LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    גירושין: איך מחלקים נכון את זמני השהות של הילדים בין ההורים

    אחת השאלות העיקריות העולות בתהליך הגירושין, היא שאלת הסדרי הראייה, היינו חלוקת זמנם של ילדי בני הזוג, לאחר גירושי הוריהם. 

    חלוקת זמני הראייה בין ההורים משמעה קביעת תוכנית שבועית מוגדרת בשעות שבה יסוכמו שעות השהייה של הילדים עם כל אחד מהוריהם, כולל חלוקת חופשים, שבתות, חגים וכיוצ"ב.

    פרקי הזמן נקבעים תוך התחשבות ברצונו של הילד, בגילו ובבגרותו הנפשית. כאשר בני הזוג אינם מסוגלים להגיע להסכמה ביניהם, בית המשפט או בית הדין הם אלו אשר יקבעו את זמני השהות מתוך הדגשה שכל הפרה של הסדרים אלו, עלולה לגרור בעקבותיה סנקציה על ההורה המפר.

    תוכן עניינים

    תהליך אישור זמני שהייה

    לאחר שהצדדים מגישים תביעת משמורת לבית המשפט, ומתקבלת תגובת הצד שכנגד, מתקיים דיון שבמהלכו שוקל בית המשפט את טובת הילד תוך שימוש בכלים שונים:

    1. תסקיר עובד סוציאלי
    2. חוות דעת מקצועית של פסיכולוגים, רופאים וכד'
    3. מתן אפשרות לילדים עצמם להביע את רצונם.

    על החלטת בית המשפט בעניין זמני השהות, ניתן להגיש ערר לבית המשפט המחוזי בתוך 45 יום.

    על פי חזקת הגיל הרך, ילדים עד גיל שש ישהו אצל אימם אלא אם נמצאה סיבה שהאם אינה כשירה לכך. מעל גיל זה, תיקבע המשמורת עפ"י רצון הילד. בשנים האחרונות התפתח מאבק עז על שינוי חזקת הגיל הרך ועל ההנחה הגלומה בה שטובתו של הילדי נתונה אצל אימו, ולא אצל אביו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      סוגי המשמורת

      1. משמורת מלאה – הילד שוהה אצל אחד מבני הזוג באופן קבוע, ושם ביתו, להוציא שעות ראייה של ההורה האחר. הורה שזכה במשמורת על הילד, נקרא "הורה משמורן". היתרון בשיטה זו, הוא קיבוע מעמד ההורים בעיני הילד באופן שווה תוך שמירה על מסגרת האחריות המשותפת ההורית.
      2. משמורת משותפת – חלוקה שווה של זמני שהיית הילדים בבתיהם של הוריהם. משמורת זו, למרות היותה שוויונית, מעוררת בעיה קשה של ערעור המסגרת שבה הילד נמצא, כאשר למעשה אין הוא שוהה במקום אחד מוגדר. הסדר זה מנוצל לעיתים לרעה ע"י אחד מהצדדים לסחיטת תנאים כלכליים או לוויתור עליהם.

      זמני שהות – נקודות לסיכום בין בני הזוג

      על הסדרי הראייה וזמני השהות לתת מענה למצבים הבאים:

      1. שהות הילדים בזמני חופשה ממסגרות
      2. שהות הילדים בזמני חופשה של ההורים
      3. שהות הילדים במצבים שבהם הורה אינו יכול לעמוד בזמנים שנקבעו לו
      4. הסדרים חלופיים למצבי חירום
      5. שהות בזמן מחלה וכד'

      שינוי בהסכמה של ההסדרים שנקבעו

      כל שינוי שנעשה בהסדר שאושר בידי ערכאה שיפוטית, מצריך את אישורה מראש. שינוי בהסכמה מוגש לביהמ"ש לאישור. בקשה לשינוי שלא בהסכמה, תוגש בידי הצד המבקש אותו, לערכאה השיפוטית.

      שינוי באופן חד צדדי של ההסדרים שנקבעו

      לעיתים הפרת זמני השהייה נגרמת מתוך רצון של ההורה המפר לנקום בהורה השני תוך שימוש בילד כמכשיר.

      הורה המשנה באופן חד צדדי את זמני השהות, או שאינו עומד באלו שנקבעו, עלול למצוא עצמו תחת סנקציה שתוטל עליו בידי בית המשפט. סנקציה זו עלולה להיות קנס כספי בהתאם למספר ההפרות, צמצום שעות השהייה של הילד אצל ההורה, תלונה במשטרה או אכיפת ההסדר הקיים. יודגש כי בתי המשפט מתייחסים בחומרה יתירה להפרת זמני השהות.

      לעיתים הפרת זמני השהייה נגרמת מתוך רצון של ההורה המפר לנקום בהורה השני תוך שימוש בילד כמכשיר

      זמני שהות אצל הורה במקרי סיכון לילד

      לעיתים קיים חשש ששהותו של הילד אצל אחד ההורים, תזיק לבריאותו הגופנית או הנפשית. למשל כאשר ההורה מכור לסמים, נוטה לאלימות וכדו'. אולם עדיין זכותו הטבעית מכוח היותו הורה היא לראות את הילד ועל כן נתקנו הסדרים מיוחדים למקרים אלו.

      כאמור, במקרים שבהם קיים חשש לשלום הילד, מתקיימים זמני השהות והראייה במרכז קשר.

      מרכז זה מהווה מסגרת תומכת ומגוננת המאפשרת לקיים את המפגש בין ההורה לילד מבלי לחשוף אותו לסכנה. מרכזים אלו משמשים את הילדים, ההורים ואף בני משפחה נוספים וכן משפחות הנמצאות בטיפול מחלקות הרווחה העירונית וידועות במרקם המשפחתי הבעייתי שלהן. כל מרכז מכיל מתחם מתאים למפגשים, אנשי מקצוע ואמצעי בטיחות קפדניים להבטחת שלום המשתתפים. המרכזים מופעלים בידי מחלקות הרווחה של הרשות המקומית.

      סיכום: זמני ראייה הם חלק מהותי מכל הסכם גירושין. הסדרים אלו נקבעים עפ"י טובת הילד כאשר קיימים מספר סוגי הסדרים כמו משמורת מלאה או משותפת. כל הפרה של זמני השהייה תגרור סנקציה חריפה. כאשר קיים חשש לסיכון הילד במפגש עם ההורה, המפגש מתקיים במרכז קשר, מתחם מוגן ומאובטח המאפשר את קיום המפגש.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף