LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    הסכם גירושין סטנדרטי

    את הליך הגירושין אפשר לחצות בשני שבילים. השביל האחד הוא שביל ההליכים משפטיים הארוכים והמייסרים אשר ביכולתם לגרום לעוול לא רק לצדדים, אלא גם לילדים המשותפים ככל שישנם. השביל השני הוא שביל ההסכמה. הסכמה שאת ביטויה ניתן למצוא בהסכם גירושין.

    מהו הסכם גירושין

    כשמו כן הוא, הסכם גירושין הוא הסכם שנחתם בין בני הזוג המבקשים להתגרש אחד מהשנייה.

    הסכם גירושין עשוי לכלול בתוכו את כלל ההסכמות הרלוונטיות לבני הזוג, החל מאופן הגירושין, וכלה באופן חלוקת הרכוש ומשמורת הילדים.

    הסכם גירושין יכול להיחתם על ידי בני הזוג לבדם. אך הוא יכול להיערך ע"י עורכי הדין של הצדדים, או אף באמצעות מגשר או באמצעות עורך דין משותף שתפקידו הוא לייצג את שני הצדדים. בנוסף, הסכם גירושין יכול גם להוות פשרה במסגרת ההליך המשפטי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה החשיבות של הסכם גירושין

      דרך השלום היא תמיד דרך המלך. קל וחומר בענייני גירושין שמטבעם הם קשים לשני הצדדים.

      תכליתו של הסכם הגירושין הוא לחסוך בהליכים משפטיים, בעלויות כספיות גבוהות, וגם בלא מעט עוגמת נפש לשני הצדדים.

      מהם הסעיפים החשובים בהסכם גירושין

      הסכם הגירושין צריך לכלול כמה אלמנטים מהותיים: (1) אופן הגירושין וקביעת הגט (2) משמורת הילדים (3) מזונות ילדים (4) חלוקת הרכוש המשותף.

      בסופו של דבר, אלו ארבעת הנושאים המהווים את עיקר המחלוקות הנפוצות בין צדדים המבקשים להתגרש.

      סעיף הגירושין – בהסכם גירושין, יש קודם כל לקבוע כי הצדדים יתגרשו בהתאם ובהקדם, זאת על מנת למנוע מניפולציות בשלב הגירושין כגון חלילה סרבנות גט. לא אחת צדדים המבקשים להתגרש מנסים לכפות פשרות אחד על השני בדיוק באותן מניפולציות. לכן, חשוב לכלול בהסכם גירושין תנאי ברור שאף יכלול סנקציה, בנסיבות שבהן אחד הצדדים מושך את הליך הגירושין לגופו שככל ייערך בבית הדין הרבני.

      סעיף הקובע כי ההורה המשמורן יישא בשיעור מזונות מסוים – הסכם גירושין צריך לכלול הסכם על שיעור המזונות, ואף על שיעור מזונות מדורג ומשתנה בהתאם לנסיבות.

      לדוגמא: ככל שהילדים גדלים או מתגייסים שיעור המזונות יקטן או יגדל.

      חשוב מאוד לכלול הסכמה כזו בהסכם גירושין על מנת למנוע מחלוקות עתידיות. כמו כן, כדאי לחשוב על כל סיטואציה שעשויה להתרחש בעתיד, וגם לכלול הסכמה על הוצאות שונות על הילדים שלא כלולות בדמי המזונות, כגון: הוצאות רפואיות, תשלום על לימודים, טיולים, חוגים ועוד.

      סעיף המסדיר את חלוקת הרכוש המשותף – במהלך חיי הנישואין בני הזוג נוטים לצבור רכוש משותף. לכן, הסכם גירושין צריך לכלול הסכמה על חלוקת הרכוש.

      ככלל, ברירת המחדל היא חלוקה שווה, אך לא תמיד. לא אחת צד מסוים ביחסים מרוויח יותר או בעל פוטנציאל רווח גבוה יותר. הסכם גירושין טוב הוא כזה שיוצר חלוקת רכוש שווה. שווה לא במובן המספרי, אלא במובן המהותי שמשקף את מעשיהם של בני הזוג במהלך החיים, וכן, הסכמה שלא תותיר צד מסוים בקשיים כלכליים בעתיד.

      סעיף שמסדיר את משמורת הילדים – זהו הסעיף שנועד לפתור מחלוקת כאובה במיוחד בין בני הזוג, והיא המשמורת על הילדים. שני ההורים רוצים להיות עם ילדיהם ככל שניתן בדרך כלל. לכן, הסכם גירושין טוב יביא את הצדדים לידי פשרה שתהיה לשביעות רצונם של הצדדים.

      סעיף הוויתור – רצוי שהסכם הגירושין יכלול הסכמה על וויתור על טענות עתידיות בין בני הזוג. שכן תכליתו של הסכם גירושין טוב, הוא לתחום את כל המחלוקות בין בני הזוג ולא להשאיר פתחים למחלוקות עתידיות. לכן, רצוי תמיד לכלול בהסכם סעיף חד משמעי הקובע כי המחלוקות בין הצדדים נפתרות בזאת, ולא תהיינה טענות עתידיות.

      סעיף ההסתרה – הגם שסעיף ויתור הוא חשוב, לא פחות חשוב הוא לכלול גם סעיף שמטיל פיצוי ללא הוכחה, במקרים שבהם חלילה התגלה בעתיד שצד מסוים שיקר או הסתיר פרטים. לדוגמא, אם קיימת מחלוקת על רכוש משותף, ואחד הצדדים מסתיר רכוש, אז חשוב שהחוזה ייקבע פיצוי מוסכם במקרים שבהם אחד מבני הזוג אכן הסתיר רכוש שהתגלה בעתיד.

      במהלך חיי הנישואין בני הזוג נוטים לצבור רכוש משותף. לכן, הסכם גירושין צריך לכלול הסכמה על חלוקת הרכוש

      כיצד מאשרים הסכם גירושין

      ככל שמדובר גם בהסכם גירושין המתייחס לאופן ביצוע הגירושין, יש לאשרו בבית הדין הדתי (כאשר מדובר ביהודים, אז יש לפנות לבית הדין הרבני). בנוגע לשאר הנושאים (משמורת, רכוש וכו') הערכאה הרלוונטית היא בית המשפט לענייני משפחה.

      מדוע כדאי לחתום על הסכם גירושין

      בהליך גירושין, אף צד לעולם לא יוצא מנצח. גם אם נקבע שיעור מזונות מסוים, וגם אם נקבעה חלוקת רכוש שמיטיבה עם הצדדים, אין זה ניצחון אלא ניצחון פירוס, שמשמעותו פגיעה באדם שאהבת, התחתנת והקמת עמו משפחה.

      לכן הסכם גירושין טוב, יביא לידי ביטוי את הסיכונים של שני הצדדים ורק יפתח לשניהם צוהר לעתיד טוב יותר.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף