LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    החלטת להתגרש? כיצד למנוע מהצד השני להבריח נכסים

    אחת התופעות המכוערות ביותר בהליכי הגירושין, היא תופעה הנקראת "הברחת נכסים".

    אין ספק שגם בעולם העסקי, התנהגות כזו היא לא ראויה בלשון המעטה. אך כאשר מדובר בהתנהגות כזו במסגרת הליך גירושין, חוסר המוסריות שלה מקבלת משנה תוקף מסיבה מאוד פשוטה: אנו לא מתגרשים משותף עסקי, אנו מתגרשים מאדם שעמו התחתנו, הקמנו בית ובנינו משפחה.

    לכן, הציפייה בהליך גירושין, ציפייה שלא בהכרח מתממשת בדרך כלל, היא לנהוג בהגינות ובכבוד כלפי הצד השני.

    תוכן עניינים

    מהי הברחת נכסים?

    שלב הגירושין כולל מספר נושאים אותם בני הזוג המבקשים להתגרש, צריכים להסדיר.

    בין הנושאים: מתן הגט, שהוא בעצם "הגירושין עצמם", ענייני המזונות שישולמו לבן הזוג המשמורן, וכן את נושא המשמורת ביניהם.

    בנוסף, ולענייננו, בני זוג העתידים להתגרש, צריכים לערוך חלוקת רכוש, דהיינו הרכוש משותף שלהם אותו הם צברו במהלך חיי הנישואין, או הביאו לחיי הנישואין, שכן גם רכוש מסוג זה נכלל ככלל במסגרת הרכוש המשותף.

    לא אחת, כאשר עתידים בני זוג לערוך חלוקת רכוש, צצות מחלוקות ורצונות שלא תואמות את רצון בן הזוג השני. לדוגמא, לעיתים לבן זוג אחד עסק, שאותו הוא לא מעוניין לחלוק עם בן הזוג השני לאחר הגירושין. לחלופין, לעיתים לאחד מבני הזוג דירה קודמת, שנקנתה על ידו בלבד עוד לפני הנישואין. עתה, בשלב הגירושין, הוא לבטח לא ירצה למכור אותה ולהתחלק בה עם בן הזוג השני.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד מבריחים נכסים?

      הברחת נכסים עשויה להתרחש במגוון דרכים, בהתאם לסוג הנכס, אך להלן מספר דוגמאות שכיחות :

      – כאשר מדובר בדירה שנרכשה עובר לנישואין, לא אחת מנסה אחד מבני הזוג לרשום את הדירה על שם אמו או קרוב משפחה אחר, וזאת כדי לטעון שלא מדובר בדירה ששייכת לו.

      – כאשר מדובר בעסק, לעיתים מנסה בן הזוג שהקים את העסק למכור את העסק במכירה פיקטיבית, או להעביר מניות לצד שלישי, ובכך לדלל את אחזקותיו.

      – לעיתים, מנסה אחד מבני הזוג לרוקן את חשבון הבנק, ולהעביר כספים לחשבון בנק חדש ומוסתר מבן הזוג השני. סיטואציות כאלו מתרחשות לעיתים בשקט, וזאת כהכנה להליך הגירושין.

      – לעיתים, במשך שנים מחזיק אחד מבני הזוג במניות או בנכסים ופשוט לא מגלה זאת לבן הזוג השני. אומנם סיטואציה כזו נשמעת תמוהה במעט, אך ניתן לעשות זאת אפילו בקלות, אם אין לבני הזוג חשבון משותף.

      לא אחת, רק בשלב הגירושין, מגלה לפתע אחד מבני הזוג נכסים רבים וכספים רבים שהיו מוסתרים ממנו בתקופת הנישואין (שיכולה כמובן להימשך שנים רבות).

      מה קובע החוק לגבי הברחת נכסים?

      חלוקת רכוש בשלב הגירושין נעשית מכוח חוק יחסי ממון, התשל"ג- 1973. החוק קובע כברירת מחדל, חלוקת רכוש שווה בין בני הזוג בעת הגירושין.

      וכן, החוק מתייחס במפורש למקרים של הברחת נכסים, בסעיף 7, הקובע כי במקרים שבהם התגלו נכסים שהוסתרו, בית המשפט יתייחס אליהם גם בתור רכוש משותף.

      כיצד ניתן למנוע מהצד השני להבריח נכסים?

      כדי למנוע הברחת נכסים, עליכם לעיתים לנהוג כמו בלשים, אומנם הציפייה היא שבן זוגנו ינהג אתנו בהגינות בשלב הגירושין, אך מוטב להיות חשדן, מאשר להצטער.

      מכאן, להלן מספר טיפים שיכולו לסייע למי שחושד שבן זוגו מבריח או מסתיר ממנו נכסים :

      חתמתם על הסכם גירושין? תקבעו סנקציה : לעיתים, מגיעים בני הזוג להסכם גירושין הכולל גם את נושא חלוקת הרכוש. ההמלצה היא לקבוע בהסכם גירושין שככל שיתגלה בעתיד רכוש או נכסים שלא גולו בשלב חתימת ההסכם, הרי שגם נכסים אלו יחולקו בין בני הזוג. עם זאת, מומלץ לקבוע סנקציה שבמקרים כאלו, בן הזוג שהסתיר יפצה את בן הזוג בסכום משמעותי. סנקציה כזו יכולה להיות גורם מרתיע בפני בן זוג שחושב להסתיר נכסים.

      יש לכם חשד להברחת נכסים? תבקשו צו מניעה : יש לכם הוכחות ברורות שבן הזוג שלכם מבריח נכסים? מוכר מניות באופן פיקטיבי? מעביר כספים לחשבונות בחו"ל? תיגשו מהר לעורך דין, ותבקשו להוציא צו מניעה מבית המשפט. צו כזה ימנע מבן הזוג לעשות את הפעולות המתוארות.

      אל תהססו להיעזר בחוקר פרטי : יש לכם חשד שבן זוגכם מסתיר או מעלים נכסים, אך אינכם יודעים כיצד להוכיח זאת? תפנו לחוקר פרטי. חוקר מיומן יידע להתחקות אחר מקורות הנכסים והכספים, ולסייע לכם לאתרם, ככל שאלו קיימים.

      תחקרו בעצמכם : זהו הזמן שלכם גם להיות מעין חוקרים פרטיים. אם אתם סבורים שישנם נכסים שמוסתרים מכם, תגששו, תחקרו, תשאלו חברים, קרובי משפחה, שותפים עסקיים. לעיתים, "סמול טוק" עם אותם אנשים, יכול להניב לכם מידע משמעותי.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף