LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    המדריך לגירושין של עובדי הייטק [מדריך משפטי, 2023]

    עובדים בהייטק ואתם בטוחים שחיי הנישואין שלכם תמו? נשואים לעובדי הייטק ואתם חושבים על גירושין? לפניכם מדריך לגירושין של עובדי הייטק שיעשה לכם סדר בכל הנושאים הייחודיים לעובדי הייטק וזכויות בני הזוג בעת הליך גירושין.

    המדריך לגירושין של עובדי הייטק [מדריך משפטי, 2022]

    תוכן עניינים

    מה מייחד גירושין של אנשי הייטק?

    עובד בתחום ההייטק בישראל, נהנה משכר גבוה, הטבות סוציאליות רבות ועוד הטבות רבות וייחודיות, שלרוב לא מתקבלות בשאר ענפי העבודה בישראל.

    בעת הגירושין, הרכוש מאוזן בין הצדדים ומתחלק ביניהם בהתאם לדין. לצורך איזון זה, בית המשפט לרוב יקבע כי ימונה בעל מקצוע שיאמוד את שווי ההטבות, על מנת שאלה יחולקו שווה בשווה בין בני הזוג.

    כמו כן בעת הגירושין נקבעים גם מזונות ילדים בהתאם לדין. על מנת לקבוע את גובה המזונות בית המשפט יבחן בין היתר גם את השתכרות הצדדים. לצורך כך יצטרך בית המשפט לבחון לא רק את המשכורת שמקבל בן הזוג המועסק בהייטק, אלא גם את ההטבות שהוא מקבל, שהינן שוות שכר, ולבחון לפיכך את גובה המשכורת גם בהתחשב בהטבות אלה.

    מה דין זכויות סוציאליות של איש הייטק בגירושין

    חלוקה ואיזון של הרכוש בין בני הזוג חלה גם על הזכויות הסוציאליות של בני הזוג, לרבות קרן פנסיה, קרן השתלמות, קופות גמל, ביטוח מנהלים, מניות, אופציות, פדיון זכויות בכסף כגון פדיון ימי מחלה במקומות שמאפשרים זאת וכל זכות אחרת שמתקבלת ממקום העבודה.

    זכויות אלה יחולקו על דרך הכלל שווה בשווה, אך כפי שגם יורחב בהמשך, לבית המשפט סמכות לקבוע דרך חלוקה אחרת במקרה שישנו פער משמעותי בהשתכרות בין בני הזוג.

    כיצד מתחלקות האופציות בגירושין

    אופציה הינה חוזה בין המעסיק לעובד, המעניק זכות לעובד לרכוש מניות בחברה תמורת מחיר שנקבע מראש בחוזה. מועד מימוש הזכות יקבע גם הוא בהתאם למה שהוסכם בין הצדדים. דינן של האופציות לעניין איזון המשאבים הינו כשל כל רכוש אחר – הן יאוזנו ויתחלקו באופן שווה בעת הגירושין.

    אך אליה וקוץ בה, מדובר בנכס שהחלוקה שלו הינה מלאכה מורכבת, כיוון ששווין אינו בהכרח ידוע ויתכן שהאופציות כלל לא הבשילו. לאור כך, בית המשפט ימנה בעל מקצוע שיאמוד את השווי המשוער של האופציות במועד הפרידה, כשיש לתת את הדעת לחשיבות הגדולה למועד הקרע שייקבע לעניין זה.

    אפשרות נוספת היא הסכמה ביניכם כי ביצוע חלוקת האופציות יתרחש רק במועד המימוש. לאור כך שמדובר בעניין מורכב למדי, חשוב להיוועץ בעורך דין בקיא בנושא שידאג למצות את מלוא זכויותיכם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      חלוקת חסכון פנסיוני

      בהתאם לחוק יחסי ממון וחזקת השיתוף, הפנסיה שנצברה לכל אחד מבני הזוג החל ממועד הנישואין ועד מועד הקרע, תחולק בד"כ ביניהם באופן שווה. בחודש פברואר 2015 אף נכנס לתוקף חוק לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, תשע"ד-2014, שהסדיר את הזכויות של בן הזוג בחסכון הפנסיוני של בעל הפנסיה במטרה להקל על חלוקת הפנסיה בין בני זוג שהתגרשו.

      אם תבחרו להתנות על דרך חלוקת הפנסיה הקבועה בחוק ביניכם, עליכם יהייה לקבוע זאת במפורש בהסכם ממון או בהסכם גירושין שיאושר על ידי בית המשפט.

      ככל שמדובר בעובדי הייטק, לרוב בשל המשכורת הגבוהה שלהם, נצברת להם גם פנסיה גבוהה במיוחד. על כן חשבו היטב אם אתם מעוניינים כי הפנסיה שאתם צוברים במהלך החיים המשותפים תחולק ביניכם באופן שווה, וככל שאינכם מעוניינים בברירת המחדל אותה קובע החוק, מהרו להיוועץ בעורך דין לענייני משפחה ולערוך הסכם ממון ביניכם שיקבע אחרת.

      מועד הנישואין ומועד הקרע

      מועד תחילת השיתוף יקבע בהתאם לכך:

      בזוגות נשואים: במועד הנישואין, אף אם חייתם יחד בטרם לנישואין, אלא אם קבעתם אחרת בהסכם שאושר בפני בית משפט.

      בזוגות שלא נישאו מעולם (ידועים בציבור): יאלצו להוכיח את מועד תחילת השיתוף, על ידי הוכחת חיים משותפים. לכן מומלץ לערוך הסכם חיים משותפים שיאושר בבית משפט, הסכם כזה יכול להוכיח בנקל את מועד תחילת השיתוף וימנע חיכוכים עתידיים.

      מועד הקרע יקבע בהתאם לכך:

      בהסכמה ביניכם – ככל שתערכו הסכם גירושין. יחד עם זאת ניתן גם בהליך בפני בית המשפט להגיע לידי הסכמה בנוגע למועד הקרע.

      לפי החלטה של בית המשפט – ככל שלא תגיעו להסכמה ביניכם לגבי מועד הקרע, תתבקשו להעלות טענותיכם לגבי מועד הקרע ובית המשפט יחליט בהתבסס על טענות שני הצדדים מה הוא מועד הקרע.

      שימו לב לחשיבות קביעת מועד תחילת השיתוף ביניכם ולחשיבות קביעת מועד הקרע, שיכול לעלות לכם בתשלום כספים רבים ומיותרים כאשר מאזנים ביניכם את הרכוש, ובעיקר את הפנסיה הזכויות הסוציאליות וההטבות להם זכאים עובדי הייטק.

      על כן מומלץ לפנות לעורך דין לעריכת הסכם ממון עוד בתחילת חייכם המשותפים, ובכל מקרה מומלץ להמנע מלהתמהמה עם הפרידה ולהתייעץ עם עורך דין מייד אם רצונכם הוא להתגרש.

      נכסי קריירה ומוניטין

      נכסי קריירה מתייחסים לשיפור כושר ההשתכרות של אדם, שעל מנת שיוכל שפר את כושר השתכרותו ולרכוש את הכלים לכך, הצד השני נאלץ לוותר על שיפור כושר ההשתכרות האישי שלו. נכסי הקריירה כוללים לרוב, רכישת השכלה, רכישת ידע מקצועי וצבירת מוניטין עם השנים.

      חלוקת נכסי קריירה – מתי תתרחש?

      חלוקת נכסי קריירה תתרחש כאשר בית המשפט יהייה סבור שנוצר פער משמעותי ומהותי בין בני הזוג, ולא בכל מקרה.

      בית המשפט יפסוק בהתאם לשיקול דעתו, שהצד ששיפר את כושר השתכרותו יפצה את הצד שנאלץ לוותר על שיפור הקריירה האישי שלו, על מנת לאזן ביניהם את ה"הפסד" של בן הזוג שוויתר, כך שלא ייווצר ביניהם פער שיוביל לכך שהצד שוויתר, ימצא עצמו ללא מקור הכנסה.

      חלוקת נכסי קריירה – כיצד?

      סעיף 8(2) לחוק יחסי ממון מקנה לבית המשפט סמכות לסטות מעקרון החלוקה השווה ולקבוע יחס חלוקה שאינו מחצית מהרכוש.

      מטרת הסעיף הינה להקנות לבית המשפט שיקול דעת לאיזון צודק בין בני הזוג, במקרים אותם יראה לנכון, מתוך התחשבות בשיקולי צדק והוגנות.

      לצורך חלוקת נכסי הקריירה, בית המשפט יאמוד את "נכסי הקריירה" ו"המוניטין" שצבר הצד ששיפר את כושר השתכרותו, אל מול הוויתור שעשה הצד השני, ויפצה בהתאם לשיקול דעתו את הצד שוויתר על פיתוח הקריירה, בהתאם לאיזון פרטני ובהתאם לפער שבין בני הזוג, בהתחשב בכושר ההשתכרות העתידי ובנכסים עתידיים.

      האם ניתן לחלק מוניטין?

      מוניטין עסקי ואף מוניטין אישי שנצברו במהלך הנישואין, הינם נכס בר חלוקה. והוא יחולק כאשר ישנו פער משמעותי בין הצדדים שנובע מוויתור של הצד השני על הפיתוח שלו לצורך התא המשפחתי.

      מה קורה כשאחד מבני הזוג בעלים של חברת הייטק?

      כאשר אחד מבני הזוג הינו בעלים של חברת הייטק שהוקמה לאחר הנישואין, בן הזוג השני יהייה בעל זכויות בחברה, כל עוד לא הוסכם אחרת בין בני הזוג בהסכם שאושר בפני בית משפט. לצורך איזון הזכויות ראשית ימונה בעל מקצוע שיעריך את שווי החברה, ולבסוף יכריע בית המשפט כיצד לחלק את השווי, כשלרוב מדובר יהייה בחלוקה שווה של שווי החברה.

      מזונות ילדים בגירושין של אנשי הייטק

      מזונות ילדים יחושבו בהתאם לרמת השכר של האב ולרמת השכר של האם, ובהתחשב בזמני השהות של הילדים עם כל אחד מהוריהם. תשלום מזונות ילדים מוטל גם על מי שאינו עובד בהייטק, אך השכר הגבוה והטבות שוות שכר רבות שמקבל עובד הייטק, עשויים להשפיע על גובה דמי המזונות שיפסק.

      חשוב להבהיר שאין "כפל מבצעים", ובית המשפט לא יאמוד את אותן הטבות המתקבלות מהעבודה גם לעניין חלוקת הרכוש וגם לעניין חישוב המזונות. לרוב הטבות חד פעמיות, כגון אופציות יחושבו לצורך איזון משאבים ואילו הטבות שמתקבלות באופן מחזורי, כגון שכירת רכב או משכורת 13, יחושבו לצורך קביעת המזונות.

      לאחר שבית המשפט יקבע את גובה המשכורות של כל אחד מהצדדים בהתאם לראיות שהוצגו בפניו, ויבחן את חלוקת זמני השהות עם הקטינים, בית המשפט יערוך תחשיב לפיו יקבעו דמי המזונות שישולמו עבור הקטינים.

      לרוב אם מדובר בשני הורים שעובדים בהייטק ששכרם דומה, וזמני השהות שנקבעו בינם לבין הילדים הינו דומה גם כן, ככל הנראה לא תהייה כלל השפעה לעובדת היותך עובד הייטק על מזונות הילדים, וישנה סבירות שלא יפסקו כלל מזונות או שיפסקו מזונות נמוכים.

      לעומת זאת, ככל שהאם משתכרת במשכורת נמוכה או שהיא כלל לא עובדת, ויש פער משמעותי בין השכר שלכם, סביר להניח שגם אם זמני השהות הינם דומים יפסקו מזונות גבוהים בהתאם לרמת החיים אליה הורגלו הקטינים משך כל חייהם.

      לסיכום

      עובדי הייטק עוסקים כנראה באחד מהענפים הרווחיים ביותר בישראל, המשמעות הכלכלית של עובדה זו היא כי הם זכאים לשכר גבוה, ולהטבות רבות שאינן קיימות בשאר הענפים במשק.

      המשמעות הכלכלית באה לידי ביטוי גם בעת הגירושין, כאשר יש לחלק את המשאבים המשותפים, ולקבוע תשלום מזונות עבור הילדים הקטינים.

      לאור השכר וההטבות הייחודיות שיש לעובדי הייטק, נושא חלוקת הרכוש וקביעת גובה מזונות הילדים הופכים למורכבים בהרבה.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף