LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    השפעת הגירושין על ילדים בגיל הרך

    גירושין בין בני זוג היא תופעה שכיחה ומוכרת בישראל. רבים מהזוגות המתגרשים מותירים אחריהם ילדים משותפים, לרבות בגיל הרך (עד גיל חמש). 

     

    במאמר זה אציג השפעות שונות של הגירושין על ילדים בגיל הרך, וכן אתייחס לאופן שבו צריכים הזוגות המתגרשים לשוחח עם ילדיהם על הנושא. זה המפתח להצליח בדילמה של איך להתגרש בלי לפגוע בילדים.

    תוכן עניינים

    השפעת הגירושין על ילדים עד גיל שנתיים

    ילדים עד גיל שנתיים אינם חווים את גירושי הוריהם באופן זהה לילדים גדולים יותר, שכן הם קטנים מכדי להבין את משמעות הגירושין ואת השלכותיה של פעולה זו.

    בנוסף, כעבור זמן לא רב, הם כבר אינם זוכרים את התקופה בה הוריהם חיו ביחד. עם זאת, ילדים עד גיל שנתיים זקוקים לשגרה קבועה ויציבה, וכששגרה שכזו "נעלמת" מחייהם, הם לא מבינים מה הסיבה לכך ולכן חשים בלבול, חרדה ואף תסכול.

    בנוסף, הגירושין משפיעים, כמובן, על מצב רוחם של ההורים, שפעמים רבות לא יעניקו לילדיהם את אותה תשומת לב שהוענקה בטרם הגירושין.

    ילדים עד גיל שנתיים זקוקים לתשומת לב רבה מהוריהם, ובמקרה של הפחתה במתן תשומת הלב – תיתכן פגיעה בהתפתחותם הנפשית, שתשפיע על יכולתם ליצור קשרים עם אחרים, וכן תוכל להתבטא בהתפתחות חרדת נטישה, אובדן תיאבון, או כעס.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      השפעת הגירושין על ילדים מגיל שנתיים עד חמש

      בגיל שנתיים עד חמש, מתחילים הילדים להבין מעט יותר את משמעות הגירושין, אך לא באופן מלא. הם שמים לב לשינוי שחל בחייהם, אך פעמים רבות מאמינים שמדובר בסיטואציה זמנית ופתירה, או יוצרים לעצמם מציאות מדומה כדי להתמודד עם הסיטואציה באופן קל יותר.

      בנוסף, הם עדיין זקוקים לתשומת לב רבה מהוריהם, ולכן הגירושין גורמים להם, בעיקר, לחשוש שאחד מהוריהם "יעלם" מחייהם. חשש זה יכול לבוא לידי ביטוי בשפת דיבור ילדותית יותר, וכן בשינויים בהרגלי השינה, האכילה והניקיון.

      איך צריכים הורים לשוחח עם ילדיהם על הגירושין?

      פעולת הגירושין גורמת לקשיים רבים: הסתגלות למצב החדש מצד בני הזוג, המחשבה שמערכת יחסים שבעבר הייתה טובה, בריאה ואוהבת – הגיעה לסיומה, ולעתים אף קושי כלכלי שנוצר אצל בני הזוג או אחד מהם. אך נדמה כי אחד מהקשיים המרכזיים שנוצרים אצל זוגות שיש להם ילדים קטנים, אם לא המרכזי שבהם, הוא הקושי בלשוחח עם הילדים על הגירושין.

      ד"ר רונית כהן זמורה, מטפלת זוגית ומשפחתית, מציינת כי כשמדובר בילדים עד גיל שנתיים, ההתמודדות הנכונה עם הגירושין היא לא באמצעות שיחה, שכן כאמור הם קטנים מכדי להבין את משמעות הגירושין, ואף אוצר המילים שלהם מצומצם מאוד.

      לכן, ילדים עד גיל שנתיים צריכים, בתחילה, לשהות בבית ובסביבה בה חיו בטרם גירושי הוריהם, שכן זו סביבה שכבר מוכרת להם והם מורגלים אליה. רק כעבור זמן מה ניתן לחשוף אותם לסביבתו ולביתו של ההורה שעזב את הבית, ויש לדאוג לכך שגם שם ימצאו חפצים שהילד אוהב וקשור אליהם, כמו צעצועים, ספרים, משחקים וכדומה.

      ד"ר כהן זמורה מציינת שהורים לילדים בני שנתיים עד חמש, אכן יכולים לשוחח איתם על הסיטואציה שנוצרה כתוצאה מהגירושין. ההורים צריכים לאפשר לילדיהם להביע רגשות ותחושות, בין אם מדובר בגעגוע להורה השני, ואף אם מדובר בכעס.

      לצד זאת, מציינת ד"ר כהן זמורה שחשוב להקפיד ככל האפשר על שגרת חיים רגילה, קבועה ומסודרת ולהמעיט בשינויים, כדי שהילדים יוכלו להכילם, וכן מומלץ להפגין אהבה ותמיכה כלפי הילדים, כדי למנוע מהם את המחשבה שעם גירושי ההורים, גם תחושת המשפחתיות נעלמת לחלוטין.

      ההורים צריכים לאפשר לילדיהם להביע רגשות ותחושות, בין אם מדובר בגעגוע להורה השני, ואף אם מדובר בכעס

      הקשר של ילדים בגיל הרך עם אביהם לאחר הגירושין

      הגירושין גורמים לכך שאחד מההורים יעזוב את הבית המשותף בו התגורר עם ההורה השני וילדיהם המשותפים.

      פעמים רבות הילדים, ובפרט ילדים בגיל הרך, נשארים עם האם, ואת האב הם פוגשים לרוב פעמיים בשבוע ובכל סוף שבוע שני. כאמור, גירושין היא תופעה שכיחה, במדינות המערב בפרט, דבר ששימש נושא למחקרים רבים. במחקרים אלו התברר, שילדים בגיל הרך, וכן ילדים גדולים יותר, שאביהם שומר איתם על קשר לאורך זמן, מתמודדים בצורה טובה יותר עם גירושי הוריהם.

      בנוסף, התברר במחקרים שהמרכיב החשוב בקשר של האב עם ילדיו היא איכות הקשר, כלומר שיהיה קשר יציב ועקבי. פגישות תכופות וארוכות יותר של האב עם ילדיו, לא בהכרח מעידות על כך שהקשר ביניהם הוא טוב יותר.

      כמובן שלא בכל המקרים כדאי שיהיה קשר טוב בין האב לבין ילדיו. במקרים בהם מדובר באב שמתנהג באלימות כלפי ילדיו, או מזניח אותם, עדיף שהקשר שלו עם ילדיו יהיה באמצעות אדם נוסף, או שלא יתקיים כלל. מאידך, אם מדובר באב שהיה לו קשר קרוב עם ילדיו לפני הגירושין, ניתוק הקשר עשוי לפגוע בילדיו, ובעיקר אם מדובר בבנים.

      בנוסף, חשוב שהאב ייקח חלק פעיל בחיי ילדיו באותו אופן שעשה זאת לפני הגירושין, ככל הניתן. עליו להתעניין בחיי ילדיו, ללמד את ילדיו דברים שונים ולא להסס להטיל משמעת בעת הצורך. הקפדת האב על פעולות אלה תתרום, למרות הגירושין, להתפתחות תקינה של ילדיו.

      גירושי הורים לילדים בגיל הרך – השפעות ארוכות טווח

      השפעות הגירושין על ילדים בגיל הרך יכולות להימשך גם שנים ארוכות לאחר הגירושין. מחקרים מצאו, לדוגמה, שילדים להורים גרושים הם בעלי נטייה גדולה יותר שלא לסיים את לימודיהם, וכן לא לרכוש השכלה גבוהה.

      בנוסף, הם סובלים פעמים רבות מקשיים כלכליים, והם בעלי נטייה גדולה יותר להשתמש בסמים ובאלכוהול. מבחינה רגשית, נמצא כי לבוגרים להורים גרושים נטייה לדימוי עצמי נמוך יותר מאשר לבוגרים להורים נשואים. כן נמצא כי הם נוטים לכמות גדולה יותר של מערכות יחסים, ולהתנסות מינית בגיל צעיר יותר.

      לסיכום, במאמר זה הצגתי השפעות קצרות וארוכות טווח של הגירושין על ילדים בגיל הרך. בנוסף, הצגתי את הדרכים המומלצות להורים לשוחח עם ילדיהם על הגירושין, ואת הקשר שכדאי שיהיה לילדים עם ההורה שעזב את הבית (לרוב האב), לאחר הגירושין.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף