LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    מתי קמה לך זכות לדרוש פתיחה בהליכי גירושין? עילות הגירושין בישראל

    מעבר לקשיים הרבים שמאפיינים את הליך הגירושין, רבים נוטים לסבור כי גירושין נעשים בצורה פשוטה, דהיינו ניגשים לבית הדין הרבני, מבקשים להתגרש – וזהו. אך סברה זו היא שגויה מן היסוד, תביעה לגירושין היא תביעה משפטית לכל דבר ועניין, וכתביעה משפטית גם יש להוכיח אותה, ובפרט, יש להוכיח שקיימת "עילת גירושין".

    האמור רלוונטי כמובן לגירושין הנעשים בבית הדין הרבני, שכן בישראל נישואין וגירושין נעשים מכוח הדין הדתי אישי. כאשר עיקר האוכלוסייה מתחתנת וגם מתגרשת באותו אופן, כלומר: באמצעות הדין הדתי.

    אך מהן עילות הגירושין? מה בעצם צריך להוכיח כאשר מבקשים להתגרש?

    תוכן עניינים

    מהי תביעת גירושין?

    תביעת גירושין היא תביעה שבמסגרת אחד מבני הזוג מבקש לסיים את קשר הנישואין, כאשר על פי ההלכה היהודית, "הגבר" הוא אשר רשאי "לגרש" את אשתו, ובעצם לתת לאישה "גט". מדובר בטקס דתי ומיושן, אך החוק בישראל כאמור מכפיף את דיני הנישואין והגירושין בין יהודים, לדין הדתי.

    תביעה לגירושין מוגשת ככל כתב תביעה, היא כוללת את שמות הצדדים, את נסיבות הגירושין, ואת העובדות שמקימות "עילת גירושין". כמו כן, בית הדין יזמן את בני הזוג, ישמע את טענותיהם, ויקבע האם יש לאפשר את גירושי בני הזוג.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהן העילות אותן יש להוכיח כאשר מבקשים להתגרש?

      כאשר מוגשת תביעת גירושין, צריך כאמור להוכיח "עילת גירושין", אלו עיקר עילות הגירושין השכיחות:

      1. אלימות : כאשר בן הזוג נוהג באלימות כלפי אשתו או כלפי ילדיו, הרי שקמה עילת גירושין. מעשי אלימות אסורים על פי ההלכה היהודית, ובפרט אסורים כלפי בן או בת הזוג. על מנת להוכיח כי קמה עילת גירושין מסוג אלימות, יש להוכיח כי אכן הייתה אלימות.

      2. בגידה או מעשה כיעור : ההלכה היהודית רואה בעין לא יפה בגידה שנעשית ע"י אישה. יותר מכך, ניאוף בהתאם לדין הדתי הקדום היא עבירה שדינה הוא "סקילה". כמובן שבעידן המודרני ובמדינת ישראל לא עושים שימוש בעונשים כגון אלו, אך במסגרת תביעת גירושין, בגידה מהווה עילה מובהקת לגירושין.

      בנוסף, קיים מונח הנקרא "מעשה כיעור" המצוי בדרגה נמוכה יותר של "בגידה". דהיינו, על פי ההלכה היהודית, בדרך כלל מדובר במעשים המעלים חשד כבד לבגידה, אך לא קיימת אפשרות להוכיח מפורשת "בגידה" כמשמעותה (קיום יחסי מין עם גבר אחר).

      דוגמא למעשה כיעור: אישה המבלה עם גבר אחר בחדר סגור, או אישה המתרועעת עם גבר אחר בפרהסיה ומקיימת עמו מגע אינטימי. אומנם אין מדובר בבגידה קלאסית אך מדובר במעשה כיעור, המקים גם הוא עילה לגירושין.

      חשוב לציין שלהבדיל מעילות גירושין אחרות, בגידה על פי הדין האישי היהודי, מביאה לכך שאישה אשר נתפסה בבגידה, תאבד את כתובתה, וגם לא תהיה זכאית למזונות אישה. לכן לבגידה או מעשה כיעור משמעות גדולה מאוד בתביעות גירושין.

      כאשר בן הזוג נוהג באלימות כלפי אשתו או כלפי ילדיו, הרי שקמה עילת גירושין. אלימות אסורה על פי ההלכה היהודית3. מום הקיים באחד מבני הזוג : ככל שחלילה אחד מבני הזוג חולה במחלה קשה, או מתגלה בגופו מום אשר לא היה ידוע בעת הנישואין, קמה עילת גירושין. כאשר מתכוונים "למום" הכוונה היא למחלות שמונעות מבן הזוג לקיים יחסי מין או כאלו שמונעות מבן הזוג השני "משיכה מינית" או אפשרות לכלכל את הבית המשותף.

      4. עגינות : אישה עגונה היא אישה שבעלה נעדר, אך לא ניתן להכריז עליו בתור מי שנפטר.דוגמא מובהקת לנשים עגונות בישראל הן נשותיהן של אנשי הצוות של הצוללת אח"י דקר, שבמשך שנים לא גורלם לא היה ידוע. בנוסף, אישה עגונה יכולה גם להיות אישה שבעלה מסרב לתת לה גט.

      5. חוסר התאמה : גם חוסר התאמה מהווה עילת גירושין. חוסר התאמה עשוי למשל לבוא לידי ביטוי בנסיבות שבהן בני הזוג קיימו מרקם חיים חילוני, אך במשך הזמן אחד מבני הזוג חזר בתשובה, באופן שבו בן הזוג השני כבר לא יכול להתאים את עצמו לנסיבות החיים החדשות. כמובן שחוסר התאמה עשוי גם לבוא לידי ביטוי בנסיבות טריוויאליות יותר, המוכרות לכולנו. אך במקרים כאלו, יש לשכנע את בית הדין שחוסר ההתאמה היא ברמה כזו שלא ניתן להביא את בני הזוג לשלום בית.

      6. הסכמה : הסכמה היא עילת הגירושין הטריוויאלית ביותר לכאורה, שכן ככל ששני בני הזוג מסכימים לגירושין ועותרים יחדיו לכך, בית הדין לא יטיל קשיים גדולים מידי.

      האם כל תביעת גירושין מתקבלת אוטומטית?

      התשובה היא בשלילה, שכן לאור משמעותה של קדושת הנישואין ביהדות, גם במקרים שקיימת הסכמה למשל בין בני הזוג, ינסה בית הדין דווקא לפשר ביניהם. שום בקשה לגירושין לא מתקבלת אוטומטית ללא דיון ושמיעת הצדדים.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף