LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    גירושי להט"ב בישראל (מדריך משפטי)

    על אף ההכרה בזכויות קהילת הלהט"ב, כשמדובר בענייני נישואין וגירושין בין זוגות להט"ב, חברי הקהילה מופלים. הם אינם יכולים להינשא בישראל, אינם יכולים לפנות להליכי פונדקאות בישראל, והם נדחקים בתור לאימוץ בישראל.

    גירושי להט"ב בישראל (מדריך משפטי)

    אם כך, כיצד בני זוג להט"ב מתגרשים בישראל? כיצד הם מחלקים את הרכוש המשמורת והמזונות על הילדים? ולמה כל כך חשוב שבני זוג להט"ב יערכו הסכם חיים משותפים? התשובות לכל השאלות החשובות בעניין גירושי להט"ב, במדריך המשפטי שלפניכם.

    תוכן עניינים

    האם בני זוג להט"ב צריכים להתגרש?

    בני זוג להט"ב שנישאו בחו"ל ונרשמו בישראל כנשואים, חייבים להתגרש באופן רשמי, על מנת שלא להיחשב כנשואים.

    לעומתם, בני זוג להט"ב שלא נישאו, אינם צריכים להתגרש באופן רשמי, אך עליהם להסדיר את כל העניינים הנלווים לגירושין.

    כדאי לשים לב שכל עוד בני הזוג נשואים, יש לכך השלכות משפטיות לעניין חובות וזכויות שונים. כך למשל אם נישאתם ולא ערכתם צוואה, במקרה של פטירה חו"ח, בן הזוג הנשוי לכם יורש אתכם באופן אוטומטי, כל עוד לא ערכתם צוואה המורה אחרת.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד בני זוג להט"ב מתגרשים באופן רשמי?

      בית הדין הרבני אינו מכיר בנישואי להט"ב, ועל כן הוא אינו הערכאה המוסמכת לדון בגירושין של להט"ב.

      על מנת להתגרש באופן רשמי, בני זוג להט"ב שנישאו בחו"ל, צריכים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, בבקשה להתרת נישואין או לפסק דין שיצהיר עליהם כעל גרושים. עם מתן פסק הדין, יכולים בני הזוג לפנות למשרד הפנים ולקבל הכרה רשמית של בני זוג גרושים.

      כיצד בני זוג להט"ב מחלקים את הרכוש?

      חלוקת הרכוש של בני זוג להט"ב מתנהלת באופן זהה לחלוקת רכוש של כל בני זוג:

      בני זוג להט"ב שערכו הסכם ממון

      הרכוש יחולק בהתאם להסכם הממון, אלא במקרים חריגים. למשל במקרים בהם הסכם הממון מקפח את אחד מבני הזוג.

      בני זוג להט"ב שלא ערכו הסכם ממון

      בני הזוג נישאו בנישואין אזרחייםהרכוש המשותף שנצבר במהלך הנישואין, יחולק בחלקים שווים, בהתאם לחוק יחסי הממון החל על זוגות נשואים.

      בני הזוג ידועים בציבור שלא נישאוהרכוש המשותף שנצבר במהלך החיים המשותפים, יחולק ביניהם בחלקים שווים, אלא אם יוכח כי לא התכוונו לשתף אותו, בהתאם לחזקת השיתוף.

      כיצד נקבעת המשמורת והמזונות של הורים להט"ב?

      הכרה בהורות של בני זוג להט"ב

      בישראל, ההכרה בהורות של בני זוג מאותו המין, אינה נעשית באופן אוטומטי. על בני הזוג שהביאו ילד לעולם, להסדיר את המעמד של בן הזוג שאינו הורה ביולוגי, באמצעות אימוץ, או באמצעות צו הורות פסיקתי.

      חובות וזכויות הוריות של בני זוג להט"ב

      כאשר שני בני הזוג מוכרים כהורים של הילד, שניהם יחויבו בנטל המזונות על הילד, בהתאם לפערי השכר ביניהם ולחלוקת זמני השהות עמו, שתקבע בהתאם לטובת הילד.

      על כן, הדרך הטובה והמומלצת ביותר לבני זוג להט"ב שהופכים להורים, היא לפנות מיד עם לידת הילד לבית המשפט לענייני משפחה על מנת להסדיר צו הורות פסיקתי, שיכיר בבן הזוג כהורהו של הילד. במקביל מומלץ גם לערוך הסכם חיים משותפים שיכיר בחובותיהם וזכויותיהם של ההורים.

      כאשר בן הזוג לא מוכר כהורה של הילד, בית המשפט יכול להכיר בו כהורה פסיכולוגי ולחייב אותו במזונות ואף לאפשר לו זמני שהות עם הילד, בהתאם לטובתו.

      יחד עם זאת, לא בכל מקרה ניתן להכיר בהורות של בן הזוג שאינו הורה ביולוגי, ולכן מומלץ ביתר שאת לבני הזוג לערוך הסכם חיים משותפים, שיסדיר את כל הזכויות והחובות כלפי הילד, ולאשרו בבית המשפט.

      כאשר בן הזוג לא מוכר כהורה של הילד, בית המשפט יכול להכיר בו כהורה פסיכולוגי

      האם בני זוג להט"ב יכולים לערוך הסכם גירושין?

      מומלץ ביותר לבני זוג להט"ב יכולים לערוך הסכם גירושין שיסדיר את כלל הסוגיות הנלוות לגירושין. כדאי להסדיר בהסכם את חלוקת הרכוש, מזונות הילדים וחלוקת זמני השהות עמם.

      הסכם גירושין בין בני זוג להט"ב, יחסוך לבני הזוג כסף, זמן ומשאבים, ויאפשר להם להמשיך לנהל את חייהם בהתאם להחלטתם.

      הסכם חיים משותפים בין בני זוג להט"ב

      בשורה התחתונה, על אף ההכרה בנישואין של זוגות להט"ב, הדרך להשוואת זכויותיהם בגירושין עוד ארוכה. לכן, הדרך הטובה ביותר להימנע ממאבקים יקרים ממושכים ומיותרים בגירושין, היא באמצעות הסכם חיים משותפים בין בני זוג להט"ב.

      הסדירו מראש את כל העניינים הרלוונטיים לחייכם, החל מחלוקת הרכוש, דרך ההסכמה להורות משותפת, וכלה בהסכמה על החובות והזכויות ההוריות של כל אחד מכם. ותחסכו לעצמכם את כל המאבקים המיותרים, במקרה של גירושין.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף