LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    כל מה שצריך לדעת על פתיחת תיק גירושין

    עפ"י החוק הישראלי, הערכאה היחידה המוסמכת לדון בגירושין בין בני זוג יהודים, היא בית הדין הרבני, הידוע יותר כ"רבנות".

    פתיחת תיק גירושין נעשית רק בבית הדין הרבני, אולם תביעות הנלוות לתביעת הגירושין, כמו ענייני רכוש, משמורת, מזונות, הסדרי ראייה ועוד – יכולים להידון בבית המשפט למשפחה שהוא הסמכות העיקרית בנושאים אלו. לעיתים גם תביעות אלו בבית המשפט למשפחה, מכונות "פתיחת תיק גירושין".

    תוכן עניינים

    מהו הליך פתיחת תיק גירושין בבית הדין הרבני?

    לבית הדין שבמקום מגוריהם של בני הזוג נתונה הסמכות המקומית לפתיחת תיק גירושין. מסמך פתיחת תיק גירושין כולל בתוכו את העניינים הנוספים שבני הזוג רוצים לכרוך בהליך בבית הדין, וביניהם:

    • חלוקת רכוש
    • מזונות אישה
    • מזונות ילדים
    • הסדרי שהות

    כמובן שאין חובה לכרוך את עניינים אלו בתביעת הגירושין.

    לטופס "פתיחת תיק גירושין והכרוך בגירושין" יש לצרף תעודות זהות, כתב תביעה, צילום תעודת נישואין וצילום הכתובה. לאחר המצאת המסמכים, ייקבע מועד לדיון.

    פרק 6 בטופס פתיחת תיק גירושין הוא המציין את הסיבות לתביעת הגירושין. במסגרת אותו פרק יש להביא דוגמאות ולציין את ההוכחות הקיימות לעילת הגירושין.

    לפי ההלכה היהודית, לא כל עילה מצדיקה גירושין, לכן חשוב לשים לב לעילות המפורטות במסמך פתיחת תיק גירושין.

    אם הזוג כורך את התביעות הרכושיות, הרי שבפרק 7 לטופס "פתיחת תיק גירושין והכרוך בגירושין", הוא מציין את נכסיו השונים, חסכונותיו בבנקים, חובות קיימים ומיטלטלין.

    פרק 8 לטופס מתייחס למזונות האישה ומדור ראוי – אם התובע מעוניין שבית הדין ידון ויפסוק בענייני מזונות האישה ומגוריה או מזונות הילדים הקטנים ומגוריהם.

    פרק 10 לטופס מתייחס לענייני הילדים הקטנים – הסדרי ראייה, חינוך הילדים ועניינים נוספים.

    הכלל: כל עניין הכרוך בגירושין, חייב להיות מצוין במפורש ובפירוט בטופס "פתיחת תיק גירושין והכרוך בגירושין".

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      פתיחת "תיק גירושין" בבית המשפט לענייני משפחה

      קודם להגשת תביעה (פתיחת תיק גירושין) בבית המשפט למשפחה, יש חובה להגיש "בקשה ליישוב סכסוך" ביחידות הסיוע שליד בית המשפט.

      לאחר הגשת בקשה זו, חלה תקופה שבהם ההליכים מעוכבים כדי לתת הזדמנות ליישוב הסכסוך המשפחתי בין בני הזוג במסגרת מפגש מהו"ת (מידע, היכרות ותיאום). הליך זה נועד כאמור לצמצם את ההליכים המשפטיים תוך מאמץ להגיע להסכמות בין בני הזוג לטובתם ולטובת ילדיהם המשותפים.

      אם הליך יישוב הסכסוך לא צלח, בני הזוג מגישים תביעה בבית המשפט למשפחה.

      כל עניין שבני הזוג רוצים לדון בו בערכאת בית המשפט, חייב להיות מוגש בכתב תביעה נפרד המפרט את הנושא. הנושאים העיקריים הם:

      • מזונות ילדים – הסכמת ההורים בעניין מזונות ילדיהם, חייבת לקבל את הסכמת בית המשפט האמון על האינטרסים של הילדים. כל ילד קטין זכאי לקבל מזונות עד לבגרותו.
      • משמורת ילדים ­– הורה הדורש להחזיק בילדיו, מגיש תביעת משמורת לבית המשפט במסגרתה הוא תובע משמורת על הילדים ומפרט את מקום מגוריהם וסידורי הלינה הקבועים הרצויים להם. גם כאן בית המשפט שומע את עמדת הילדים, אם אלו מסוגלים להביעה בצורה ברורה ונוטה להתחשב ברצונם ובטובתם האישית.
      • חלוקת רכוש – חוק יחסי ממון קובע כי בעת פטירה או גירושין, כל אחד מבני הזוג זכאי למחצית הרכוש. בית המשפט הפוסק לפי הדין האזרחי כפוף לחוק יחסי ממון או לחזקת השיתוף, או להישמע להוראות הסכם ממון שנחתם בין בני הזוג וקיבל אישור בית המשפט או בית הדין.

      יודגש שוב כי נושאים אלו יידונו בבית המשפט למשפחה רק אם לא נכרכו בתביעת גירושין שהוגשה כבר לבית הדין הרבני.

      כל עניין שבני הזוג רוצים לדון בו בערכאת בית המשפט, חייב להיות מוגש בכתב תביעה נפרד המפרט את הנושא.פתיחת תיק גירושין במקרה של חוסר הסכמה בין בני הזוג

      לעיתים מוגשת תביעה לגירושין ע"י צד אחד מבני הזוג המעוניין להתגרש. בן הזוג המעוניין לפרק את החבילה, ינצל את גורם ההפתעה ויגיש את התביעות הרכושיות לערכאה שבה, לפי הבנתו, ייטה הדין לטובתו. בהתחשב בנסיבות התיק, הרכב הרכוש וכו', ימליץ עורך הדין על הערכאה המתאימה, בית המשפט למשפחה או בית הדין הרבני.

      כל פתיחת תיק גירושין שאינה בהסכמה טומנת בחובה הליכים ארוכים וסבוכים יותר מעצם היות מחלוקות רבות בין בני הזוג, הן על מעשה הגירושין והן על העניינים הכרוכים בו.

      החשש העיקרי של בן זוג המעוניין בפתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי, הוא מסירובו של הצד השני להסכים להענקת הגט. חשש זה עלול להוביל את הצד המעוניין בגירושין למעמד של "מסורב גט" או לכפות עליו תנאים כלכליים מקפחים תמורת הסכמת הצד שכנגד.

      לבית הדין סמכויות רבות להענשת הצד הסרבן, אולם אלו יינקטו באופן מדוד שכן גט חייב להינתן מרצונו החופשי של החתום עליו.

      ובקצרה: פתיחת תיק גירושין מתנהלת בבית הדין הרבני. הגשת תביעה רכושית ונושאים אחרים הכרוכים בתביעת הגירושין, נתונה לשיקול הצדדים ולמרוץ הסמכויות בין בית המשפט לבית הדין. כל נושא המוגש לבית המשפט חייב להיות מוגש בתביעה נפרדת.

      פתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי, מובילה בדרך כלל להליכים משפטיים ארוכים וסבוכים.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף