LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    אחוז הגירושין בתל אביב

    עד כמה אחוז הגירושין בתל אביב משפיע על אחוז הגירושין בישראל ואם בכלל? האם תל אביב היא העיר המובילה את הנתונים הסטטיסטיים של הגירושין בישראל? עד כמה אחוז הגירושין בתל אביב משפיע על אחוז הגירושין בישראל ואם בכלל?

     

    תוכן עניינים

    אחוז הגירושין בישראל

    בשנת 2018 פרסמה הנהלת בתי הדין הרבניים דוח סיכום שנתי על פעילותה ובתוך כך את אחוז הגירושין בישראל. הדוח מעלה נתונים מדהימים על החברה הישראלית ועל תהליך השינוי שחל בחיי המשפחה ברקע העידן המודרני.

    הדוח עוקב אחר אחוז המתגרשים בישראל בין השנים 2014 – 2018 בהתפלגות לפי ערים. מהדוח ניתן ללמוד כי מדי שנה חלה עלייה מתמדת באחוז הגירושין בישראל.

    כך למשל, בשנת 2018 מספר הזוגות שהתגרשו באמצעות בתי הדין הרבניים בישראל עמד על 11,145 לעומת 10,661 זוגות בשנת 2017. כלומר עלייה שנתית של 5% במספר הזוגות המתגרשים.

    עוד עולה מהדוח, כי בשנת 2018 נפתחו בבתי הדין הרבניים לא פחות מ-95,825 תיקים לעומת 95 אלף בשנה שקדמה לה. בנוסף, מעניין לדעת כי 60% מתיקי הגירושין נפתחו בהסכמה לעומת 40% שנפתחו בסכסוך.

    העיר העברית הראשונה – תל אביב, מוליכה את טבלת הערים בהם מתגרשים הכי הרבה, עם 750 זוגות שהתגרשו בשנת 2018 לעומת 649 בשנה שקדמה לה.

    עם זאת, מדובר בעלייה שנתית מתונה יחסית של 16%, לעומת ערים כמו גדרה ונס ציונה, בהן חל זינוק חד בשיעור הגירושין עם עליה של 86% ו-54% בהתאמה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אז מדוע בתל אביב מתגרשים יותר?

      כאמור, 750 זוגות תל אביבים התגרשו בשנת 2018. להבדיל מכך, בעיר ירושלים מספר הזוגות שהתגרשו באותה שנה עמד אומנם על 733, אולם מספר התושבים הירושלמים גדול פי 2 מבעיר תל אביב.

      השערה אפשרית לשאלה מדוע התל אביבים מתגרשים יותר, עשויה להיות מוסברת על ידי מבט רוחבי על החברה הישראלית ועל השוני הדמוגרפי בה.

      העיר תל אביב, הידועה גם כ"עיר ללא הפסקה", נחשבת בעיני אחרים ל-"בועה". מעין מדינה בתוך מדינה.  הסטראוטיפ הנפוץ שדבק בתושב התל אביבי, הוא של יהודי חילוני ליברלי בעל מעמד סוציואקונומי גבוה.

      ניתן למצוא ביטוי חלקי לכך בדוח "נתונים ומגמות" שפרסמה עיריית תל אביב בשנת 2019. המגמות הבולטות שעולות מהדוח הן:

      1. שיעור ההכנסות וההוצאות החודשיות לנפש בתל אביב גבוה בכ-50%-60% משאר האוכלוסייה.
      2. מחירי הדיור בעיר תל אביב גבוהים במאות אחוזים לעומת ישובים אחרים.
      3. מספר העסקים והמועסקים בעיר תל אביב גבוה משמעותית בהשוואה לערים אחרות.
      4. תל אביב נחשבת לעיר הכי תיירותית בישראל עם למעלה ממליון תיירים בשנה.

      כל אלו ועוד, העמידו את העיר תל אביב כ"עיר עולם" בהתהוות ובעלת תפקיד מרכזי בהוויה של החברה הישראלית.

      הסטראוטיפ הנפוץ שדבק בתושב התל אביבי, הוא של יהודי חילוני ליברלי בעל מעמד סוציואקונומי גבוהאחוז הגירושין בעולם המערבי

      על פי מחקר של הארגון הבינלאומי -OECD , הסיבות הבולטות ­­לתהליך השינוי בתא המשפחתי ובתוך כך לעליה באחוז הזוגות שמתגרשים בחברה המודרנית הן:

      1. עלייה ברכישת השכלה
      2. עלייה בצריכת טכנולוגיה
      3. צמצום פערים מגדריים בין גבר לאישה

      עוד עולה מהמחקר, כי בקרב המדינות החברות בארגון, אורכם הממוצע של חיי הנישואין עומד על 12 שנים בלבד.

      מדינות כמו ארה"ב, בלגיה, דנמרק ובריטניה נמצאות בראש רשימת המדינות בהן מתגרשים הכי הרבה בעולם המערבי עם שיעור מתגרשים של יותר מ-3 ל-1,000 איש באוכלוסייה הכללית.

      לשם השוואה, אחוז הגירושין בישראל עומד על 1.8 ל-1,000 איש באוכלוסייה הכללית, ויתרה מכך נכון לשנת 2018, ישראל נמצאת במקום 28 מתוך 38 המדינות החברות בארגון ה-OECD .

      לסיכום, נדמה כי אחוז הגירושין בישראל אכן מושפע מההוויה התל אביבית ומהעלייה המתמדת במספר המתגרשים בעיר. מעמדה הבינלאומי של העיר ואיתנותה הפיננסית, מכרסמים במבנה חיי המשפחה המסורתיים ומחזקים את השפעת העידן המודרני על השינוי שחל בחיי המשפחה.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף