LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    האם חשוב לקבל ייעוץ וליווי פסיכולוגי בהליכי גירושין

    מהי החשיבות שקיימת בליווי פסיכולוגי של מתגרשים – הורים וילדים? מה הקשיים הפסיכולוגיים שחווים הצדדים במהלך הגירושין שחשוב שתכירו?

     

    האם חשוב לקבל ייעוץ וליווי פסיכולוגי בהליכי גירושיןנראה שאחוז הגירושין בישראל רק עולה עם השנים, כאשר רק בשנת 2013, התגרשו בישראל 14,746 זוגות, המספר המתואר הוא כמעט כפול ממספר הגירושין שתועדו בעשר שנים קודם לכן.

    כמו כן, נראה שככל שהסטטיסטיקה המוצגת תתייצב ותיוותר קבועה, ניתן לומר בצער, כי כשלושים עד ארבעים אחוזים מכלל הזוגות הנשואים או אלו שיינשאו בקרוב, יתגרשו.

    תוכן עניינים

    מה קשה בהליך גירושין?

    גירושין ככלל, מהווים באופן מובנה חוויה קשה ואפילו הרסנית לצדדים המעורבים. כאשר אותם צדדים הם ככלל: בני הזוג, המשפחות הקרובות שלהם, והילדים המשותפים ככל שישנם. בכלל, גירושין גובים מחיר מנטלי ורגשי על המעורבים בתהליך.

    ולכן, נשאלת השאלה: האם חשוב לקבל ייעוץ וליווי פסיכולוגי בהליכי גירושין?

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהם המאפיינים הפסיכולוגים של מי שחווה גירושין?

      כדי לענות על השאלה, יש לנסות ולהבהיר מהם המאפיינים הפסיכולוגיים המשליכים על בני הזוג, וכלל המעורבים, במסגרת הליך הגירושין.

      גירושין הם תהליך של שינוי הדרגתי במרקם החיים האישיים שלנו. לפיכך, הוא דורש מהמעורבים לעבור תהליך של הסתגלות וריענון. מכאן, שמחקרים רבים שבחנו את ההשפעות המנטליות על מעורבים בהליך גירושין, נמצא שההליך עצמו כולל שלושה שלבים עיקריים:

      השלב הראשון מכונה שלב "טרום- הגירושין", זהו השלב שבו בני הזוג חשים אי שביעות רצון מהנשואים, מה שמגביר את המתח ביניהם. בנוסף, כולל השלב הזה, ירידה באינטימיות, עירוב של גורמים חיצוניים כגון עורכי דין, משפחה וחברים. זהו בעצם השלב שבו המילה "גירושין" היא כבר לא כל כך גסה ומרתיעה.

      השלב השני הוא שלב ההחלטה, במסגרתו אחד מבני הזוג (או שניהם) מקבל את ההחלטה להתגרש. השלב הזה מאופיין באמביוולנטיות שמתבטאת בתחושות אופוריה והקלה ולצדה חרדה, מתח וכעס.

      השלב השלישי והאחרון מכונה שלב האבל. זהו השלב שבו בני הזוג מקיימים את שלב הגירושין לגופו. באופן טבעי, זהו השלב שבו באים לידי ביטוי רגשות של אשמה, כישלון, בדידות, וכעס.

      מהשלבים הללו אנו למדים שהליך הגירושים מתבטא בעירוב של רגשות, שלעיתים הם גם בלתי נשלטים ואף לא מודעים. אלו הן השלכות טבעיות של שינוי קיצוני במציאות החיים של אנשים ככלל.

      גירושין הם תהליך של שינוי הדרגתי במרקם החיים האישיים שלנו. לכן, הוא דורש מהמעורבים לעבור תהליך של הסתגלות וריענון

      במה סיוע פסיכולוגי מסייע לבני זוג בהליך הגירושין?

      כשם שעורך- דין מסייע לבני הזוג בהיבטים המשפטיים, תפקידו של הפסיכולוג בהליך הגירושין יהיה להבהיר את ההיבטים הפסיכולוגים בתהליך.

      כדי לעשות זאת, הפסיכולוג ילווה את המעורבים בשלב הגירושין ויפשט עבורם את ההליך על ידי מספר אסטרטגיות, כגון:

      • הורדת המתח הרגשי בין המעורבים.
      • פסיכולוג יוכל לסייע למעורבים להבהיר ולמצוא את המקור האמיתי לכעסים שמצויים אצל המעורבים או מי מהם.
      • פסיכולוג יוכל לסייע לבני הזוג לעבור מתפיסה מחשבתית של "מה שהוא עשה לי"? לתפיסה מחשבתית בריאה יותר של " מה אני עשיתי וכיצד התנהגותי באה לידי ביטוי", "מה אני רוצה"?.
      • פסיכולוג יוכל לסייע לבני הזוג בעידוד אינטראקציה חיובית ביניהם.
      • לפסיכולוג יכולה להיות תרומה משמעותית בלמקד את בני הזוג בנושאים המהותיים בגירושין, ולא בזוטות.
      • פסיכולוג יסייע לבני הזוג להפחית את המתח על ידי טכניקות התנהגותיות.

      כמובן, שהדוגמאות המוצגות אינן מהוות רשימה סגורה.

      האם סיוע פסיכולוגי עשוי לסייע גם עם התמודדות עם הילדים המשותפים?

      בטרם נכריע האם כדאי להסתייע בליווי פסיכולוגי בשלב הגירושין, יש להתייחס לצדדים נוספים אשר עלולים ליטול חלק בהליך הגירושין, לדוגמא: הילדים. עבור הילדים, הליך גירושין יהיה תמיד קשה פוגעני, ומערער. אך בעזרת ליווי פסיכולוגי המעורבים יוכלו ללמוד כיצד לעזור לילדים להיפגע בצורה הפחותה ביותר בשלב הזה.

      ההנחה שילדים תמיד נפגעים מהליך הגירושין מבוססת על שני מושגים בסיסיים: האחד, הוא שעדיף לילד לגדול עם שתי דמויות הוריות המייצגות מערכת יחסים בריאה בין שני אנשים, זאת כדי לטפח את התפתחותם האופטימאלית.

      ההנחה השנייה היא שילדים אינם מצויים בשלב התפתחות קוגניטיבי מפותח דיו, ולכן הם גם אינם בשלים ובוגרים כדי להתמודד בצורה רצינית ובוגרת עם התנכרות של הוריהם, שעשויה לבטח לבוא לידי ביטוי בשלב הגירושין, במיוחד כאשר הגירושין נעשים גם בצורה קשה.

      אז האם מומלץ להיעזר בליווי פסיכולוגי בשלב הגירושין?

      לאחר כל האמור, דומה שההחלטה האם כדאי לקבל ייעוץ פסיכולוגי בהליך הגירושין היא אינדיבידואלית. אך חשוב לזכור, שכאשר אנו חשים שנעשה לנו עוול או נזק, אנו נפנה לערוך- דין שיסייע לנו מול הרשויות; כשאנו רוצים לנהל נכון את כספינו נפנה לרואה חשבון שיסייע לנו בניהול הפיננסי; כשאנו חשים ברע, נפנה לרופא על מנת להבין מה מתרחש בגופינו וכיצד לחזור לקו הבריאות;

      לכן, שאנו חשים במתח ובלבול או עוברים שינויי נסיבות קיצוני בחיינו, מדוע שלא נפנה לייעוץ פסיכולוגי, על מנת שיסייע לנו? האם הצורך להבין מה מתרחש במוחנו וכיצד לשמור על בריאות נפשנו הוא חשוב פחות?

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף