LawLink_MainPic האם להתגרש?
LawLink_MainPic האם להתגרש?
פנייה לייעוץ אישי



    האם לשלוח את הילדים לטיפול פסיכולוגי כשמחליטים להתגרש?

    ילדים עלולים לסבול מקשיים רבים בעקבות הגירושין של הוריהם. כיצד ילדים מעכלים את הגירושין של הוריהם? מתי יש להיעזר בטיפול מקצועי? על כך במאמר שלפניכם.

    תוכן עניינים

    הסובלים העיקריים מהגירושין – הילדים

    גירושין אינם דבר פשוט – לא עבור ההורים, ולא עבור הילדים. אך בעוד עבור ההורים הגירושין הם סוג של סיום לקשיים שחוו בזוגיות, עבור הילדים מדובר באבדן התא המשפחתי שהתרגלו אליו מאז שנולדו.

    זאת ועוד: להורים היה זמן רב לעכל את ההחלטה להתגרש, שכן בדרך כלל ההחלטה אינה נולדת ביום אחד אלא מתגבשת בשלבים. לעומת זאת, הילדים מקבלים את ה'בשורה' בהפתעה והקושי שלהם גדול יותר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      גיל הילד משפיע על הצורה בה הוא חווה את הגירושין

      מטבע הדברים, ילדים בגילאים שונים לוקחים את הגירושין בצורות שונות. כאשר מדובר בילדים בגיל הרך, בשלב הראשון הם מבוהלים מכך שאחד ההורים אינו נמצא בבית, אך לאחר זמן מה הם מתרגלים לשינוי ושוכחים את המצב שהיה לפני הגירושין. הזיכרונות של הילדים בגיל הזה אינם חזקים, והם מסתגלים די מהר למצב של משפחה חד הורית.

      לעומת זאת, כאשר מדובר בילדים גדולים יותר, נוצרת אצלם חלוקה בין החיים שלפני הגירושין לבין החיים שלאחר הגירושין.

      אך עדיין יש הבדל בין הגילאים השונים. ילד בגילאי 6-10 אינו מצליח להבין את המקום של ההורים ומרוכז בעיקר בעצמו: מה זה אומר מבחינתי? אצל איזה הורה אגור? היכן יגור ההורה השני? מתי אראה את אבא? לעומתו, ילד בגיל 11 ומעלה יכול כבר לעכל יותר את מורכבות המצב, ואף לראות פני עתיד ולהבין כי הכאוס של הגירושין ישכך ככל שיעבור הזמן.

      משום כך, כאשר מסבירים לילד על הגירושין, יש להתאים את ההסבר לפי גילו של הילד. לילד קטן צריך להסביר בצורה פשוטה כיצד יתנהלו החיים שלו לאחר הגירושין, ולילד בוגר ניתן להרחיב בדברים מופשטים יותר – כמו מה הם היחסים בין ההורים ומהי משמעותה של הפרידה עבור ההורים.

      כאשר מסבירים לילד על הגירושין, יש להתאים את ההסבר לפי גילו של הילד

      הקשיים שעלולים להיווצר אצל הילד

      מלבד הכאב והקושי של הילדים עם עצם הגירושין, עלולים להופיע אצלם שינויים בדפוסי התנהגות. למשל: התפרצויות זעם, הסתגרויות, דכדוך, ירידה בלימודים, קשיים חברתיים, שינויים בהרגלי האכילה והשינה.

      לא תמיד מדובר בקשיים קבועים שדורשים התייחסות מיוחדת. בהרבה מקרים, התופעות חולפות מעצמן ואחרי תקופת עיכול הילד חוזר לתפקודו הרגיל. אולם ישנם מקרים בהם התופעות אינן חולפות והילד נשאר במערבולת של קשיים התנהגותיים ותפקודיים. במקרים כאלו, מומלץ לגשת עם הילד לטיפול מקצועי.

      טיפול פסיכולוגי עבור ילדי הגירושין

      במידה ונדרש טיפול מקצועי עבור הילד, ניתן להיעזר בפסיכולוג ילדים. ישנם פסיכולוגים שהמומחיות העיקרית שלהם היא לטפל בילדים בתקופת הגירושין. הפסיכולוג יושב עם הילד, מקשיב לו, בוחן את הקשיים שלו, ומנסה לעזור לו להכיל את הגירושין ולחזור לתפקוד בריא.

      כאמור, אין סיבה לרוץ מיד לפסיכולוג על כל שינוי קטן בהתנהגות של הילד. יש לתת לילד מרווח זמן לעכל את השינוי ולהכיל את המצב החדש, ורק במקרים בהם ההתנהגות נמשכת מעבר לזמן סביר, יש לפנות לטיפול פסיכולוגי.

      בשורה התחתונה:

      שינוי התנהגות אצל ילדים בעקבות הגירושין הוא דבר טבעי ומובן. אין סיבה להילחץ מכל שינוי בהתנהגות של הילד, אך יש לשים לב האם התופעה חולפת או מתמשכת מעבר לזמן סביר.

      קשה לתת כלל אצבע מתי בדיוק צריך לגשת עם הילד לפסיכולוג, אך מה שחשוב הוא להיות ערים למה שמתרחש עם הילד שלכם.

      *האמור לעיל ובכל המאמרים באתר האם להתגרש – LawLink אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי פרטני הבוחן את נסיבות העניין הספציפי. המסתמך על המידע עושה כן על אחריותו האישית בלבד.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף