LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    הסכם גירושין ללא ילדים

    גירושין ללא ילדים הם קלים יותר מהרבה בחינות. במאמר הנוכחי נסקור את הסוגיות הרלוונטיות לגירושין ללא ילדים ונסביר כיצד לערוך את הסכם הגירושין.

    תוכן עניינים

    זוגות רבים מעדיפים להתגרש לפני שהביאו ילדים

    אם בעבר גירושין בגיל צעיר היו דבר די נדיר, כיום יותר ויותר זוגות מפרקים את החבילה בגיל צעיר, לפעמים אפילו בשנה הראשונה של הנישואין. אחד ההסברים האפשריים לכך הוא הרצון של בני הזוג, במקרה שמתגלים פערים, לסיים את הנישואין לפני שיגיעו ילדים לעולם וייוולדו לתוך סיטואציה של גירושין.

    כידוע, הליכי גירושין עשויים להימשך חודשים ואף שנים בשל סכסוכים בלתי פתירים בין הצדדים. אולם כאשר אין בתמונה ילדים, המצב הרבה פחות מורכב. בחלק גדול מהמקרים, סכסוכי הגירושין נובעים ממאבקים בנוגע לתשלום דמי מזונות הילדים ובנוגע לקביעת המשמורת והסדרי הראייה, ובמקרה שאין ילדים נחסכים הרבה מוקדי חיכוך.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      חלוקת הרכוש – מוקד הסכסוכים בגירושין ללא ילדים

      במקרה גירושין שאינו כולל ילדים, הנושא העיקרי שדורש הכרעה הוא חלוקת הרכוש. גם זוגות צעירים שמתגרשים בתוך השנה הראשונה של הנישואין, עשויים לצבור נכסים רבים. למשל: דירת מגורים, רכב, רהיטים והכנסות שונות.

      הכלל הקובע לגבי חלוקת רכוש, בהעדר הסכם בין הצדדים, הוא כי כל הרכוש שנצבר במהלך הנישואין מתחלק חצי-חצי. כלל זה נקבע בחוק תחת ההגדרה 'הסדר איזון משאבים'.

      משום כך, במידה ואינכם רוצים לחלק את הרכוש לפי הוראות החוק, עליכם לערוך הסכם גירושין כדין. הסכם הגירושין – כך קובע החוק עצמו – גובר על הוראות החוק.

      הכלל הקובע לגבי חלוקת רכוש, בהעדר הסכם בין הצדדים, הוא כי כל הרכוש שנצבר במהלך הנישואין מתחלק חצי-חצי

      מזונות אישה – רק עד הגירושין

      כידוע, בדיני נישואין וגירושין במדינת ישראל חל 'הדין האישי' שהוא למעשה הדין הדתי. על בני זוג יהודים חל הדין העברי שמחייב את הבעל במזונות אשה.

      ההלכה היהודית קובעת כי זכאות האשה למזונות מוגבלת רק לתקופה שבה הנישואין עומדים בתוקפם. משום כך, לאחר הגירושין הבעל כבר לא מחויב בתשלום מזונות לאשה.

      [אמנם יש מושג שנקרא "מזונות שיקום" שנועד לאפשר לאשה לעמוד על רגליה מבחינה כלכלית לאחר הגירושין, אבל בפועל פסיקת מזונות כאלה היא נדירה ומצויה בעיקר כאשר מדובר בנישואין שנמשכו שנים רבות. משום כך, כשמדובר במקרה של גירושין בגיל צעיר ועוד בטרם נולדו ילדים, ככל הנראה מזונות מסוג זה לא יהיו רלוונטיים].

      "כְּתובָּה"

      מלבד מזונות אשה, לפי ההלכה היהודית על כל גבר שנושא את אשתו לכתוב 'כתובה' לאשתו. הכתובה היא למעשה מסמך התחייבות של הבעל בו הוא מתחייב לשלם סכום כסף לאשה במקרה של גירושין או התאלמנות.

      בימינו, חשיבותה המשפטית של הכתובה פחתה מסיבות שונות, ונדירים המקרים בהם הבעל מחויב לשלם את סכום הכתובה במלואו. עם זאת, יש לעגן בהסכם הגירושין גם את ההסכמות בנוגע לכתובה.

      הסכם הגירושין

      במידה והגעתם להסכמה בכלל הסוגיות, עליכם לערוך הסכם גירושין.

      בחלקו הראשון של הסכם הגירושין בדרך כלל מופיעה ההסכמה של הבעל לתת גט וההסכמה של האשה לקבל את הגט. לאחר מכן נידונות שאר הסוגיות: חלוקת הרכוש, מזונות אשה וכתובה.

      כאמור, גירושין ללא ילדים הם דבר קל יותר, וזה בא לידי ביטוי גם בהסכם הגירושין שאינו צריך לכלול את סוגיות מזונות הילדים, משמורת והסדרי ראייה.

      לאחר פירוט ההסכמות בסוגיות השונות, מקובל להוסיף סעיף בו מצהירים הצדדים כי הם חותמים על ההסכם ברצון חופשי וכי הם קראו את כל סעיפי ההסכם והבינו את תוכנם ומשמעותם. על ההסכם חותמים שני הצדדים.

      לאחר חתימת הצדדים על ההסכם, יש להגיש את ההסכם לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני שיאשרו את ההסכם.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף