LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    הסכם גירושין ויחסי ממון

    אחת הסוגיות הכואבות ביותר בעת גירושין, הוא נושא חלוקת הרכוש. שכן הם מוציאים מהצדדים אמוציות רבות, ואף לא אחת מביאים גם למעורבות של צדדים נוספים כגון הורים, אשר רוחם או השפעתם ניכרת לא אחת על התנהלותם של בני הזוג בשלב המחלוקת. אבל אפשר למנוע זאת! קראו.

    הנה דוגמא: לעיתים, צד אחד טוען כי הוריו העניקו כספים בשיעור גבוה יותר בשלב הנישואין ולשם רכישת דירה. אך הצד השני טוען לא אחת כי עבודתו החודשית היא שאפשרה רמת חיים גבוהה יותר. אז כיצד ניתן למנוע מחלוקות בענייני ממון בין בני זוג? באמצעות הסכם גירושין.

    תוכן עניינים

    מהו הסכם גירושין?

    הסכם גירושין הוא הסכם הנחתם בין בני זוג שמבקשים להיפרד, שתכליתו היא להסדיר את ענייני הגירושין. הסכם גירושין יכול לכלול את כל ההיבטים הנוגעים לגירושין בין הצדדים, כגון: רכוש, משמורת ילדים, ואת ענייני הגירושין עצמם (אופן מתן הגט, משך הזמן, שלום בית ועוד).

    הסכם גירושין נחתם בדרך כלל באדיבות עורכי דינם של הצדדים או אף ע"י הצדדים עצמם. דרך נוספת לחתום על הסכם גירושין היא באמצעות הליך גישור שנערך בין הצדדים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      איזה חוק מסדיר את חלוקת הרכוש בין בני הזוג?

      בישראל חוק המסדיר את ענייני הרכוש בין בני הזוג, אשר שמו הוא חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג- 1973. חוק זה קובע ברירת מחדל לפיה ככל שלא נערך הסכם ממון בין בני זוג, אז חלוקת הרכוש תיעשה באופן שווה. החריג לכך, הוא במקרים בהם אחד הצדדים מוכיח כי ברכוש מסוים לא הייתה כוונת שיתוף בנכס. אז בית המשפט יכול לקבוע כי אותו רכוש יועבר לידי בן זוג מסוים בלבד.

      מה ההבדל בין הסכם גירושין להסכם ממון?

      על מנת למנוע מחלוקות עתידיות בנכסים בין בני זוג, נהוג לחתום על הסכם ממון.

      הסכם ממון מחריג את תחולת החוק, באופן הזה שחלוקת הרכוש תיעשה על פי מה שהסכימו בני הזוג.

      על מנת שהסכם ממון יהיה בר תוקף, יש לאשרו בבית המשפט לענייני משפחה.

      ההבדל בין הסכם ממון להסכם גירושין, הוא שהסכם ממון נחתם לפני הגירושין ותכליתו היא כאמור לעגן את רצונות הצדדים ליום פקודה. הסכם גירושין, כשמו מתייחס להסכמת הצדדים ביום הפקודה, קרי: ביום הגירושין.

      כיצד עורכים חלוקת רכוש כאשר מתגרשים?

      כאמור, חלוקת הרכוש בעת גירושין יכולה להיעשות בשתי דרכים: או באמצעות הסכם ממון שנחתם מראש, או באמצעות הסכם גירושין שיסדיר את ענייני הרכוש.

      על אילו סוגי רכוש מתנהלים ויכוחים בין בני זוג בדרך כלל?

      באופן שכיח, עיקר המחלוקת בין בני הזוג בעת גירושין, נסובה סביב ענייני דירה או דירות משותפות. הדוגמא השכיחה ביותר היא כאשר לאחד הצדדים הייתה דירה עוד בטרם הכיר את גרושתו.

      ככלל, בסיטואציות כאלו טוען בן הזוג השני שעתה יש לחלק את הדירה שווה בשווה, זאת כאשר בן הזוג השני טוען כי הדירה שייכת לו באופן בלעדי בנסיבות העניין.

      לחלופין, לא אחת כאשר ישנה דירה משותפת, טוען אחד מבני הזוג כי הכנסתו הגבוהה יותר היא שאפשרה את רכישת הדירה, ולכן לא יהיה צודק לחלקה שווה בשווה.

      עיקר המחלוקת בין בני הזוג בעת גירושין, נסובה סביב ענייני דירה או דירות משותפות

      מה חשוב לכלול בהסכם חלוקת רכוש בעת גירושין?

      ישנם כמה עניינים עקרוניים שחשוב לכלול בהסכם גירושין, בכל הנוגע לחלוקת הרכוש, כדלקמן:

      סעיף שקובע חלוקת רכוש שווה לכל הפחות: בהסכם גירושין העוסק בחלוקת הרכוש, חשוב מאוד לשמור על האינטרסים של מי מבני הזוג, כך שלכל הפחות ברירת המחדל תמיד צריכה להיות חלוקה שווה של הרכוש.

      סעיף שקובע תשלומים בגין זכויות עתידיות: האם ישנן קרנות השתלמות? פנסיה? זכויות עתידיות שאחד מבני הזוג צריך לקבל? ירושה עתידית? הסכם טוב, יכלול את הזכויות הללו לטובת אחד הצדדים. כך שאם בן זוג מסוים אמור לקבל תמלוגים עתידיים בגין יצירה או רכישה שביצע, אז גם בן הזוג השני ייהנה מהפירות בגין אותה פעולה שנעשתה בתקופת הנישואין.

      סעיף שיכלול סנקציה בגין העלמת נכסים: לעיתים, בני זוג שמבקשים להתגרש נוטים להעלים נכסים אחד מהשנייה כדי למנוע את חלוקתם. בנוסף, ישנם מקרים שבהם אחד מבני הזוג מנסה להראות ששווי של רכוש מסוים הוא נמוך משמעותית, גם כן כדי להימנע מתשלומים גבוהים יותר.

      אך ככל מעשה הונאה, לעיתים גם היא מתגלה. לכן, חשוב לכלול בהסכם סנקציה בדמות פיצויים במקרים בהם מתגלה בעתיד שאחד הצדדים העלים או לא גילה את מלוא העובדות בעת חתימת ההסכם.

      לסיום

      הסכם חלוקת רכוש בעת הגירושין נועד בסופו של דבר לשרת את הצדדים. חשוב לחתום על הסכם ולמנוע התדיינויות משפטיות, בעיקר לטובת הצדדים, ובעיקר כדי לאפשר להם לפתוח דף חדש בחייהם. הסכם טוב, עשוי רק לתרום לכך.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף