LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    איך להתגרש מבעל אלים? (מדריך משפטי)

    אלימות כלפי נשים היא תופעה מדאיגה ומסוכנת. נכון לספטמבר 2023 נרצחו בישראל 18 נשים. בשנת 2022 כולה, נרצחו 24 נשים בישראל. הנתונים מראים על למעלה מ-20 נשים שנרצחות בכל שנה.

    איך להתגרש מבעל אלים? (מדריך משפטי)

    אך אלימות במשפחה, לא חייבת להיות רק פיזית. אלימות במשפחה עשויה להתבטא במגוון דרכים, והיא פוגעת בך, פוגעת בילדים, והורסת את חייכם. כיצד מזהים בעל אלים? איך מתגוננים מפניו? והאם ניתן להתגרש ממנו?

    תוכן עניינים

    איך מזהים בעל אלים?

    לא תמיד פשוט לזהות בעל אלים. בעל אלים לא חייב להיות בעל מכה, המשאיר סימנים כחולים על גופך. האלימות עשויה להתחיל באופן הדרגתי, או להתבטא בצורות שונות שאינן בהכרח פיזיות. אלימות יכולה להיות, גם אלימות מינית, נפשית, מילולית, או כלכלית, והיא מסכנת אותך ואת חייך.

    אלו סימני האזהרה לכך שבעלך אלים:

    1. הוא אובססיבי לגבייך – הוא מנסה לשלוט בחייך, הוא מקנא באופן מוגזם, חוקר אחרי כל צעד ושעל שאת עושה, לא מאפשר לך להיפגש עם אנשים זרים, ואף מרחיק אותך מהקרובים אלייך ביותר.
    2. הוא מאשים אותך בכל – לא משנה מה קרה, את אשמה, גם אם הנושא בכלל לא קשור אלייך.
    3. התקפי זעם וחרטה – הוא נכנס להתקף זעם ומתנהג כלפייך בתוקפנות. התוקפנות לא חייבת להיות רק פיזית, היא עשויה להתבטא גם בתחום המיני, בתחום הכלכלי, באופן מילולי או באופן נפשי. הוא מכה, הוא נוגע בך בניגוד לרצונך, הוא זורק חפצים, הוא מונע ממך גישה למקורות כספיים, הוא מרבה לקלל ולצעוק, הוא מאיים שיפגע בך או בעצמו, או שההוא מעליב ומקטין אותך. לאחר שהאפיזודה חולפת, והזעם שוכך, הוא מתנצל.
    4. הוא מתעלל בך נפשית – הוא משפיל ומבזה אותך, הוא מקטין אותך בפני זרים, הוא מעליב אותך בפני הילדים, הוא גורם לך לפקפק בעצמך, בזהות שלך או בערכים שלך.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      איך מתגוננים מבעל אלים?

      פנייה למרכזי סיוע

      ישנם מרכזי סיוע, עובדים סוציאליים, עמותות ומקלטים לנשים נפגעות אלימות, התומכים בנשים הנמצאות בקשר אלים, ועוזרים להן בתהליך הפרידה מבן הזוג.

      זכרי שלמרות שהפרידה היא הכרחית, רגע הפרידה עשוי להיות מסוכן. לכן, במקרים שיש חשש לשלומך ולביטחונך, חשוב שלא לעבור את זה לבד, ולפנות ללא דיחוי למרכזי הסיוע השונים, או למקלטים לנשים נפגעות אלימות וילדיהן.

      פנייה למשטרה

      אם בעלך מתנהג כלפייך באלימות, ניתן לפנות למשטרה ולהגיש תלונה כנגדו. בסמכות המשטרה לעצור את הבעל. לאחר שחרורו מהמעצר, בסמכות קצין משטרה, להוציא כנגד הבעל צו הרחקה, למשך 30 ימים. לאחר מכן, אם יש עדיין חשש מהבעל ניתן להוציא גם צווי הגנה.

      צו הגנה מבית המשפט

      במקרים שיש חשש מאלימות של הבעל, את יכולה לפנות לבית המשפט ולבקש צו הגנה, שיהיה בתוקף למשך 6 חודשים. בית המשפט רשאי להאריך את הצו למשך 6 חודשים נוספים. בנסיבות מיוחדות, רשאי בית המשפט להאריך את הצו לתקופה של עד שנתיים.

      במקרים שיש חשש מאלימות של הבעל, את יכולה לפנות לבית המשפט ולבקש צו הגנה

      בקשה למדור שקט

      בקשה למדור שקט, היא בקשה שאישה יכולה להגיש לבית הדין הרבני, במטרה להרחיק את הגבר מהבית, על מנת שתוכל להמשיך להתגורר בבית עם הילדים בשלווה.

      איסוף ראיות

      הקפידי לתעד את האירועים האלימים. אספי ראיות על מנת שתוכלי להגן על עצמך בבית המשפט, הן בהליכי צווי ההגנה, והן בהליכי הגירושין עצמם.

      האם אלימות במשפחה היא עילה לגירושין?

      על פי הדין הדתי אלימות במשפחה עשויה להוות עילת גירושין. במקרים של אלימות חמורה או אלימות חוזרת ונשנת, לרבות אלימות נפשית או מילולית, בית הדין הרבני עשוי לחייב או לכפות על הבעל גירושין.

      בנוסף בית הדין הרבני עשוי לחייב את הבעל במזונות אישה עד למתן הגט ולחייב אותו בתשלום כתובת האישה, ולעיתים אף בפיצויים.

      איך אלימות במשפחה משפיעה על הילדים?

      בעל אלים עשוי להשפיע גם על הילדים. במקרים רבים בעל אלים הוא גם נורת אזהרה לאב אלים שעלול לפגוע בילדים. בנוסף, האלימות של הבעל כלפייך משפיעה לרעה על ההתפתחות של הילדים.

      הילד עשוי להיות מדוכא, כועס בעל הערכה עצמית נמוכה, ולגלות סימני חרדה. מנגד הילד עלול לחקות את אביו ולהפוך לתוקפן בעצמו, להיות בעל נטייה להתקפי זעם, ולסגל לעצמו תכונות אלימות.

      אל תעברי את הגירושין מבעל אלים לבד

      בשורה התחתונה, חשוב לשים לב לנורות האזהרה בזמן, על מנת להצליח לצאת ממעגל האלימות ולעצור את הפגיעה בך באופן מידי.

      שמרי על עצמך ועל ילדייך, והכי חשוב אל תעברי את זה לבד! דאגי לשלומך ולבטחון הילדים, ופני מיד לגורמים המקצועיים, שיסייעו לך עם הליך הגירושין מבעל אלים.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף