LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    טקס גירושין בדת הנוצרית

    הדרך לטקס גירושין בדת הנוצרית נחשבת לסבוכה, מאתגרת ושונה בין כל עדותיה השונות. איך זה בכלל קורה והאם בכל המקרים ניתן להתגרש?

     

    תוכן עניינים

    גירושין בדת הנוצרית בישראל

    נכון לשנת 2018 חיים בישראל כ-175,000 בני הדת הנוצרית, המהווים בערך כ-2% מהאוכלוסייה הכללית. 77% מהנוצרים בישראל הם ערבים נוצרים המהווים כ-7% מסך אוכלוסיית הערבים בישראל.

    הדת הנוצרית מורכבת מעדות שונות כגון: קתולים, פרוטסטנטים ואורתודוקסים, ואולם רק האחרונה מכירה ומאפשרת את קיומו של טקס הגירושין.

    בני העדה הקתולית ובני העדה הפרוטסטנטית אינם יכולים להתגרש מבחינה דתית. אולם עומדת להם אפשרות חלופית של קבלת היתר דתי לקיום חיים בנפרד. אך פורמלית ייחשבו עדין לנשואים, מתוך תוך תקוה כי אולי יתפייסו בעתיד אם בכלל.

    במציאות של ימינו, מצב זה למעשה שולל את הזכאות לקבלת מעמד חד הורי, מקום בו בני הזוג אינם חיים יחד ובמידה ויש להם ילדים. בנוסף לכך, הדבר גם מונע מבני הזוג את האפשרות להינשא בשנית מחדש.

    לפיכך, יצוין, כי חלק מבני עדות אלה בוחרים להמיר את עדתם לעדה האורתודוקסית על מנת להימנע משלילת הזכאות כאמור וכן לשמור לעצמם את האפשרות להתחתן שוב בעתיד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הליך גירושין בבית הדין הכנסייתי

      החוק הישראלי מקנה סמכות שיפוט מיוחדת לבתי דין דתיים בענייני נישואין וגירושין. הסמכות לדון בענייני נישואין וגירושין של בני הדת הנוצרית החיים בישראל, הוא לבית הדין הכנסייתי .

      עם זאת, מקום בו בני הזוג הם בני דתות או עדות שנות, הסמכות להתרת נישואיהם תהא לבית המשפט לענייני משפחה בלבד ולא לבית דין דתי אחר.

      בית הדין הכנסייתי פוסק אך ורק בנוגע לגירושין עצמם. הוא אינו דן כלל בסוגיות נלוות לגירושין כגון משמורת על הילדים או חלקות הרכוש המשותף. הטיפול בעניינים אלה נותר בידי בית המשפט לענייני משפחה, אשר פסיקותיו מקובלות מבחינה מהותית על בית הדין הכנסייתי.

      אורך הליך הגירושין בבית הדין הכנסייתי משתנה בהתאם לעוצמת עילת הגירושין. מקרים של בגידה, מחלה סופנית או מקום בו בני הזוג כבר ניסחו בניהם הסכם גירושין, אזי ההליך עשוי להיות  קצר וטקס הגירושין יתקיים במהירות יחסית.

      לעומת זאת, במקרים בהם רק אחד מבני הזוג מעונין להתגרש, ההליך יכול להימשך על פני שנים רבות תוך בחינת כל האפשרויות להבראת קשר הנישואין.

      אורך הליך הגירושין בבית הדין הכנסייתי משתנה בהתאם לעוצמת עילת הגירושין
      מיצוי האפשרויות עד לטקס גירושין

      בדומה לכללי ההלכה היהודית, יישוב הסכסוך בין בני הזוג בדת הנוצרית יפתח תחילה במגעים ל"שלום בית" על מנת לנסות ולהביא תחילה להתפייסות בין בני הזוג.

      הכומר הקהילתי יהיה אמון על כך ורק במידה אם הוא התרשם כי המבוי סתום ולא ניתן להגיע להסכמות, יוחזרו בני הזוג להמשך הליך גירושין בבית הדין הכנסייתי.

      יצוין, כי בית הדין הכנסייתי בוחן כל מקרה לגופו, בטרם יאפשר קיום טקס גירושין. במרבית המקרים יפעל בית הדין למיצוי כל האפשריות לטובת ניסיונות הפיוס בין בני הזוג, לרבות קביעת הוראות חד צדדיות, כמו לשוב ולחיות יחד בשנית.

      רק כאשר משתכנע בית הדין הכנסייתי כי אין עוד תועלת בהמשכיות חייהם הזוגיים של בני הזוג יורה הוא על קיום טקס גירושין.

      כמו כן, על החלטת בית הדין הכנסייתי כמעט ובלתי אפשרי לערער, מאחר שברוב המוחלט של המקרים בית הדין הכנסייתי העליון לא מתערב בהחלטות בענייני גירושין.

      לסיכום, הדרך לטקס גירושין בדת הנוצרית לא פשוטה ואף לא אפשרית למעט בעדה האורתודוקסית. יתר העדות מאפשרות פירוד שלמעשה אינו משחרר את בני הזוג מקשר הנישואין. ובחלק מהמקרים משך ההליכים אורכים שנים רבות.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף