LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    כיצד מחלקים זכויות בעסק בעת גירושין, כשרק צד אחד מנהל את העסק?

    מהן הזכויות שמגיעות לכל אחד מבני הזוג בעסק שאותו מנהל רק אחד מהם? כיצד מחלקים בפועל את העסק? ומה לגבי 'מוניטין' שרכש אחד מבני הזוג במהלך הנישואין? על כך במאמר שלפניכם.

    תוכן עניינים

    לכל אחד מבני הזוג מגיע חצי מהעסק

    החוק קובע כי בעת גירושין כל אחד מבני הזוג זכאי לקבל חצי מהרכוש המשותף. חוק זה חל על כל הנכסים שנצברו במהלך הנישואין, ומשום כך עסק, שנחשב נכס לכל דבר וענין, מתחלק אף הוא שווה בשווה בין שני הזוג.

    יש להדגיש: גם במקרה שהעסק הוקם רק על ידי אחד מבני הזוג, וגם במקרה שהוא ניהל לבדו את העסק לאורך כל הדרך – עדיין העסק מתחלק שווה בשווה בין שני בני הזוג. החוק קובע כי כל נכס שנרכש במהלך הנישואין מתחלק שווה בשווה, ועסק בכלל נכס הוא.

    ההנחה שעומדת בבסיס החוק היא שבני זוג תורמים שניהם למאמץ המשותף של הזוגיות, כל אחד במטלות אחרות, ועל כן ראוי ששניהם יתחלקו שווה בשווה ברכוש.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      'מוניטין' נחשב נכס, ואף הוא מתחלק חצי-חצי

      יתירה מכך חידשה הפסיקה: החלוקה השוויונית חלה לא רק על עסק ממש אלא אפילו על 'מוניטין'. מוניטין הוא התדמית החיובית והשם הטוב שנוצר לאדם בתחום עיסוקו, וכאשר אחד מבני הזוג רוכש מוניטין במהלך הנישואין, בן הזוג השני זכאי לחלוק בשוויו הכספי של המוניטין.

      בכדי לשערך את השווי הכספי של המוניטין, בית המשפט ממנה רואה חשבון שתפקידו להעריך את שוויו של המוניטין, וכל אחד מבני הזוג זכאי למחצית שווי המוניטין.

      כיצד מחלקים את העסק בפועל?

      כשמדובר בעסק פעיל אותו מנהל אחד הצדדים, עולה השאלה: כיצד מחלקים את העסק? האם החלוקה מתבצעת באופן שבן הזוג השני ייכנס אף הוא כשותף לעסק? או שמא יש למכור את העסק ולחלק את הכסף?

      האופציה של הכנסת בן הזוג השני כשותף לעסק אינה פשוטה. פעמים רבות ישנם כעסים ומריבות בעת הגירושין, ואלו אינם מתכון טוב עבור שותפות לעסק. מנגד, כשמדובר בעסק מוצלח ומרוויח, לשני הצדדים חבל למכור את העסק.

      על בני הזוג לחשוב היטב כיצד הם רוצים לחלק את העסק והאם הם יכולים לשתף פעולה בניהולו. במידת האפשר, מוטב להגיע להסכמה על אופן החלוקה ולא להיגרר למלחמות, בכדי להבטיח את המשך הצלחתו של העסק לטובת שני הצדדים. אולם במקרה שהצדדים אינם מגיעים להסכמה, בית המשפט נכנס לעובי הקורה ומכריע כיצד יתחלק העסק.

      על בני הזוג לחשוב היטב כיצד הם רוצים לחלק את העסק והאם הם יכולים לשתף פעולה בניהולו

      השתדלו שלא להזיק לעסק על ידי פעולות נמהרות

      בהרבה מקרים, לבן הזוג שאינו מנהל את העסק יש מידע מועט וחלקי על אופן פעילות העסק ועל היקף הפעילות הפיננסית שלו, וכאשר הוא עומד בפני הגירושין הוא צריך בעצם להשלים לעצמו את פער המידע.

      במצב כזה, הוא עלול להזיק לעסק. למשל, אם הוא מנסה לדובב אנשים הקשורים לעסק בכדי לקבל מידע על העסק, הוא עלול לפלוט בטעות מידע חסוי ששמע בביתו מבן הזוג שמנהל את העסק. כמו כן, אם הוא מנסה להיכנס בכוח לעסק ולנהל אותו, הוא עשוי להפריע לפעילות השוטפת של העסק ולהבריח לקוחות.

      המתיחות והכעסים בזמן הגירושין הם טבעיים, אך כדאי לעצור ולחשוב לפני שמבצעים מעשים נמהרים שעלולים לדרדר את העסק. זכרו: הצלחתו של העסק היא בעצם הצלחה שלכם.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף