LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    הסכם הורות משותפת [מדריך משפטי, 2023]

    העולם הולך ומשתנה, ומשפחה היום היא לא מודל אחד ויחיד, אלא מודלים מגוונים ורבים. הסכם הורות משותפת לא זר להרבה נשים וגברים רבים אשר בחרו להפריד את חיי הזוגיות שלהם מחיי ההורות שלהם ולא קושרים אותם זה בזה.

    רבים מהם לא מחפשים כרגע זוגיות, אבל לא מוותרים על הרצון להביא ילד לעולם. חלקם יצאו מקשר זוגי עם ילד אחד, והם מעוניינים להביא ילד נוסף לעולם מאותו הורה מבלי לחזור לקשר רומנטי עימו. אנשים אלה פונים למודל ההורות המשותפת שיגשים את מטרתם לילד משותף ללא זוגיות.

    תוכן עניינים

    מהי הורות משותפת

    הורות משותפת היא מודל הורות של גבר ואישה שמחליטים להביא יחדיו ילד לעולם מבלי לחיות במערכת יחסים זוגית ביניהם.

    חשיבות עריכת הסכם הורות משותפת

    הסכם הורות משותפת הוא חוזה הכולל את כל העניינים הנוגעים לילד שעתיד להיוולד – סוגיות הנוגעות להריון, ללידה ולגידול הילד המשותף, לרבות מזונות, חלוקת אחריות הורית על הילד וזמני שהות של כל אחד מההורים עם הילד.

    יש לזכור כי מדובר בהסכם בין שני אנשים שלעיתים לא מכירים זה את זו זמן רב בטרם להחלטתם להביא ילד משותף לעולם, הקשר ביניהם אינו מושתת על אהבה רומנטית שיש בכוחה להפחית סכסוכים ולהגיע להשכנת שלום, על כן ראוי לתאם ציפיות מראש ולא להתאכזב לאחר מעשה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      על הסכם הורות משותפת מומלץ לחתום בטרם לכניסה להריון על מנת להסדיר את כלל הנושאים הנוגעים להריון עצמו ולגידול הילד בהמשך, ולמנוע הפתעות ומחלוקות ביניכם. חשוב לציין כי הסכם הורות שיחתם בטרם ללידת התינוק יהווה חוזה בין ההורים בלבד, ואינו מחייב צדדים שלישיים.

      על כן, לאחר לידת התינוק אתם חייבים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולאשר את ההסכם בבית המשפט שיתן לו תוקף של פסק דין. בית המשפט יבחן את טובת הילד וככל שההסכם תואם את טובתו, בית המשפט יאשר אותו. הסכם בעניין ילדים שלא יאושר לאחר הלידה בפני בית המשפט, יהא חסר תוקף.

      7 נושאים שחייבים להיכלל בהסכם הורות משותפת

      מזונות קטינים

      מומלץ לקבוע את מזונות הקטינים בהדרגה. ניתן לחלק את המזונות למספר תקופות עיקריות. לתקופת ההיריון ומתן מענה לעלויות הבדיקות הרבות וההוצאות הרפואיות הרבות בהריון ובלידה.

      לתקופה שלאחר הלידה, שכוללת הוצאות גבוהות יותר לתינוק, כמו גם סוגיות כמו הארכת חופשת לידה, לאחר תום חופשת הלידה בתשלום. ובדומה להסכמי מזונות סטנדרטיים – לתקופה של עד הגיעו של הילד לגיל 18 ועד הגיעו לגיל 21 או לתום שירות צבאי.

      כמו כן מומלץ לקבוע את המנגנון הכלכלי של תשלום המזונות המתאים לכם, קבעו האם אחד מכם יהא הורה שירכז את הכספים ויהייה אחראי על הרכישה של כל הנדרש לילד, או שתפתחו חשבון בנק משותף לילד ושם ירוכזו כלל הכספים לרווחת הילד.

      תשלומים מיוחדים לתקופת ההיריון והלידה

      היריון ולידה הם מצבים פיזיולוגיים שעשויים להצריך הוצאות כספים נוספות על הבדיקות השגרתיות.

      ההיריון עשוי לפעמים להיות כרוך בקושי להמשיך להשתכר, שלא תמיד מכוסה על ידי הביטוח הלאומי, ורצוי לתת את הדעת מה עושים במקרים אלו, ואיך מחולק הנטל הזה ביניכם.

      למשל במקרה בו ישנן בדיקות מרובות מהרגיל, ולאחר שהאישה עברה את מכסת ימי המחלה שנותרו לה, או במקרה בו האישה חוששת לשלום ההיריון ומחליטה לצמצם משרה או להפסיק לעבוד, אך לא מקבלת גמלה לשמירת היריון מהביטוח הלאומי – עליכם להחליט מראש על מנגנונים כיצד תחליטו מי ישא בנטל הפסד השתכרות וכו'.

      כמו כן, מומלץ לקבוע חלוקה בנשיאת נטל התשלומים על הוצאות הקשורות ללידה כגון, קורסי לידה והכנה, ציוד עזר ללידה, מלונית יולדות, נוכחות של דולה בלידה, יועצת הנקה וכיוצ"ב.

      תשלומים מיוחדים ללידת התינוק

      בשעה טובה התינוק נולד ועליכם לרכוש לו ציוד מתאים. אחרי שכל צד רכש לתינוק את הציוד הרלוונטי שיהא בביתו, עליכם לרכוש גם ציוד משותף שישמש את התינוק במעברים ביניכם כמו ביגוד, סלקל וכו'. כמו כן ישנם מצבים בהם התינוק ישהה בתחילה רק אצל אחד מההורים והצד השני לא יצטרך לרכוש כלל ציוד מסויים, מומלץ לקבוע יחד איזה ציוד ירכוש הצד אצלו התינוק לן בתחילת חייו ומה ההשתתפות הכלכלית של הצד השני ברכישה זו.

      אחריות הורית

      קבעו את הסדר החלוקה ההורית המתאימה לכם, מי אוסף את הילד מהמסגרת החינוכית מי מחזיר, מי הולך לאסיפות הורים וכיוצ"ב.

      החליטו איך אתם מעוניינים לחלק את זמני השהות שלכם עם הילד. לרוב הורים לילד משותף נוהגים לקבוע זמני שהות מצומצמים יותר עם האב בתקופה הראשונית שלאחר הלידה ולהרחיבם בהדרגה בתקופה שלאחר מכן, במיוחד ככל שהתינוק יונק. יחד עם זאת ישנם הסכמים שונים ומגוונים והבחירה היא בידיכם.

      למשל ישנם הסכמים לפיהם הורים בחרו לגור יחד בחודשיים-שלושה שלאחר הלידה, הורים שמקיימים חלוקת זמנים שווה כבר מגיל חודשים ספורים וכו'.

      החליטו איך אתם מעוניינים לחלק את זמני השהות של הילד עימכם בחופשות וחגים, ומה המנגנון המוסכם עליכם בכל הנוגע לנסיעה לחופשות בארץ ובחו"ל.

      מסגרות חינוך ואופי החינוך

      מומלץ לתאם ביניכם על אופי החינוך של הילד, ומסגרות החינוך. הסכימו מראש בעניין מסגרות החינוך (ביתי/ ממלכתי/ דתי/ אנתרופוסופי). הסכימו מראש לגבי נושאים כמו שם הילד (לרבות שם משפחתו), ברית מילה, בר/בת מצווה, תזונה מיוחדת (כשרה/ צמחונית/ טבעונית/ פליאו), סוגיות רפואיות שונות וכו'.

      מגורים קרובים

      אם אתם מעוניינים לחלק את זמני השהות ביניכם באופן שווה או דומה, עליכם לקחת בחשבון את מקום המגורים שלכם שיהא קרוב למוסד החינוכי בו יתחנך הילד וקרוב להורה השני. הגדירו מרחק מקסימלי למגורים ביניכם על מנת להימנע מטלטול הילד מבית אחד למשנהו.

      מנגנון יישוב סכסוכים

      בעולם הזה שום דבר הוא לא בטוח, וגם הסכם ערוך היטב לא יכול למנוע לחלוטין כל סכסוך עתידי. על אף שהסדרתם את כלל הנושאים הרלוונטיים לילד בהסכם מסודר ואף פניתם לאשר אותו בבית המשפט לאחר לידת הילד, במרוצת השנים תמיד יכולות לעלות סוגיות נוספות שלא תגיעו להסכמה ביניכם בנוגע אליהן.

      על כן הסדירו ביניכם בהסכם מנגנון ליישוב סכסוכים. זה יכול להיות באמצעות גישור, מטפל משפחתי, הדרכה הורית, המלצה של איש מקצוע וכו'. כך במקרים בהם מתגלע ביניכם סכסוך, במקום לרוץ לבית המשפט ולהחריף את הסכסוך, תנסו לפתור זאת קודם באמצעות צדדים שלישיים שתסכימו עליהם, ואולי תזכו לגשר על הפער ביניכם ולפתור את המחלוקת

      האם ניתן לשנות הסכם הורות משפות?

      כן, אך לא בנקל. הסכם שנחתם בטרם ללידת התינוק וטרם אושר בפני בית המשפט, תוכלו לשנות בהסכם חדש בכתב בהתאם להסכמותיכם החדשות. לעומת זאת הסכם שאושר על ידי בית המשפט לאחר שהתינוק נולד, יהא קשה יותר לשנות. יחד עם זאת לא מדובר במשימה בלתי אפשרית.

      ניתן לשנות הסכם הורות משותפת שניתן לו תוקף של פסק דין, ככל שתוכיחו שינוי נסיבות משמעותי ומהותי שלא ניתן היה לצפות אותו בעת כריתת ההסכם, למשל בעקבות תאונה או מחלה חו"ח. נטל ההוכחה כי אירע שינוי נסיבות משמעותי יהא על הטוען והוא ידרש להוכיח ראיות מוצקות לגבי המצב הנוכחי, אל מול המצב שהיה קיים בעת כריתת ההסכם.

      מה ההבדל בין הסכם הורות משותפת לבין הסכם ידועים בציבור

      הסכם ידועים בציבור הוא הסכם בין שני אנשים החיים בזוגיות, ללא נישואין, הסובב סביב כל הסוגיות הרלוונטיות לזוגיות שלהם. סוגיות אלו יכללו את הסדרת הרכוש שלהם וכוונת השיתוף בו והן יכולות לכלול גם עניינים הקשורים לילדים, ככל שיש לזוג ילדים.

      הסכם הורות משותפת לעומת זאת, הוא הסכם בין שני אנשים שמבקשים להביא יחד ילד לעולם והם אינם חיים בזוגיות. הסכם הורות משותפת סובב סביב סוגיית גידול הילדים, וכל הנושאים הרלוונטיים בו יהיו רלוונטיים לגידול הילדים. יתכן שהסכם הורות משותפת יכלול גם נושאי רכוש ככל שבני הזוג בוחרים לפתוח חשבון משותף למשל, אך כוונת השיתוף שלהם תהא ספציפית לעניינים רכושיים מסויימים סביב גידול הילדים, ולא מעצם היותם בני זוג.

      האם ישנה חובת מזונות בהורות משותפת?

      כן, בדומה להורים גרושים, חובת המזונות המוטלת על ההורים ליזון את ילדיהם הקטינים היא חובה שבמרכזה עומד עקרון טובת הילד והמחוייבות ההורית לדאוג למלא את כל צרכיו.

      החוק קובע כי האב חייב במזונות ההכרחיים של הילד עד גיל 6 וכי מגיל 6-15 חייבים שני ההורים במזונות ילדיהם הקטינים. אין משמעות לכך שההורים לא נישאו, או כי מדובר במודל משפחתי שונה ממודל הנישואין המוכר לנו לעניין חובת המזונות, שתוטל בכל מקרה על ההורים.

      חשוב לציין כי במקרים בהם שני ההורים משתכרים במשכורת דומה או זהה וזמני השהות הם דומים, יתכן ויקבעו מזונות מצומצמים או שכלל לא תקבע העברת תשלום מזונות מהורה אחד למשנהו, שכן כל הורה מכלכל את ילדו בביתו שלו.

      בהסכם הורות משותפת ניתן יהא לקבוע חלוקת מזונות כראות עיניכם ובתנאי שהחלוקה תהא לטובת הילד ולא תקפח את זכויותיו או תפגע בזכותו של אחד ההורים. למשל זוגות רבים שעורכים הסכם הורות משותפת בוחרים באפשרות של פתיחת חשבון בנק משותף והעברת כסף אליו בהתאם לאחוז חלקי מהשכר של כל אחד מבני הזוג.

      האם הורות משותפת מתאימה גם לבני זוג דתיים?

      הנושא שנוי במחלוקת. העמדה המסורתית המקובלת היא כי משפחה כוללת נישואין וילודה בתוך מסגרת הנישואין, בעוד יש איסור על ילודה מחוץ למסגרת הנישואין.

      יחד עם זאת נשמעים קולות חריגים בנוף הקהילה הדתית, קולות אלה טוענים כי פתרון של הורות משותפת עדיף על החלופה של תרומת זרע, שיכולה להיות בעיה מבחינה הלכתית, לדידם, אין איסור הלכתי על נשים שלא נישאו ולא נותרו להן שנות פוריות רבות, להביא ילד לעולם ללא זוגיות, ויש פוסקים שמצדיקים מתן היתר כזה במקרים מסויימים, כפסיקה פרטית ופתרון אינדיווידואלי, לגופו של מקרה.

      תיאום ציפיות כאמצעי ליצירת הסכם

      בסיכומם של דברים, הורות משותפת עוסקת בכל ההיבטים של האחריות ההורית על הילד, החל מהורתו, דרך לידתו וגידולו, ועד הגיעו לגילאי בגרות. הסכם הורות משותפת מתאם את הציפיות של שני ההורים, שם על הנייר את כלל הנושאים שעשויים להיות שנויים במחלוקת, ומביא את ההורים לידי הסכמה עליהם מראש, כך שיוותר להם הפנאי לגידול המיטבי של הילד, ולמינימום סכסוכים ביניהם.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף