LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    האם זה חוקי להתגרש באופן פיקטיבי?

    גירושין היא תופעה נפוצה מאוד בישראל. אף על פי כן, ישנם זוגות שבוחרים לבצע גירושין פיקטיביים. מה פירוש הדבר, והאם הוא חוקי?

    תוכן עניינים

    גירושין פיקטיביים – מהם?

    פירוש המונח "גירושין פיקטיביים", למרות השם המטעה אולי, הוא גירושין אמיתיים ורשמיים של בני זוג, שלמעשה חיי המשפחה שלהם נשארים בדיוק כפי שהיו בטרם הגירושין. בדרך כלל, הסיבות לגירושין פיקטיביים הן כלכליות.

    רוב האנשים שמתגרשים באופן פיקטיבי הם אנשי עסקים, שעשויים להגיע לכדי פשיטת רגל, ולכן הם מחפשים פתרונות להעביר את הרכוש המשפחתי שלהם על שם אחרים ובכך להימנע מלשלם חובות לנושים. אחד הנפוצים שבאותם פתרונות הוא עריכת הסכם פיקטיבי בו הבעל מסכים, כביכול, להעביר את זכויותיו בנכסים המשפחתיים לרעייתו ולילדיו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      גירושין פיקטיביים – האם זה חוקי?

      בנוסף לגירושין פיקטיביים, קיימים נישואין פיקטיביים – נישואין שלא נועדו לשם חיים משותפים, ולבטח שלא לשם הקמת תא משפחתי, אלא למען השגת זכויות פנסיוניות מסוימות או אזרחות זרה. מכאן שהמניעים הן לגירושין פיקטיביים והן לנישואין פיקטיביים, הם ברוב המקרים כלכליים.

      כאשר נישואין פיקטיביים נחשפים, צפוי להיות מוגש כתב אישום כנגד "בני הזוג", האזרחות הזרה שלהם צפויה להתבטל וכן הם עשויים להיקנס. כלומר, נישואין פיקטיביים הם עבירה פלילית לכל דבר.

      לעומתם, גירושין פיקטיביים אינם מהווים עבירה פלילית באופן מובהק, אלא עוולה אזרחית. עקב כך, בן הזוג שניסה לעזור לבן זוגו להימנע מתשלום חובות לנושים, צפוי להיות מחויב בשותפות בחובות אלה, ובנוסף לכך עשוי להיות מוטל על בני הזוג קנס עקב ניסיונם להבריח רכוש, או להטעות.

      כמו כן, על מנת להתגרש באופן אמיתי ורשמי, לרוב צריכים בני זוג שהתגרשו באופן פיקטיבי לערוך גט נוסף. כמו כן, מבחינת רשויות המס, דינם של גירושין פיקטיביים וכן של נישואין שכאלה, הוא כדין העלמת מס.

      מבחינת רשויות המס, דינם של גירושין פיקטיביים וכן של נישואין שכאלה, הוא כדין העלמת מס

      התייחסות בית המשפט לגירושין ונישואין פיקטיביים

      לדעת בתי המשפט בישראל יש לגנות את תופעות הגירושין והנישואין הפיקטיביים ולהתייחס אליהן בחומרה. לדוגמא, אדם שהיה שרוי בחובות, התגרש בגירושין פיקטיביים מאשתו וכחלק מגירושין אלה העביר לה דירה. בית המשפט ביטל את העברת אותה דירה וקבעה כי הן הגבר והן האישה ישלמו את החובות לנושים.

      עם זאת, יש לציין שנטל ההוכחה לכך שגירושין הם פיקטיביים מוטל על הנושים – וכל עוד הם אינם מביאים ראיות משמעותיות, וכן עדויות קבילות, עשוי בית המשפט שלא להשתכנע כי מדובר בגירושין פיקטיביים.

      לסיכום, על אף שבשונה מנישואין פיקטיביים, גירושין פיקטיביים אינם מהווים עבירה פלילית, אלא "רק" עוולה אזרחית, ואף על פי שהנושים הם אלה שצריכים להוכיח שגירושין הם פיקטיביים – הרי שכשבני זוג מתגרשים באופן פיקטיבי הם מסתכנים בתשלום קנס, וכן בן הזוג שאין לו חובות עשוי למצוא את עצמו מחויב בשותפות בחובות של בן זוגו.

      ייתכן שיהיו שיגידו שבמקרים מסוימים אין ברירה אלא להתגרש באופן פיקטיבי, על אף הסיכונים שיש בכך, אך בפועל הדבר כלל לא מדויק. תכנון וניהול נכון ומוקדם של הרכוש והכספים המשפחתיים (לדוגמא עריכת הסכם ממון), מונעים את הצורך וככל הנראה גם את הרצון מצד בני הזוג בגירושין פיקטיביים.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף