LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    פתיחת תיק גירושין בבית משפט

    החלטתם להתגרש: איך כדאי לספר לבן הזוג? באיזו ערכאה כדאי לכם לבחור? ואיך פותחים תיק גירושין?

    התבשלתם עם מחשבות תקופה ארוכה והגעתם להחלטה סופית שברצונכם להתגרש. כעת עליכם לספר לבן זוגכם על ההחלטה, להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בגירושין, ולהגיע להחלטות רבות: האם כדאי לפנות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, איך לחלוק ברכוש, ועוד. הנה קצת מידע שיעשה לכם סדר.

    תוכן עניינים

    מהם השלבים שחשוב להכיר כשפותחים תיק גירושין בבית משפט?

    יש לפנות אל יחידות הסיוע ולעבור תהליך של גישור – ראשית כול בטרם ניתן יהיה לפתוח תיק גירושין, חובה לנסות לפתור את המחלוקות ולהגיע להסכם גירושין בדרך של גישור. מטרת השלב הזה היא לחסוך לשני הצדדים זמן רב, כסף, וקרבות מיותרים, וכן לצמצם את העומס המוטל על בתי המשפט. אם הצדדים מגיעים להסכמה, נחתם ביניהם הסכם גירושין והוא מובא לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

    חשוב שההסכם לא יותיר מקום לפרשנויות שונות ויעסוק בכל הסוגיות הרלבנטיות כמו חלוקת רכוש, חלוקה של זכויות סוציאליות, מזונות, הסדרי ראייה וכו'. אמנם זהו שלב חובה, אך צד המעוניין בכך רשאי להפסיקו בכל שלב. במידה והליך הגישור לא צלח, אותו צד שפנה אל יחידות הסיוע, יבחר באיזו ערכאה הוא מעוניין להמשיך את ההליך המשפטי (בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני).

    מבקשים גט מבית הדין הרבני ופותחים תיק בבית המשפט – הסמכות הייחודית לגט ולגירושין נתונה בידי בית הדין הרבני. זוהי נקודת ההתחלה של הליך הגירושין. לאחר מכן יש לעבור את השלבים הבאים לשם פתיחת תיק גירושין בבית המשפט לענייני משפחה.

    • מגישים כתב תביעה – עורך הדין ינסח כתב תביעה, ימלא את הטפסים המתאימים, יצרף מסמכים התומכים בכתב בתביעה, ויגיש את התביעה למזכירות בית המשפט. כתב התביעה חשוב שיכלול התייחסות לכל הסוגיות הנובעות מהתביעה (חלוקת רכוש, הסדרי ראייה, מנגנון קבלת החלטות עתידיות בקשר לילדים וכו').

    • לשם תביעת המזונות יש להגיש טופס הרצאת פרטים בתביעה למזונות – בטופס זה יש לפרט אודות הרכוש של התובעת והנתבע, חשבונות הבנק שלהם והכנסותיהם. יש לציין בטופס מהו סכום מזונות האישה ומהו סכום מזונות הילדים שהאישה תובעת. בנוסף, כל צד צריך לחתום על תצהיר לפיו כל הכתוב בכתב התביעה הוא אמת.

    בטרם ניתן יהיה לפתוח תיק גירושין, חובה לנסות לפתור את המחלוקות ולהגיע להסכם גירושין בדרך של גישור

    במה שונה פתיחת תיק גירושין בבית משפט – לבין פתיחת תיק גירושין ברבנות?

    כאמור במידה והליך הגישור לא צלח, אפשר לפתוח תיק גירושין בבית המשפט או ברבנות. להבדיל מתהליך פתיחת התיק בבית המשפט לענייני משפחה אותו סקרנו, כאשר פותחים תיק ברבנות, יש לציין מהי עילת הגירושין. ההלכה היהודית מתירה מתן גט רק בהינתן עילת גירושין (כגון אלימות, מחלה, עקרות, בגידה ועוד). חשוב לציין כי בית הדין הרבני בוחן לעומק את קיומה של כל עילה ודורש הוכחות ותיעוד. עורך הדין ישקול זימונם של עדים לשם הוכחות עילת התביעה.

    את כתב התביעה ובו עילת הגירושים יש להגיש לבית הדין הרבני. יש לציין בכתב בתביעה גם מידע כללי אודות הנישואין, פרטים על הילדים, וכו'. יש לצרף את הכתובה, צילומי תעודת זהות ואת פרטיהם של עורכי הדין או הטוענים הרבניים. לאחר תשלום האגרה, תיק הגירושין ייפתח.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מתי עדיף בית משפט ומתי בית דין רבני?

      רבים סבורים באופן אוטומטי שלנשים כדאי לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ואילו לגברים עדיף להגיש תביעה בבית הדין הרבני. אך למעשה על עורך הדין לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק בהתאם לנסיבות המקרה איזו ערכאה עדיפה ללקוח:

      • חלוקת הרכוש: בית הדין הרבני לרוב מכריע בעלות על רכוש לפי הרישום. לעומת זאת בבית המשפט לענייני משפחה הבעלות על הרכוש שנצבר במהלך הנישואין שייכת לשני הצדדים.

      בגידה של האישה: אם עילת הגירושין היא בגידה של האישה, ייתכן כי בית הדין הרבני יפסוק כי האישה אינה זכאית למזונות. בעוד בית המשפט לענייני משפחה לא יעסוק בשאלת האשמה.

      • בגידה של הבעל: אם יוכח בבית הדין הרבני שהבעל בגד באשתו, על פי רוב הוא יחויב בתשלום הכתובה לאישה.

      מוניטין: בית המשפט רואה במוניטין שאחד הצדדים רכש לעצמו במהלך הנישואין כנכס שיש לחלקו בין הצדדים. לעומת זאת בית הדין הרבני אינו נוהג להתייחס למוניטין ולערוך חלוקה שכזאת.

      כיצד ומתי נכון להודיע לצד השני על ההחלטה לפתוח תיק גירושין?

      בנוגע לשאלה מתי להודיע לצד השני על הרצון להתגרש, ישנן שתי אסכולות. אסכולה ראשונה גורסת כי יש להודיע לצד השני על ההחלטה להתגרש רק לאחר שאספתם את כל המידע הנחוץ לכם כדי למקסם את הצלחתכם בתיק הגירושין (הקלטות, פלטי שיחות, מידע על נכסים וכו') והגשתם תביעה. על פי האסכולה השנייה חשוב לדבר עם הצד השני בטרם הגשת התביעה.

      הגורסים באסכולה זו שמים לנגד עיניהם את היחסים עם הצד השני, את הילדים, ומעוניינים להתגרש בשלום. מובן כי הגשת תביעת גירושין ללא ידיעת הצד השני תסלים את המצב, ותפגע ביכולת של בני הזוג לשתף פעולה בהמשך.

      כיצד להודיע לצד השני על ההחלטה להתגרש? יש חשיבות גדולה לאופן שבו עורכים את השיחה הזו.

      שיחה מוצלחת יכולה להוביל לתהליך גירושין עם מינימום מלחמות  ושיחה שנעשית בצורה פוגעת עלולה להיות יריית פתיחה להליך ארוך ורווי יצרים אשר מונע מכעס וזעם. ככלל מומלץ להימנע מהאשמות ולדבר בריחוק מסוים על המצב שנוצר. יש לתת לצד השני הרגשה שהוא שותף להחלטה. אם יש ילדים בתמונה חשוב לזכור שהמשך הקשר ביניכם הוא בלתי נמנע, והמטרה שלכם היא לשמור על יחסים תקינים.

      לסיכום, אפשר לומר שברגע שהחלטתם להתגרש עומדות בפניכם החלטות רבות שישפיעו רבות על המשך חייכם. מומלץ לנהוג ברגישות כלפי הצד השני, ולזכור שאם יש לכם ילדים משותפים, הם יצאו נשכרים מכך שהוריהם שומרים על קשר טוב. בנוגע להחלטות משפטיות, מוטב להתייעץ עם עורך דין בעל ניסיון רב בתיקי גירושין כדי שישיג לכם את הזכויות המגיעות לכם, ויעזור לכם להתחיל חיים חדשי

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף