של הילד ולקבוע עמו זמני שהות.

      כיצד יכריע בית המשפט בסוגיית המשמורת כאשר לילד יש יותר משני הורים?

      החוק לא מכיר בהורות משולשת, ולא ניתן לרשום יותר משני הורים לילד אחד. כך למשל במקרה בו גבר ואישה נרשמו כהורי הילד, בת הזוג של האישה לא תוכל להרשם גם כן כהורה של הילד. המשמעות אינה רק בירוקרטית אלא מהותית, ולבת הזוג לא ינתנו זכויות הוריות על הילד.

      כך ארע במקרה בו אישה שניהלה מערכת יחסים עם אישה והרתה מגבר אחר בהסכם הורות משותפת. לאחר שהאישה נפרדה מבת הזוג שלה, היא התנגדה למשמורת משותפת עם אבי הילדים, וביקשה חלוקת זמני שהות שתכלול בנוסף לאב, גם את בת הזוג שלה. האישה טענה כי בת הזוג היא הורה פסיכולוגי וטובת הילדים היא חלוקת זמני שהות גם עם בת הזוג.

      בית המשפט דחה את בקשתה וקבע כי לא ניתן לתת זכויות הוריות לבת הזוג כאשר לילד יש שני הורים רשומים, ולא ניתן לעקוף את החוק שלא מכיר בהורות משולשת באמצעות קביעת זמני שהות שיתחלקו בין שלושה הורים.

      בית המשפט הסביר כי אמנם מדובר בדמות משמעותית בחיי הילדים, אך ישנן דרכים אחרות להמשיך את הקשר עמה מבלי לקבוע זמני שהות, כפי שקורה בפועל וכפי שהילדים פוגשים בדמויות משמעותיות אחרות בחייהם כגון סבים, דודים וכדומה.

      האם ההכרעה על משמורת בין בני זוג חד מיניים משפיעה על תשלום המזונות?

      מזונות ילדים נקבעים על בסיס חישוב של 3 מאפיינים: צרכי הילד, פערי ההשתכרות בין ההורים וזמני השהות של הילד עם כל אחד מההורים. הכרעה על זמני שהות שוויוניים או דומים עשויה לצמצם את תשלום המזונות עד כדי כך שכל צד ישא בתשלום דמי המזונות בעת שהילד שוהה אצלו.

      טובת הקטין לקיים קשר מיטיב עם שני הוריו

      בשורה התחתונה, זמני שהות של הורים חד מיניים עם ילדיהם נקבעים בהתאם לטובת הקטין לקיים קשר מיטיבי עם שני הוריו. על מנת לקבל זכויות הוריות לא מומלץ לחכות עד לאחר הפרידה, אלא להקדים ולבקש מבית המשפט להצהיר עליכם כעל הורי הילד, באמצעות צו אימוץ או צו הורות פסיקתי, בהתאם לנסיבות.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף