LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    האם להתגרש בגלל אלימות מילולית?

    כאשר נשים חוות אלימות פיזית או אלימות מינית במהלך הנישואין, ישנה הסכמה כמעט גורפת שמדובר בעילה לגירושין. 

     

    אולם, נראה שכאשר זה נוגע לאלימות מילולית, לאנשים אין תשובה חד-משמעית בנושא. נשים רבות שנמצאות בנישואין אלימים מילולית תוהות אם זו עילה לגירושין. במאמר הבא ניתן מענה על הסוגיה הזו – הן מבחינת ההשלכות של אלימות מילולית והן מבחינת עמדת בין הדין הרבני על נושא זה.

    אלימות במהלך נישואין אינה תופעה חדשה. לפי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 15% מהזוגות בישראל מגיעים לפסים אלימים בשלב כזה או אחר. למרות המודעות ההולכת וגוברת להשלכות ההרסניות של אלימות, המספרים רק הולכים ומטפסים מדי שנה. פירוש הדבר הוא שאחת מכל שמונה נשים תחווה צורה אחת לפחות של אלימות במהלך נישואיה.

    תוכן עניינים

    מהי אלימות מילולית?

    אלימות מילולית היא פגיעה מכוונת בבני זוג באמצעות מילים קשות. אלימות מהסוג הזה היא גם אלימות הכרוכה בהטחת האשמות שווא בבן/בת הזוג, אגרסיביות מילולית, ואפילו גידופים. צעקות, השפלות, ניצול של נקודות תורפה, ואיומים גם הם מהווים אלימות מילולית לכל דבר, וזאת מנת חלקם של נשים וגם גברים בישראל.

    במקרים מסוימים מדובר במעידה חד פעמית שנובעת מאובדן עשתונות רגעי. אולם, ישנם לא מעט מקרים שבהם אלימות מילולית חוזרת על עצמה לעתים קרובות. כאשר האלימות הזו הופכת לדפוס התנהגות, עולה השאלה האם זו עילה לגירושין.

    אלימות מילולית כדפוס התנהגות

    אלימות מהסוג המילולי עלולה להביא להשלכות מרחיקות לכת. כאשר מדובר בדפוס התנהגות, כלומר לא מקרה חד פעמי, אלא דפוס אשר חוזר על עצמו ונהיה דרך קבע, התעללות מילולית עשויה לגרום לנזקים נפשיים לקורבן. דימוי עצמי וביטחון עצמי ירודים הם רק חלק מהתופעות שמהן סובלים אנשים שעוברים אלימות מילולית על בסיס קבוע.

    יתרה מזאת, במקרים רבים מדובר בהקדמה לאלימות פיזית. כאשר לא נעשה דבר כלפי בן זוג שמגדף ומשתמש במילים כדי לפגוע, הוא עלול להתדרדר לאלימות פיזית.

    ההשפעות השליליות של אלימות מהסוג הזה לא מוגבלות לבני זוג בלבד. ילדים שנחשפים לאלימות, מכל סוג שהיא, כלפי הוריהם גדלים בצל פחד, ואפילו מפתחים קשיים נפשיים ורגשיים שמשפיעים עליהם לאורך זמן. במקרים מסוימים האלימות גולשת אפילו לילדים – מה שמשפיע עליהם לרעה לטווח הקצר והארוך.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם אלימות מילולית היא עילה לגירושין?

      חד משמעית כן. כדי להתגרש במדינת ישראל, יש לספק עילה לגיטימית לגירושין. על פי החוק בארץ, אלימות מהסוג המילולי נופלת בהגדרות של עילה לגירושין. בבית דין לענייני משפחה וגם בבית דין רבני ניתן להגיש עתירה לגירושין בעקבות אלימות מילולית.

      על פי בית הדין הרבני, על הבעל מוטלת חובה לנהוג באשתו בכבוד, ולא לבזות אותה. כאשר מספקים ראיות על אלימות מילולית, השאלה האם להתגרש אינה השאלה שיש לשאול, אלא כיצד להתגרש.

      בית הדין הרבני יכול להטיל עונשים על הצד האלים וגם לכפות מתן גט. בנוסף, ניתן גם להגיש בקשה לצו הרחקה של הצד האלים. אם ההתנהגות ממשיכה, בית המשפט יכול להטיל גם הגבלות על הצד הפוגע, כמו שלילת רישיון נהיגה, וכיו"ב.

      בבית דין לענייני משפחה וגם בבית דין רבני ניתן להגיש עתירה לגירושין בעקבות אלימות מילולית

      הכנה לקראת הגשת בקשה לגירושין

      לאחר שענינו על השאלה האם להתגרש בגלל אלימות מילולית, חשוב לפרוס את הדרך הנכונה לעשות זאת:

      1. כדי לקבל אישור לגט, חשוב להגיש ראיות על העילה לגירושין. כלומר, זה לא מספיק לטעון שהתרחשה אלימות, פיזית, מילולית, או מכל סוג אחר. בנוסף, צריך להוכיח באלימות שחזרה על עצמה ולא על מקרה חד פעמי. כלומר, בית המשפט ובית הדין הרבני זקוקים לראיות מספיקות כדי לאשר גירושין.
      2. אם אחד הצדדים מעוניין להגיש בקשה לגירושין על בסיס אלימות מילולית, עליו להוכיח שמדובר בדפוס התנהגות. כיצד עושים זאת? למרבה הצער, אין ברירה אלא להיות חשאיים ולתעד את בן הזוג המתעלל. יש לנסות ולהקליט או אפילו להסריט מספר מקרים שבהם בן הזוג שנאשם באלימות מבטא התנהגות אלימה.
      3. כדי לעשות זאת, מומלץ שלא לחשוף כוונות לגירושים. כלומר, אם אתם מעוניינים להיפרד מבני זוגכם מפני שהם אלימים, אסור לכם לחשוף זאת. כאשר מספרים לבני זוג אלימים על כוונה להגיש בקשה לגט, הצד האלים עלול להסלים את ההתנהגות שלו. במקרים מסוימים, הצד האלים עלול גם לשנות את התנהגותו כדי שלא יתועד, או כניסיון אחרון לתקן את המצב.

      אלימות במסגרת של מערכת יחסים היא לעולם לא מקובלתבייחוד כאשר היא הופכת לשגרה. במקרים של אלימות מילולית בהחלט יש עילה לגירושין בשל ההשפעות החמורות של אלימות מהסוג הזה. כדי להגיש עתירה כזו, חשוב שיהיו ראיות לאלימות מתמשכת ויש לעשות הכל כדי להתחיל בחיים חדשים ונטולי אלימות.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף