LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    כמה עולה להתגרש בישראל?

    לפי המספרים שמדווחת עליהם הרשות המרכזית לסטטיסטיקה, כשליש מהזוגות הנשואים במדינת ישראל מחליטים להתגרש ולסיים את נישואיהם. 

    כאשר בני זוג מגיעים להחלטה לפרק את התא המשפחתי, הם צריכים להתחיל בהליכי גירושין על פי החוק בישראל. אחת השאלות המרכזיות שעולות כבר בתחילת הדרך היא: כמה זה עולה לנו?

    פתיחת תיק גירושין וניהול של תביעות שונות בתיקים האלו (כמו תביעת מזונות, חלוקת רכוש, ועוד) נעשים לאחר שבני הזוג משלמים את הסכומים הנדרשים. מהם בדיוק אותם סכומים וכמה עולה להתגרש בישראל? לפניכם התשובות.

    תוכן עניינים

    הגשת בקשה לפתיחת תיק גירושין

    לפני שניכנס לנושא התשלומים, חשוב לדעת שהשלב הראשון בגירושין הוא פתיחת תיק ברבנות (במקרים שבהם הזוג נישא דרך הרבנות).

    כדי לקבל גט, צריך לעבור בבית הדין הרבני. פתיחת תיק גירושין מתבצעת גם בבית משפט לענייני משפחה, אך אין מחויבות לעבור את ההליך בבית המשפט לענייני משפחה. רק לרבנות יש את הסמכות להעניק גט לזוגות נשואים יהודיים, שהתחתנו ברבנות והחליטו להתגרש.

    בעת פתיחת תיק גירושין, יש להגיש כתב תביעה שיכלול בתוכו את פרטי בני הזוג ונסיבות הגירושין. בכתב התביעה יש לכתוב את העילה לגירושין, ולצרף עדויות וסימוכין שתומכים בעילה.

    תיקי גירושין צריך לפתוח באזור שבו מתגורר אחד מבני הזוג או באזור שבו שניהם מתגוררים. את הגשת הטפסים והתביעה יש לבצע באופן עצמאי או באמצעות עורך דין.

    כמה עולה הליך גירושין בישראל?

    מטה תוכלו לראות את פירוט הסכומים שצריך לשלם בפתיחת תיק גירושין:

    פתיחת תיק בבית דין רבני:

    ⦁ עלות פתיחת תיק בבית דין רבני: 450 ₪
    ⦁ עלות פתיחת תיק בבית דין רבני בתביעה לשלום בית: 300 ₪.
    ⦁ עלות תביעה לגירושין בהסכמה בבין הדין הרבני: 750 ₪.

    עלות פתיחת תיק בבית משפט לענייני משפחה:

    ⦁ עלות אגרת פתיחת תיק גירושין בהליך בהסכמה – 251 ₪
    ⦁ הנפקת תעודת גירושין בהליך בהסכמה – 251 ₪ – לכל אחד מבני הזוג
    ⦁ עלות אגרת פתיחת תיק גירושין ללא הסכמה – 438 ₪

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם הסכומים האלו קבועים?

      חשוב לציין כי העלויות שצוינו מעלה אינן קבועות, והן נכונות לשנת 2021. ייתכן ויהיו לעתים שינויים בעלויות של הליך גירושין בבית הדין הרבני וגם בבית משפט לענייני משפחה. לפני שמתחילים בהליך הגירושין, חשוב לברר את הסכומים שעליכם לשלם כדי להיות מוכנים אליהם מראש.

      עלויות נלוות לתיקי גירושין

      אגרת פתיחת תיק והגשת תביעה היא רק התשלום הראשון בעת פתיחת תיק גירושין. בבית הדין הרבני וכן בבית המשפט לענייני משפחה ישנם תשלומים נוספים שצריך לשלם בהליכי גירושין. כאשר מגישים תביעות לחלוקת רכוש, מזונות לאישה, מזונות ילדים, ותביעות נוספות – יש לשלם על כל אחת מהן.

      מלבד זאת, ניהול של תיקי גירושין בבית משפט לענייני משפחה צריך להתבצע בתיווך של עורכי דין מקצועיים. הניסיון מוכיח שבעת הליכי פרידה, הרוחות סוערות ובני זוג לא מצליחים להגיע להסכמה על נושאים רבים. כדי לשמור על הליך נעים ככל שניתן במקרים של גירושים, יש לשכור את שירותיו של עורך דין לענייני משפחה.

      מדובר בעלות נוספת שמתחילה ב-10,000 ₪ עבור שכר טרחה. ישנם עורכי דין שגובים שכר טרחה עבור כל תביעה בתיק בנפרד. לעומתם, יש עורכי דין שגובים שכר טרחה עבור כלל התביעות יחדיו. בשני המקרים האלו התשלום יהיה בגובה של 10 אלף ₪, כך שצריך להיערך לכך מבחינה כלכלית וגם רגשית.

      כדי לשמור על הליך נעים ככל שניתן במקרים של גירושים, יש לשכור את שירותיו של עו”ד לענייני משפחה

      כיצד להפחית עלויות של הליך גירושין?

      העלות של הליך גירושין היא עשרות אלפי שקלים, ויכולה גם לעבור סכום של 100 אלף ₪. מדובר בסכומים לא מבוטלים שמקשים על זוגות רבים מבחינה כלכלית, וגם מוסיפים מתח לתקופה שהיא ממילא לא פשוטה. אולם, לא מדובר בברירת מחדל; ניתן להפחית באופן משמעותי הוצאות של גירושין – אם מתנהלים בצורה הנכונה.

      1. הצעד הראשון כדי לעשות זאת הוא להגיש בקשה לגירושין בהסכמה. בבית המשפט לענייני משפחה וגם בבית הדין הרבני עלויות פתיחת תיקי גירושין בהסכמה הן נמוכות יותר לעומת גירושין ללא הסמכה. כיצד עושים זאת? תחילה, עליכם להגיע להסכמים עם בן/בת זוגכם בנושאים מהותיים שנוגעים לנישואין: הסכמי ראייה, חלוקת כספים, חלוקת רכוש, מזונות לאישה, מזונות ילדים, ועוד. כפי שנאמר, פתיחת תביעה על כל אחד מהנושאים הללו כרוכה בתשלום. אם תגיעו להסכמים, לא תצטרכו לשלם על כך.
      2. בהתאם לגישת הגירושין בהסכמה, ניתן גם לנסות ולהפחית את העלויות של תשלום טרחה לעורכי דין, אך לא מומלץ "לוותר" על ייעוץ משפטי לחלוטין, גם במקרה של גירושין בהסכמה. מומלץ להיעזר במגשר או עורך דין שיגבו כמה מאות או כמה אלפי שקלים עבור ניסוח ההסכם.

      עלויות גירושין בישראל יכולות להיות כבדות במיוחד. אולם, אם מתנהלים בצורה חכמה ומתוך הסכמה על נושאים חשובים, ניתן להפחית את העלויות ולהתחיל דף חדש ללא משקל של חוב כלכלי.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף